Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Michiel

Ik ben weer eens gaan bomen vlechten (schaal N [;)]). Deze keer een paar boomjes gemaakt met "schors", en met 4 verschillende types loof. Het ene boomje is al wat aantrekkelijker dan het ander  [:I]






groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

[:p] Mooi, Michiel. Persoonlijk vind ik de eerste en de laatste het meest geslaagd [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Ik vind de laatste en de eerste de mooiste[;)] maar ook de anderen mogen er zeker zijn[:D]
Mvg Giel-Jan

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Ik vind de laatste en de eerste de mooiste[;)] maar ook de anderen mogen er zeker zijn[:D]


Mijn stem hebben die ook. Ze zijn wat 'luchtiger'. Hopelijk zien we bij een volgende Mechelen eens alles 'intecht'

railman56

de eerste en de laatste zijn zonder twijfel de beste
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

grove den

yep...idem dito![:)]
mooie fijne struiken/kleine boompjes!

Jos

Michiel

Met toeval vond ik dit materiaal om luchtlijnen (telefoon, telegraaf, ...) te maken. Het is uiterst dun werkelijk vergelijkbaar met spinrag. Het is vrij goed handelbaar, niet breekbaar. Het is heel soepel en zwaar, en buigt dus door met de zwaartekracht. En, het is zelf heel gemakkelijk zelf te vervaardigen. Dit beeld is schaal N! [^]



Het enig probleem met dit soort luchtlijnen is, dat ze stof verzamelen en amper af te stoffen zijn zonder beschadigen of vervormen (rekken). Dus, nu nog een stofvrije kamer! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

En wat is het materiaal?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

De lijmdraden dat je krijgt met smeltlijm. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

En als je die lijmdraden nu eens compleet liet uitharden in een grote 'Tupperware-doos' alvorens het aanbrengen. Zouden ze dan niet tenminste een deel van hun aantrekkingskracht voor stof kwijt geraken ?

Michiel

De smeltlijmdraden zijn al helemaal afgekoeld en uitgehard. Maar zelfs op droge draden komt na verloop van een paar maanden stof te liggen, en dat werkt heel storend, vind ik. En het ontstoffen van dergelijke fijne luchtlijnen lijkt me haast onbegonnen werk. Ik heb vroeger naaigaren geprobeerd, en dat was een ramp op gebied van ontstoffen. Iemand ervaring met andere materialen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

grove den

Ik heb geen ervaring wat betreft de draden maar zouden de fijne "haren" van de "hairextensions" geen optie kunnen zijn?( zie draadje over bomenbouw van me in "ooit zal het  klaar" ze zijn heeel glad , stijl dus  zonder krullen/golven erin en je blaast de stof 'r zo van af!
Op de afbeelding zie je dus de blonde variant...ik denk dus aan een meer  donkere -zwart?-kleur haar[:D]

Jos

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door grove den

Ik heb geen ervaring wat betreft de draden maar zouden de fijne "haren" van de "hairextensions" geen optie kunnen zijn?( zie draadje over bomenbouw van me in "ooit zal het  klaar" ze zijn heeel glad , stijl dus  zonder krullen/golven erin en je blaast de stof 'r zo van af!
Op de afbeelding zie je dus de blonde variant...ik denk dus aan een meer  donkere -zwart?-kleur haar[:D]

Jos



Is een idee dat het proberen waard is.
Echter heb ik een bedenking.
Betreft het hier een kunstmatig gemaakt haar of geoogste echt haar ?
Heb serieuze morele problemen met de geoogste variant.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Jos en Jean-Paul,

ik heb even voor dom blondje gespeeld, en een eigen haar geoogst. [:D] De dikte lijkt wel in orde, maar het probleem blijkt de stijfheid. Haar heeft een eigen wil, legt zich niet neer bij de zwaartekracht. Het zal dus een groot probleem worden om luchtlijnen uit haar mooi parallel te laten doorhangen. Maar ik heb het niet geprobeerd. En wie weet, misschien met f?hnen van het hangend haar...?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Het lijkt me wat vreemd dat je de kunstvezel opnieuw probeert uit te vinden [:0]
Ik denk dat je best aan zeer dunne monofilament draad tracht te geraken (dacron, polypropyleen, ...) of visdraad bvb. [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw