Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belading kolenwagons

Gestart door ERVIN, 28 april 2010, 21:36:11 PM

mahtoska1

citaat:
Daarna heb je dat washandje toch wel weer teruggelegd in de badkamer?


Dat heb ik dus fout gedaan. Ik kwam zwart van onder de douche...

@ERVIN: Hoe staat het met de kolen in je wagons? Je vorige verweringen vind ik al best geslaagd.

Beste Z groeten,

Pieter

doomslu

citaat:
Geplaatst door mahtoska1

citaat:
Daarna heb je dat washandje toch wel weer teruggelegd in de badkamer?


Dat heb ik dus fout gedaan. Ik kwam zwart van onder de douche...


Dom, je eigen washandje nemen! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

@mahtoska1 , nee voorlopig heb nog geen tijd ( goesting) gehad om mij hiermee bezig te houden , maar geen nood hoor, komt nog wel!![;)]

Johnnytrein

Had je beter een washandje van je schoonmoeder kunnen nemen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Paulogic

Of... eventjes supergrof zijn...

De kolen in uw schoonmoeder haar mond en meppen maar...[}:)][}:)][:D]
mvg,
Paul(ogic)

Geert

citaat:
Geplaatst door Break302

Misschien kan dit helpen.
Dit is wel een laading Kokes.



Of de link naar nog meer foto's

http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0

Jos



Ik heb deze foto gebruikt voor de belading van mijn kolenwagens.

Dit is het resultaat:



De belading is geen vaste belading, maar is aangebracht op een drager die los in de wagon aangebracht is:



Het materiaal dat ik gebruik om kolen te imiteren is actieve kool dat o.a. gebruikt wordt om water te zuiveren.

Nu nog de wagons vervuilen en klaar zijn ze... (dat vervuilen zal voor later zijn, eerst wat ervaring opdoen)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

railman56

dat ziet er zeer fijn uit geert en ik denk dat je daar wel wat werk aan besteed hebt, maar het resultaat is bijzonder mooi.
aktieve kool gebruikt voor aquariums heb ik hier ook, alleen nooit op het idee gekomen
kan je even uitleggen hoe je dit alles gedaan hebt. die kolen vermalen of ....
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Geert

citaat:
Geplaatst door railman56

dat ziet er zeer fijn uit geert en ik denk dat je daar wel wat werk aan besteed hebt, maar het resultaat is bijzonder mooi.
aktieve kool gebruikt voor aquariums heb ik hier ook, alleen nooit op het idee gekomen
kan je even uitleggen hoe je dit alles gedaan hebt. die kolen vermalen of ....
marc



Veel werk? Als ambtenaar moet je proberen je tijd te vullen. Wat ik hier letterlijk gedaan heb. (grapje [:D] )  

Ik zal wat extra foto?s nemen van hoe ik dit gedaan heb?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

In de vakantie heb ik een paar brokken steenkool meegenomen van hartz smalspoor baan
Plank er onder doek er over en dan maar hameren.
Wat lijkt meer op steenkool dan steenkool.
8 grote kolen (gevraagd en niet gestolen)leverde 12 grote potten kolen gruis,van heel fijn tot grof.
wim

Gerolf

Het idee van "aktieve kool" vind ik erg goed. Dit is immers gemakkelijk verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak/aquariumwinkel [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

factageklerk

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het idee van "aktieve kool" vind ik erg goed. Dit is immers gemakkelijk verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak/aquariumwinkel [;)]



en in iedere goede apotheek
 

Geert

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door railman56

dat ziet er zeer fijn uit geert en ik denk dat je daar wel wat werk aan besteed hebt, maar het resultaat is bijzonder mooi.
aktieve kool gebruikt voor aquariums heb ik hier ook, alleen nooit op het idee gekomen
kan je even uitleggen hoe je dit alles gedaan hebt. die kolen vermalen of ....
marc



Veel werk? Als ambtenaar moet je proberen je tijd te vullen. Wat ik hier letterlijk gedaan heb. (grapje [:D] )  

Ik zal wat extra foto?s nemen van hoe ik dit gedaan heb?

Geert



Zoals beloofd een fotoreportage hoe ik de kolenwagens gevuld heb.


als drager gebruik ik isolatieplaat van 2cm dik die ik in repen zaag. Ik heb in het verleden ooit eens een investering gedaan in een serieus zaagmachine voor houtbewerking, nooit spijt van gehad. Ik heb ook nog een zaag in de keuken staan. (Maar dat is iets anders)


daarvan zaag ik blokjes die juist passen in de wagon, maar er wel uitsteken.


om dit toch wat te doen zakken moet er hier en daar wat bijgezaagd worden.


opletten voor mijn vingers!


na wat zagen heb ik dit als resultaat. Het zagen van een 50 tal dragers duurt nog geen 10min. Kwestie van gewoon te zijn om met zulk machine om te gaan.


Op zulke drager spuit ik zwarte mastiek (via een siliconenspuit). Ik probeer de drager op drie plaatsen overvloediger te spuiten zodat ik vulbergjes (ja, ik ken er geen ander woord voor?) kan imiteren. Via een spatel smeer ik de pasta uit over de volledige drager.  Op de foto zie je dat ik de zijkanten van de drager ook zwart geverfd heb. Dit beek achteraf eigenlijk niet nodig te zijn.


Na het uitsmeren van de pasta duw ik de drager in een bakje met actieve kool. Uit ervaring heb ik ondervonden dat je eerst de zijkanten er moet induwen, en pas als laatste de bovenkant.


met dit als resultaat. Na het uitharden van de pasta moet hier en daar de zijkant wat bij geschuurd worden.


Uiteindelijk heb ik nu een 25 tal gevulde kolenwagens.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Paulogic

Tof zeg. Levensecht en met heel weinig middelen.

Modelbouw is inventief zijn en dit is hier weer bewezen.
Dank u voor de tip, ik heb er hier ook nog een pak te vullen...
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Geert, bedankt voor de illustraties hoe je die kolenbelading hebt gemaakt. Eenvoudig en uiterst effectief. Ik pik hier toch een aantal techniekjes op, voor als ik het zelf ga doen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railman56

ja, weeral simpel gevonden en bruikbaar voor verschillende schalen.
het ligt hier voor mijn neus (bezit een relatief groot aquarium) maar nooit op het idee gekomen.
bedankt voor de reportage
opsturen naar MSM, je weet maar nooit
ik hoop voor U dat die "keukenzaag" niet meeleest.[;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn