Vervoer vloeibaar staal

Gestart door OMC, 21 april 2010, 01:15:26 AM

OMC

Het is weer zover! Na 10 maanden is de eerste Luikse hoogoven (Arcelor Mittal d'Ougr?e) weer in gang gezet, gevolg is dan ook dat er weer staaltreinen rijden tussen Ougr?e en Chertal. Dagelijks zal er eentje ?le de Monsin passeren met ongeveer 3 "torpedo's" met telkens een tussenwagon. Een aanrader voor de fotografen onder ons!
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

mark7758

Gemidddeld rijden ze iedere 2 uur.
De laading wisselt per trein. (Zaterdag er 3 gezien. 1 met 4 torpedo's, 1 zonder wagons en 1 met 3 torpedo's.)
De afvoer van coils is ook weer omhoog gegaan.
Veel plezier en laat de foto's maar komen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterBrz

Heeft er iemand enig idee waar je deze het beste kan fotograferen?

Groeten, Peter

dgrr57


mark7758

Stond jij niet te fotograveren s'middags bij Petit Folie? Op de brug. (Afgelopen zaterdag)

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterBrz

Hoi Patrick,

Dat is een zeer mooie foto! Bedankt trouwens voor het kaartje.
Ik moet er zeker en vast eens naar toe trekken, woon er trouwens niet zo heel ver vandaan.

Groeten, Peter

guy holbrecht

Vrienden,

Even toch een kleine opmerking. In de torpedowagens wordt geen vloeibaar staal, doch enkel vloeibaar ijzer vervoerd, van de hoogoven waar het ijzererts wordt gesmolten, tot de staalfabriek, waar van dit vloeibaar ijzer staal wordt gemaakt. Concreet dus hier van de hoogoven van Ougr?e naar de staalfabriek van Chertal. Toch altijd spectaculaire foto's, zo'n sleep torpedowagens.
Bovendien een eerste teken van heroplevende economie?

Groeten,
Guy

b-shunting

bestaan deze wagens ook in ho?

ik zie er al naar uit om na mijn minibaantje een stukje spoor met de brug
na te bouwen[:p]
minibaantje tp 4,diesel


harzfreak

Ah, goed voor te weten als deze treinen terug rijden.
Weet er misschien iemand, hoe laat dat deze trein passeert aan deze brug op zaterdag.
Groetjes Maarten

guy holbrecht

Deze wagens bestaan in H0. Er zijn mij een drietal uitvoeringen bekend. In volgorde van prijs heb je eest de Esperance-Longdoz wagen van Dacker. Echt Belgisch, maar haast onvindbaar en heel duur. Daarnaast heb je ook nog een mooie realisatie van een (Duitse) torpedowagen door Trix. Mooi, maar toch nog niet echt goedkoop te noemen. Het goedkoopste modelletje, en echt goedkoop, was van Lima. Niet echt je dat, maar mits wat knutselwerk om te bouwen tot een toonbaar model (zie MSM 50)

Groeten,
Guy

mark7758

Echte tijden niet. Maar ze komen iedere 2 uur langs. (In iedere richting dus. Tel daar ook de aan en afvoer van de Coils bij.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterBrz

En rijden ze ook op zaterdag?

Groeten, Peter

mark7758

Ja. 7 dagen in de week. 24 uur per dag.
Let wel op. Men is nog bezig met alles weer op de rit te krijgen. Soms valt een trein uit of rijdt men als losse loc.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterBrz

Merci Mark, ik overweeg om seffens eens een kijkje te gaan nemen.

Groeten, Peter