Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Van analoog naar digitaal.

Gestart door Johan 18, 26 april 2010, 15:29:00 PM

Johan 18

Mijn huidide baan is voorlopig nog analoog uitgerust met 8 afzonderlijke blokken (blokstelsel) nu met aanschaf van een multimuis denk ik dat er een bezetmelder dient aangeschaft te worden, bestaan deze voor 8 blokken of 4 blokken, van welk merk kan u mij aanbevelen.
In elke blok is een stopstuk voorzien van een 35 cm lengte, diend dit verbonden te worden( overbrugd )zodat de sektie een geheel vormd?.
Het is de bedoeling van de bezetmelder(s) met aparte trafo van stroom te voorzien.
Groetjes.
Johan 18.

ToThePoint

U kan met digitaal alle richtingen uit.
Ik bedoel qua bezetmelding. Ik weet niet of de multimaus loconet ondersteunt. De S88 zijn heel gevoelig aan storingen.
Loconet kan je kopen of zelf bouwen. Die loconet IO's zijn multifunctioneel en kan je voor alles en nog wat gebruiken. Ik denk aan contacten, wissels schakelen, terugmelding, seinen, enz.. Allemaal met hetzelfde printje. Ik bedoel als je 7 terugmeldingen nodig hebt en 5 voor wissels te schakelen kan dat met 1 basisprint.
Indien je wissels schakelt heb je wel een tussenprint nodig omdat de basis niet genoed stroom levert.
Ik vermoed dat elk systeem minstens 8 terugmeldingen heeft en/of 16. Van 4 is bij mijn weten nergens sprake.
De stopsectie's kan je zo laten en gebruiken om een terugmelding op aan te sluiten. Dan kan je indien je gaat werken met een pc die 35cm gebruiken om een trein te laten stoppen en om te keren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

mini-bs

een digitaal blokstelsel waar je makkelijk je opstelling mee zou kunnen uitrusten is dat met de BM3-bouwstenen van Lenz; je moet dan wel decoders gebruiken die assymmetrische dcc herkennen. Maar verder werkt je blokstelsel zoals een analoog, met een bloksectie bestaande uit een inrijzone en een stopzone.

meer info in deze pdf:  http://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_22620_e.pdf



 

Johan 18

Hoi medespoorders.
Zal hier maar laten weten voor welk systeem ik gekozen heb zeker!, er zijn er ook zovele op de markt, voor mijn baantje hoeft het allemaal niet zo duur te zijn.
Het gekozen systeem is van Rosoft,dwz het startpakket bevattende:
s88XPressNetLi + s88SD16-n en twee aansluitkabels voor naar booster en s88SD16-n.
Wanneer u denkt ook met PC te werken bestel dan bij het startpaket meteen ook de verbindingskabel tussen PC en s88XPressNetLi.
Ook ik ga gebruik maken van Pc samen met multimuis van Roco.
Als besturings programma op de PC heb ik gekozen voor Koploper.
De meeste bedrading van mijn baan heb ik inmiddels gesloopt, deze was totaal onoverzichtelijk geworden, daarom stap per stap terug het aanleggen van ringleiding en het inpassen van blokken voor automatische sturing.
Onnodig te zeggen dat dit wel wat tijd vergd, zeker als ge niet zulks een fan bent van bedrading aanleggen. [;)]
Groetjes.
Johan 18.

mahtoska1

citaat:
Ook ik ga gebruik maken van Pc samen met multimuis van Roco.
Als besturings programma op de PC heb ik gekozen voor Koploper.


Ondersteund koploper het protocol van Roco of ga je de multimuis gebruiken op een andere centrale?

Beste Z groeten,

Pieter

Klaas Zondervan

Pieter,

De s88XPressNetLI vormt de interface tussen de Multimaus en Koploper
Zie:
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88XpressNet.html

Er is geen sprake van een andere centrale, want de Multimaus is de centrale.