Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Kust-modelbaan

Gestart door Peter, 26 mei 2010, 16:55:27 PM

Peter

Vorig weekend hadden we hier in de wijk "garage verkoop en rommelmarkt. Gezellig, dat wel. Op een kalm moment ging ik zelf eens wandelen en vond bij iemand tussen oude magazines de Eisenbahn Journal "mit Rolf Knipper an die kuste"
Rolf Knipper, zaliger, heeft in dit magazine een prachtige (kleine) een modelbaan gemaakt met als thema een baan aan de kust.
Hierdoor vroeg ik me af waarom je zeer zelden een modelbaan ziet, zowel thuis als bij klubs met dat thema. (ja de MSKK in Oostende)
Is dit echt zo zelden als ik denk, en indien ja, wat is de reden dan?
Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

Tja, goeie vraag eigenlijk.

Hier in Belgi? is de kustbaan enkel een trambaan, toch?
En als ik even opzoek vind ik niet direct een europees
land waar een treinspoor de kust volgt. Zal wel een reden hebben
dus ?
mvg,
Paul(ogic)

bollen neus

Wel een gedeelte in Spanje tot , Barcelona? [:)]
niet volledig de hele kust maar toch schoon om zien.

conducteur

Hier in Zeebrugge is er een klein stukje dat op een boogscheut van de kust loopt en een beetje verder het stukje duinbergen-heist-knokke loopt ook evenwijdig met de kustlijn, maar dat is er allemaal toch ook een eindje vandaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Volgens mij zijn er zowel in Nederland als in Duitsland verschillende spoorlijnen die tot aan het strand lopen, en ook een aantal lijnen waar de treinen op een ferry gaan. Hoek van Holland?? Putgarden tussen D. en DK.??
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Peter

Volgens mij zijn er zowel in Nederland als in Duitsland verschillende spoorlijnen die tot aan het strand lopen, en ook een aantal lijnen waar de treinen op een ferry gaan. Hoek van Holland?? Putgarden tussen D. en DK.??


HIER, onder andere

Koen

Aan de C?te d'Azur heb je ook een traject dat het strand volgt. Van aan Cannes La Bocca tot in Cannes (+/- 7 ? 8 km) wordt het spoortraject en het strand gescheiden door een weg. Tof om 's avonds een kustwandeling te maken. Als modelbouwer heb je alle voordelen. Je kan met de familie een wandeling maken langs de kust en genieten van alle Zuiderse elementen [8D] maar tevens kan je ook naar de voorbij denderende treinstellen kijken. Er rijdt zowel goederen als personenvervoer. Zelfs de TGV tussen Lyon en Nice komt daar voorbij.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

Italie, bij Le cinque terra, vlak boven La Specia (niet geheel correcte spelling..)

wisselstromer

idd
tussen lloret en barcelona loopt de spoorweg grootendeels langs de kusten

citaat:
Geplaatst door bollen neus

Wel een gedeelte in Spanje tot , Barcelona? [:)]
niet volledig de hele kust maar toch schoon om zien.

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Gerolf

In Zuid-Itali? volgt de trein aan de westkust volledig de kustlijn, vrijwel tot in Napels (misschien ook noordelijker)

Waarom je geen modelbaan met een kustlijn ziet? In onze contreien heeft dat, denk ik, te maken met een gebrek aan heuvels:
Je hebt geen tunnels waarin je naar een schaduwstation kan rijden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Na het doorlezen van bovengenoemd EJ nummer is me wel duidelijk geworden dat er op verschillende Duitse eilanden in de Noordzee en oostzee (smal) spoorlijntjes zijn. Ik wist wel dat er normaalspoortreinen rijden tot op het eiland Sylt via de Hindenburgdam, en dat er ten noorden van Emden verschillende normaal en smalspoorlijnen zijn en/of waren die tot bijna op het strand, althans tot in de duinen liepen, met al dan niet aansluiting op een overzetboot waarvan sommige met sporen.

De vraag blijft echter: waarom je dat zo zelden om modelspoorbanen ziet. Gerolfs idee dat dit door gebrek aan bergen zou kunnen komen om je schaduwstation te verstoppen is een gedeeltlijke verklaring, maar langs de andere kant heb ik toch al prachtige Nederlandse en Duitse "vlakkelands" banen gezien zonder voornoemde bergen, waar de sporen naar het schaduwstation kunstig weggewerkt waren achter bomen/achtergrond. Dus mogelijk is het wel.
Dus blijft de vraag "waarom zo zelden"
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Een Belgische baan ga je in die zin nauwelijks vinden, bij gebrek aan voorbeeld. Je hebt nochtans de ferry in Zeebrugge, Oostende, of een stukje trambaan ter hoogte van Raversijde.
Mensen zien ook liever wat reli?f in hun landschap, denk ik.

't Is al wel gemaakt: denk maar aan een minibaantje op de laatste Nekkerhal-expo.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Je hebt natuurlijk wel een rit door de duinen als je van Adinkerke naar Bray-dunes (Fr) rijdt met de trein
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomloc

Hallo Peter,

Een mooi voorbeeld van een kustbaan (vind ik persoonlijk) is de Emsland Veenbaan van de club Spijkspoor.

Groeten,

Wim

the_gold

Langs de baai van de somme rijd er een stoomtrein...te Saint-Valery-sur-Somme