Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Stefan Appelmans

stefan.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

En de vogels???[:o)]



Zijn die niet uitgestorven zoals alle dino's ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ik heb bijna alle oude foto's bekeken op de site: "Gares Belges d'autrefois", en wat me vooral opvalt is dat je de draden bijna nooit kan zien, zo dun blijken ze te zijn. [:0]

Dan vraag ik me toch af, in schaal N, zou ik de draden niet gewoon weglaten? De dunste draden die ik gevonden heb zijn 30um dik, wat 5cm in 't echt zou zijn! [xx(]

Zou, in schaal N, een poging tot trekken van telegraafdraden niet steeds gedoemd zijn tot mislukken? En dan spreek ik nog niet over de moeilijkheid om ze een minimum te laten doorgangen. Ik denk dat de suggestie van de aanwezig van de draden met die telegraafpalen eigenlijk veel effectiever is. En in onze verbeelding hangen ze toch steeds perfect! [:D]

Bon, dit louter als reflectie. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

prulleman

De dunste visdraad is 6/100 mm. Ik denk dat dat toch wel aardig in de buurt komt als ik me niet vergis

Michiel

Ik heb hier visdraad gevonden van 30?m ofwel 3/100 van een mm (ten minste, dat is wat op de doos staat, want van vissen heb ik geen verstand). 6/100mm komt in het echt overeen met ongeveer 10cm dikke kabel, terwijl telegraafdraad hooguit een paar millimeter dik is. Ik denk dat spinragdaad of (zijde)rupsdraad in de buurt komt van de goede dikte, maar dat lijkt me dan weer vrij onhandelbaar en breekbaar.

Ik ga het natuurlijk eens proberen om die dunne visdraad te spannen tussen 2 palen, maar of het wat wordt?...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

'k zou nog een lesje sterkteleer kunnen opdissen, spreken over kettinglijn en de relatie tussen gewicht, doorbuiging en spankrachten,...
Het zou ons veel te ver leiden.
Elke kabel, hoe zwaar of hoe dun ook, hoe hard aangespannen of niet,hangt door. Dat is gewoon een fysiche wet.
Alleen kan je er voor zorgen dat je zo hard aan de draad gaat trekken dat hij "quasi" recht hangt. Hoe hard je aan een draad kan trekken, simpel - tot hij breekt, maar eerst zal hij nog een stukje verlengen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik heb bijna alle oude foto's bekeken op de site: "Gares Belges d'autrefois", en wat me vooral opvalt is dat je de draden bijna nooit kan zien, zo dun blijken ze te zijn. [:0]

Dan vraag ik me toch af, in schaal N, zou ik de draden niet gewoon weglaten? De dunste draden die ik gevonden heb zijn 30um dik, wat 5cm in 't echt zou zijn! [xx(]

Zou, in schaal N, een poging tot trekken van telegraafdraden niet steeds gedoemd zijn tot mislukken? En dan spreek ik nog niet over de moeilijkheid om ze een minimum te laten doorgangen. Ik denk dat de suggestie van de aanwezig van de draden met die telegraafpalen eigenlijk veel effectiever is. En in onze verbeelding hangen ze toch steeds perfect! [:D]

Bon, dit louter als reflectie. [;)]



Dat heb ik ook gemerkt dat men de draden gewoon niet ziet.
Ik zou zeggen. laat een spin eens proberen maar anders de draden gewoon weg laten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

Michiel,

Bouw een tijdperk V baan en zet een GSM-R-mast.  Geen draden maar straling.[:D][}:)]

Alle gekheid op een stokje (zonder draad).  Veel succes met het vervolg van je baan[;)]

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

citaat:
Geplaatst door SuSke

'k zou nog een lesje sterkteleer kunnen opdissen, spreken over kettinglijn en de relatie tussen gewicht, doorbuiging en spankrachten,...
Het zou ons veel te ver leiden.
Elke kabel, hoe zwaar of hoe dun ook, hoe hard aangespannen of niet,hangt door. Dat is gewoon een fysiche wet.
Alleen kan je er voor zorgen dat je zo hard aan de draad gaat trekken dat hij "quasi" recht hangt. Hoe hard je aan een draad kan trekken, simpel - tot hij breekt, maar eerst zal hij nog een stukje verlengen.

Hoi Suske, ik snap helemaal wat je bedoeld. Ik ben ooit als Ingenieur in de mechanica afgestudeerd, en heb dus wel een notie van hoe die krachtenwerking in de draad leiden tot onafwendbare doorbuiging. Met "spannen" bedoelde ik dus niet letterlijk strak en recht gespannen, maar gewoon van paal tot paal aanbrengen. [;)]

Ik ga die test me visdraad zeker doen, maar dan wel op een rustig moment, wanneer de kinderen hier minder aandacht vragen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

...en toen was er licht; bij nacht worden de gaslantaarns aangestoken. Een streepje romantiek... of gewoon praktisch als het donker is?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Michiel, 't ziet er fantastisch uit, maar ik heb de indruk dat uw gaslamp nogal fel aanstaat!'t Kan ook een indruk zijn.Groeten Peter[;)]

Michiel

Dat het fel lijkt te branden, is vooral te wijten een mijn fototoestel en de beperkingen ervan. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gjvdz

Knap werk echt eersteklas zoas mijne pa zou zegge [:D]
Mvg Giel-Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
... mijn fototoestel en de beperkingen ervan. [;)]
Ik vind de foto best mooi, Michiel [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Wie Brussel-Noord 1920 zegt, zegt armseinen, en veeeel armseinen. Maar in 1920 stonden te Brussel-Noord nog de armseinen van de generatie 1904, en niet de gekende 3-standen armseinen van later. Het is moeilijk om nog afbeeldingen te vinden van de armseinen van 1904, maar hier is er toch eentje.

Op de mast stonden 1 tot 3 armen (stopsein en/of waarschuwingssein en/of rangeersein). En alleen te Brussel-Noord bestond er nog een vierde arm op, rangeren over korte afstand.

Gezien er niets ook maar in de verste verte in de handel bestaat dat erop trekt, wordt het zelfbouw. Ik zou in schaal N een dergelijk vakwerkmast met 2 armseinen willen bouwen... werkend! De mast wordt ongeveer 5cm hoog en 3mm breed. Vakwerk-motief is een must. En, het is de bedoeling om een systeem de ontwerpen dat handig is, en repetitief te bouwen is want ik zal er veeeeeel nodig hebben later. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)