Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

airbrusch

Gestart door gilles, 10 juli 2010, 12:31:50 PM

T03

Ik heb een Harder & Steenbeck Evolution met twee naalddiktes 0.20 en 0.40 (145euro) en een Sparmax compressor (+/-140euro).Ben hierover heel tevreden.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Baureihe 103

Beste Gilles,

Een compleet setje met compressor en airbrush hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Een in mijn ogen al goede compressor is van Black Bull die kost afhankelijk waar je hem koopt tussen de 80 en de 150 euro.
Hij is super stil, goede constante druk en voorzien van een vocht afscheider.
De airbrusch goedkoop ca 15 euro (voor weatheren al goed geschikt)
tot zeg het maar, voor ca 30 tot 50 euro kan je een aardig luchtkwastje kopen.

Groetjes Bert [:)]
Bestaat er een andere hobby.

Johan Poelmans

Ik ben zo stilletjesaan ook eens aan het rondkijken voor een airbrush. Het blijkt toch een onmisbaar speeltje te zijn om te weatheren, en eventueel een locje met een lelijke kap dat je voor een prikje kocht proberen om te spuiten ;)

Nu zie ik toestellen met een pot bovenaan de brush, en toestellen met een pot die je onderaan kan insteken. Ik las ergens dat die om onderaan in te steken voor grover werk dient.

Maar ik denk dan aan het weatheren van spoorballast: Als je dit doet met een airbrush, dan moet je je brush toch redelijk verticaal gaan houden. Die vulpot bovenaan is dan misschien geen goed idee meer? En uiteindelijk zal eentje met de pot onderaan een gelijkaardige beperking hebben.

Maakt die pot dan ?berhaupt iets uit, en  hoe ga je om met horizontale oppervlakken?
 

PeterC

Johan,
Zoals je zelf schrijft heeft die onderpot inderdaad beperkingen als je over een vlak moet spuiten (vb om je rails te spuiten).  Bij vele airbrushen zit er een zijbeker (die onderaan ingevoerd wordt) en die minder hinder geeft.
Wat me wel al is opgevallen is dat die bovenbeker(tjes) enorm klein van inhoud zijn.  Constant bijvullen is dan noodzakelijk.
Ik werk zelf met een Badger 250 voor het 'grove' werk en een Badger 150 voor het fijnere.  Degelijke airbrushen en vervangstukken zijn vrij vlot verkrijgbaar maar wel niet zo goedkoop.  Beiden zijn met een onderbeker en een reeks bekertjes heb ik gemaakt van filmroldoosjes.
Groetjes, Peter


railman56

in MSM 14 heeft ooit eens een reportage gestaan over voor- en nadelen van de diverse pistolen en technieken [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Peter

citaat:
Degelijke airbrushen en vervangstukken zijn vrij vlot verkrijgbaar


Inderdaad, ik schat dat mijn Badgers zo'n 30 jaar oud zijn en buiten dat kleine teflon ringetje en de (dunne luchtslang) het ik er nog geen kosten aan gehad. Enkel wat glazen potjes heb ik bijgekocht.
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Ja ik zweer er ook bij hoor. Prima spul die Badgers. Hier zijn er minimaal 3 tot 4 in vol bedrijf en ik heb ??n keer een verstopt inlaat ventiel gehad en verder nooit wat behalve als er een onderdeeltje kwijt raakte op de grond.....de ringetjes bijv.

Kees-Jan

Johan Poelmans

Hoe verhoudt een badger zich eigen tot een black bull?

Ik ben het internet zowat aan het afschuimen op zoek naar een voordelige starterset (allee, prijs/kwaliteit, niet alleen prijs). Ik vind een black bull starterset voor een 130 euro, met compressor, terwijl als je datzelfde bij badger zoekt je toch een veelvoud kwijt bent.

Eerlijk gezegd lijkt 130 euro voor een brush ?n compressor me ook wel weinig, maar van de andere kant vind je zelfs nog goedkopere brushes (kijk maar eens op conrad), en moet het voor wat eenvoudig weatherwerk (en die G2000 die ik nog wou omspuiten :p) echt een set van 300 euro of meer zijn?
 

Peter

citaat:
ik heb ??n keer een verstopt inlaat ventiel gehad


Kees-Jan,
het inlaatventiel (dat is metaal, nietwaar) een nachtje in Cellulose thinner, of in het ergste geval in MEK (Methyl Ethyl Ketone) maar dat is niet zo gezond, en je kan de verf er makkelijk uithalen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

geloof het of niet, ik verf met een spuitpistooltje van Chinese makelij dat bij Herman Buitelaar in Nederland 29 euro gekost heeft. Zonder noemenswaardige problemen... MAAR; Het is moeilijk juist af te regelen en het minste vuiltje zorgt voor problemen. Ik stokkeer het dan ook gedemonteerd in een cellulose thinner bad (met uitzondering van de dichtringetjes).
Monteren, verf er in, spuiten en direct doorspoelen, demonteren en in bad [:)]

Aart

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Eerlijk gezegd lijkt 130 euro voor een brush ?n compressor me ook wel weinig, maar van de andere kant vind je zelfs nog goedkopere brushes (kijk maar eens op conrad), en moet het voor wat eenvoudig weatherwerk (en die G2000 die ik nog wou omspuiten :p) echt een set van 300 euro of meer zijn?



Via de modelspoorvereniging hebben wij voor een half jaar terug een workshop gehad bij een leverancier van airbush en toebehoren. Uiteraard veel reclame voor de duurdere modellen. Maar hij gaf ons ook eerlijk advies over goedkoper spul. Goedkope chinese namaak wilde hij absoluut niet verkopen. Hij kreeg daar veel te vaak klanten mee terug met problemen. Hij adviseerde een double action spuit met boven- of zijbeker van circa EUR 60. Voor de compressor had hij het over EUR 90. Hiervoor heb je een prima compressor. De beperkingen van zo'n compressor zit in de koeling. Je kunt er niet een uurlang onafgebroken mee spuiten. Maar dat is voor de meesten van ons geen enkel probleem.

Een totaalprijs van EUR 130 zit daar dus niet zover vanaf.


PeterC

Als het geluid van de compressor geel rol speelt, neem dan een huis-tuin-en-keuken model (Brico, Macro) en je kan uren spuiten.  Je kan het ding (wanneer het een mobiel model is) ook nog voor tal van andere zaken gebruiken.
Ik heb zo'n modelletje al jaaaaaren en zeer tevreden mee.  Er zit geen waterafscheider op maar daar heb ik nog nooit last mee gehad (wel regelmatig het water uit de ketel laten lopen).
Groetjes, Peter


Kees-Jan

Hoi Peter,

De inlaatstukken van mijn Badgers blijven droog en gaan nooit meer in een oplosmiddel. En gek of niet nooit meer problemen gehad. alleen de delen waar verf komen maak ik schoon met thinner de rest blijft droog en schoon.

Kees-Jan

NB ik denk dat ik zo' n beetje de meeste aurbrush uren hier van een ieder heb......

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees


NB ik denk dat ik zo' n beetje de meeste aurbrush uren hier van een ieder heb......


Allee gij! ;)
 

ToThePoint

Heb een airbrush van 15 euro gekocht in borgerhout.
Dat ding doet het heel goed en ik kan spuiten wat ik wil.
In engeland kocht ik een batterij extra glazen potjes en speciale deksels voor de aansluiting ervan.
Alles tesamen +-40 euro gekost en kan in de glazen potjes allerlei kleuren stockeren die ik zelf meng van alkyd (of zoiets) verf.
Soit, ik ga voor de oede resultataen die geen geld kosten. Heb ik dubbel plezier.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI