Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Michiel

Ik heb de bakstenen gevonden voor de tunneltjes. Het zijn de kunststof platen van Kibri geworden, want die hebben het juiste metselverband. De stenen zijn wel 2 keer te groot, maar erg vind ik dat niet. Mocht ik de platen in warm water niet kunnen plooien om de inwendige tunnelvorm te krijgen, dan heb ik alvast wat papieren baksteenvellen van Faller bijgekocht. Hopelijk heb ik ze niet nodig. Ik zit nog wel met het gewelf rondom de tunnelopening, dat 4 stenen dik in een boog is gemetseld. Ik moet nog eens goed nadenken hoe ik dat ga oplossen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Bedoelt ge de 4k7 weerstand die over de in en uitgang staat van een diodebrug ?
Die weerstand dient om de kosten te verhogen en totaal nutteloos.
Ik gebruik hem niet over de diodebruggen en er is geen meetbaar verschil op de osciloscoop.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ik kan ook geen enkele nut bedenken zolang de diodes niet defect zijn. Hoog- of laagfrequent zie ik geen nuttige bijdrage door middel van deze weerste-and. Een defecte diode gaat meestal in kortsluiting, dus dan heeft de weerstand ook geen nut. In het geval de diode defect is, en hoogohmig wordt, dan zou de weerstand wel een invloed kunnen hebben. Maar of het zinvol is????

Blijft de vraag, waarom werd er een weerstand toegevoegd in deze diodeschakeling?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het spoordijkje is nu volledig bedraad, en voorlopig verbonden met digitale centrale en computer. Met Koploper snel een schema ingevoerd, en een locomotief gedefinieerd. Alles werkt. Klaar om de bedrading definitief te leggen en verder te gaan met de aankleding. Met ander woorden: een tunneltje bouwen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Goh Michiel , op je foto met je laptop zie je pas hoe klein die schaal is h? , v??l succes gewenst met de verdere bouw van je project, ga ik zeker goed in de gaten houden.

ToThePoint

Ik vermoed om bij het geringste verbruik een spanningsval te hebben, maar dat heb je met de dioden sowieso en die spanning is niet omhoog te krijgen met een weerstand van 4k7.
Het is hoogstwaarschijnlijk een hersenkronkel van een of andere medemens die er een reden in zag om het toe te passen. Ik zie en kan proefondervindelijk geen enkele reden vinden dan dat het het kostenplaatje opdrijft.
U zou nog kunnen zeggen om de rimpel van de diode te dempen, maar dat doe je met een C. Ik laat ze in ieder geval weg.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Vandaag nog maar eens een bezoekje gebracht aan mijn tunneltje. Deze keer met een belangrijke toevoeging: een plooimeter!. Naast de tunnel staat 2 meter aangeduid. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om iets in elkaar te knuffelen dat een beetje op schaal is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

knuffel jij dingen in mekaar Michiel? ik hou het nog steeds bij knutselen...

Gebruik je de foto die je op schaal verkleint of wordt er overgetekend met een tekenprogramma?

Michiel

Ik plan nog steeds met potlood en papier. Ik ben er nog niet toe gekomen om een pakket als autocad onder de knie te krijgen. En als het uiteindelijk is om toch zelf met de hand te zagen, vijlen, snijden en plakken, waarom tijd steken in het maken van een elektronisch plan?

Langs de andere kant, eenmaal een 3d-CAD pakket in de vingers, gaat er een andere wereld open met oa CNC-machines. Misschien dat ik toch eens de stap zou wagen?

En, als je met veel liefde en aandacht iets in elkaar knutselt, dan noem ik dat knuffelen. (of, ik heb een spraakgebrek. Dat kan ook) [:o)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Hm, ik gebruik volop Corel (vergelijkbaar met Cad) om vanalles te bouwen. Afgedrukte tekeningen dienen als mal voor snij- en aftekenwerk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Ik gebruik Adobe Illustrator. Maar m'n Brother laserprinter print dan wel dunne lijntjes uit als een soort stippellijnen...

Michiel

Nu! snap ik 'm! [:I] Ik kan redelijk goed overweg met Gimp. Ik zou inderdaad de verschillende zichten op schaal kunnen afdrukken, uitsnijden, en als mal gebruiken. Bedankt mannen! (Soms ligt een oplossing zo dicht bij, dat je er overheen kijkt! [:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Voor mijn "stadhuizeke" heb ik nogal wat gewerkt met stickers (zo van die A4's met grote etiketten)
Die kleven op plasticard, er doorheen snijden en je hebt de markeringen op de exacte plaats. Stickerresten eraf en je kan met styreen steenlagen beginnen opbouwen.

Niet voortvertellen, h? - dat komt nog uitgebreid in MSM [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

doe ik voor al mijn huizekes ook... is trouwens al in MSM geweest... [:D][;)]
Er is wel een verschil in die zin dat ik zelden zelfklevend papier gebruik maar een kleeflaag aanbreng aan het papier...
De baksteengevels van mijn fabriek zijn trouwens ook stickers. Niet meer met de hand gegraveerd. Het is steeds plezant als je de mogelijkheden die er vandaag zijn ook benut en niet bij de ouderwetse methodes blijft vastzitten. De technologie is er!


conducteur

Dat wordt hier zeker en vast proto 160!!!! Doe zo voort Michiel, ge zijt goet op weg om het geheel in elkaar te 'knuffelen'[;)] (ik heb precies ook last van een plaatgeblek[B)])
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum