Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Elektronica

Gestart door dingske, 05 augustus 2005, 22:22:52 PM

dingske

Ik ben bezig met de bouw van een locloods met rolpoorten. Nu om deze poorten omhoog te laten gaan zou ik gebruik willen maken van volgende motortjes 1,5 V - 8400 omw./min - 230 mA
3 V - 14200 omw./min - 280 mA

Nu zou ik die liefst met drukknoppen bedienen. Aangezien ik niks van elektronica ken zou ik willen vragen is er iemand die voor mij een schema kan maken zo dat ik de print zelf inelkaar kan steken?

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

tonycabus

Ik hoop dat je reduktiekastjes hebt voor die motortjes, Dingske!
Kijk ook eens naar het artikel van Jean-Luc Hamers over de remise met sluitende deuren. Daar staat een schemaatje bij dat de motortjes langzaam maar wel met redelijk koppel kan laten draaien. Met drukknoppen zal je met relais moeten werken. Ik praat er met Pol "KIS" eens over.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Relais is niet nodig. Je kunt uitgaan van een wisselspanningsvoeding. Je werkt dan met twee drukknoppen parallel. In serie met de ene drukknop staat een diode "vooruit", in serie met de andere drukknop een diode "achteruit". In plaats van met drukknoppen kan het ook met een schakelaar enkelpolig om.
Hetzelfde principe wordt wel toegepast bij wisselaandrijvingen met een motor, zoals de Tortoise.
Een tekeningetje zou het nog kunnen verduidelijken, maar ik weet niet hoe ik dat hier plaats.

dingske

Waar kan ik dat artikel van Jean-Luc Hamers over de remise met sluitende deuren vinden?
En aan klaas Zondervan mss ken je mij een mailtje sturen met het schematje?

Heren dank u voor de snelle reactie.

Groetjes Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Klaas Zondervan

Zoiets dus:



Je moet wel een transformator hebben die de juiste spanning geeft, dus 1,5V of 3V.

dingske

Dank u wel. Kan er mij mss iemand zeggen waar ik het artikel vind?

Groetjes Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Gerolf

citaat:
1,5 V - 8400 omw./min - 230 mA
3 V - 14200 omw./min - 280 mA
Motor R20 of RE 140 van opitec toevallig? Hiermee ben ik aan 't experimenteren voor een zelfbouw wisselmotor. De sturingselektronica - met een digitaal gestuurde brugschakeling - heb ik al wel klaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Wouter, het artikel waar Tony het over heeft staat in MSM nr 30 van juli/augustus 2004, en bevat een electronisch schema om de snelheid van de motortjes te regelen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dingske

citaat:
Geplaatst door doomslu

Wouter, het artikel waar Tony het over heeft staat in MSM nr 30 van juli/augustus 2004, en bevat een electronisch schema om de snelheid van de motortjes te regelen.



Dank u wel!!! Ik ga het morgen dadelijk nakijken.

groetjes Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

argilla

Het probleem is niet altijd die elektr.schema's. Neem nu bv een DPDT met on-on schakelaar. Ik betaal die van 3 A maar liefst ? 4.50 Soms is het zelfbouwen en in elkaar zetten een dure zaak niet ? En reken maar uit als je digitaal bezig bent , die hoeveelheid schakelaartjes die je nodig hebt om bv, een engelse kruiswissel te sturen ( of beter te polisariseren ) Als je met twee muizen werkt heb je er ook twee stuks van doen voor ??n wissel. Zo heb ik 3 kruiswissels ( kassa kassa ) Maar zoals steeds moeten er ergens middenwegen zijn om de kosten te drukken.Enfin , denk ik toch Ik wil enkel maar zeggen die kleine noodzaken drijven soms de prijs aardig op !!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Marc,
Zonder de schakelaar en de trafo (recup!) komt die hele schakeling op ong. 3 ? 4 ?.
Is dat DUUR voor een efficiente regeling, beter dan eender welke rijtrafo?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

neen Tony , ik bedoel het geheel aan laat ons zeggen infrastructuur , het geheel aan elektr. matriaal. Het is niet alleen die schakelaartjes, maar ook andere elektr.onderdelen. En ik koop liever nieuw matriaal dan tweedehands ( hetgeen ik vroeger wel dee, maar meedere slechte ervaringen mee had bv sloop uit andere elektrn devices )Duur zeker niet , maar het neemt een stuk weg van je eigen budget, waarmee je dacht een loc of een wagen te kunnen kopen. Ik moet overuren kloppen of andere extra's die ik mag houden van mijn eega om mijn hobby te beoefenen. Je kan nu eenmaal niet eisen dat dit afgaat van het huishoudgeld toch ?? Begrijp je mijn bedoeling Tony In het forum heeft naar ik denk nog niemand daar een woordje over  gerept of zijn het allemaal miljonairs hier ( niet kwaad bedoeld hoor) Maar de centen is ook een aspect van onze hobby niet ?? en met de huidige prijzen  Dat was of is eigenlijk de onderliggende toon Tony ( ik weet kan nogal een zaag spannen he)[:D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Elektriciteits- en elektronicamateriaal betekent inderdaad een stevige hap van het modelbouwbudget. Volgens mijn boekhouding - ik heb net even gekeken - is die goed voor zo'n 20% van het totaal, ook al bouw ik veel (bijna alles) zelf.
Vooral printplaatjes (?2,50 voor een fotogevoelige Eurocard) en connectoren maken het prijzig.
Enne ... nee, ik ben zeker geen miljonair, maar ik heb de laatste 6 jaar al best wat centjes aan onze mooie hobby uitgegeven [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Hallo,

"Dingske", wil je eens dieper ingaan op hoe je die rolpoorten bouwt ? Dit interesseert me wel.
Je kunt trouwens alle oude MSM's vinden bij Meta Media (naverkoop) of bij MTE te Blankenberge.

Jean-Luc