Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Eindstation

Gestart door edwintje, 09 maart 2010, 14:04:47 PM

edwintje

Beste collega's;)

Kunnen jullie een schets of voorbeeld geven van een eindstation, hoeveel sporen,wissels,kortom hoe dit er uit ziet,waarschijnlijk gaan we werken met een einstation op onze nog te bouwen baan.


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin;)

Michiel

Hallo Detlev en Edwin,

het aantal sporen van een kopstation komt natuurlijk een beetje overeen met de intensiteit van het verkeer dat er wordt behandeld. Een klein regionaal stationnnetje aan het einde van een lijn kan zelfs maar 1 of 2 sporen hebben. Een grootstadsstation kan 20 perronsporen hebben of meer.

Een belangrijk aspect bij het uitbeelden van een kopstation is het tijdperk. Tijdens het stoomtijdperk moeten locomotieven omrijden, gekeerd en dikwijls herbevoorraad worden. er zal dus steeds een depot in de onmiddelijke omgeven te vinden zijn. Tijdens de opkomst van diesel- en elektrische tractie moesten locomotieven nog omlopen, maar niet meer gekeerd of herbevoorraad. Tegenwoordig, met de overvloed aan treinstellen en trek-duwcombinaties hoeft er zelfs niet meer omgelopen te worden. Het sporenplan is dus erg afhankelijk van het tijdperk dat jullie het eindstation zou willen situeren.

Wat ook algemeen voorkomt bij een kopstation zijn de nabijliggende opstelsporen waar dikwijls een paar treinen klaar staan om ingezet te worden tijdens bijvoorbeeld het drukkere spitsuur.

Jullie zullen dus eerst een paar keuzes moeten maken, alvorens er een sporenplan kan voorgelegd worden als voorbeeld, want het kan met een eindstation alle kanten uit!

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

edwintje

Beste michiel[;)]

Het is de bedoeling dat we op onze modelspoorbaan,van station naar station rijden,mijn zoon detlev wil rijden met de moderne machines, ikzelf zou met stoommachines rijden,daarbij het bijhorende locdepot.
Het station en locdepot mogen redelijk groot zijn,maar zo realistich mogelijk met alles erop en eraan.Graag hadden we enkele voorbeelden gezien van allebei,want van eindstations is het moeilijk te vinden.
We danken alle collega's op voorhand en hopen op goede reacties.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

Michiel

Hoi Edwin en Detlev,

Voor je zoon zal het vrij gemakkelijk zijn: heen en weer rijden met een treinstellen en trek-duwcombinaties. Maar voor jou is het iets lastiger. In jouw kopstation kan je alles voorzien om een stoommachine te keren en om te laten omlopen, maar als je met je stoomtrein aankomt in het moderne station van je zoon, is er niets voorzien om te keren en moet de trein achteruit terug. Daar zal toch een elegante oplossing voor gevonden moeten worden. Stof tot nadenken... [;)] (als je zoon een doorgangsstation zou exploiteren...)

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

edwintje

Beste michiel[;)]

Een doorgangsstation zou dit de oplossing zijn,eigenlijk weten we niet echt hoe een doorgangsstation werkt,graag meer informatie.
Infeitelijk zal het locdepot uitgebaat worden als een soort van museum,die regelmatig ritten uitvoert voor geintreseerden.Onze baan heeft volgende afmetingen en is een uitgerekte u-vorm maar omgekeerd
linkerkant 3m OP 1m20,achterkant 7m op 1m20 ,rechterkant 4m op 1m20 en als laatste 5m op 1m2O,dus alles is nog mogelijk van project,graag een duwtje in de rug,want wij komen er echt niet uit,en dit vooral kwa tekenen van een mooi en realistich plan.

Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin[;)]

ERVIN

Een kopstation maken is heus niet moeilijk hoor , enkel over het verloop van de wisselstraten dient nagedacht te worden , maar ook hier heb je keuze te over , laat je inspiratie zijn ding doen zou ik zeggen...

Mijn ( nog steeds in aanbouw zijnde) kopstation...










Een deel van de wisselstraat...


chef garde

Een kopstation biedt volgens mij dan weer een extra speelwaarde.  Binnenrijden met een gesleepte trein, achteraan een lok aankoppelen, de voorste loskoppelen en we kunnen weer rijden ...  

Of binnenrijden met diezelfde gesleepte trein, lok loskoppelen, een rangeerderke trekt alles (behalve de lok dan) weg, duwt het op het nevenliggende spoor weer binnen en dan vervolgd uw lok weer zn weg naar de rijtuigen, en weg zijn we!

eddy

Hoi Edwin,
hierbij het origenele sporenplan van onze clubbaan.Dit is het plan van Scherpenheuvel.
.
De voorlaatste wissel links op het sporenplan was vroeger in de stoomperiode een aftakking naar een kleine draaischijf.
groeten eddy

mini-bs

in MSM 2 staat een heel mooi ontwerp van Oostende, een kopstation uit de stoomtijd dat door veel moderne treinen aangedaan wordt!
 

edwintje

Beste mini-bs[;)]

We zijn niet in het bezit van nummer 2,indien mogelijk zou je het ontwerp eventueel kunnen scannen of doorsturen via de computer,eventueel in een mailke mag ook.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

conducteur

@Erwin: hoeveel "keerlusproblemen' zitten er in die wisselstraat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johan Poelmans

Waarom maak je niet een kopstation en een doorgaand station? Dat ene kopstation rust je dan uit voor stomers te keren (desnoods is de draaischijf vervallen, maar toch nog in gebruik voor museumritten), en dat doorgaand station kan zoiezo gebruikt worden.

Je schaduwstation doet de rest. Eventueel maak je tussen kopstation en doorgaand station nog een Y of zelfs een driehoek, zodat treinverkeer alle kanten uitkan (schaduw station - doorgaand, schaduw - kop of kop - doorgaand).
 

Michiel

Detlev en Edwin,

volgend is een voorbeeld van een kopstation. Een voorbeeld, want er zijn vele alternatieven en afwijkingen mogelijk.

Als eerste het moderne kopstation; eenvoud overheerst. Van je hoofdbaan kan je alle perronsporen bereiken, en van elk perronspoor kan je weer de goede kant van het hoofdpoor oprijden. Hier rijden louter treinstellen en trek-duwcombinaties.


Maar tijdens het tijdperk III en IV, net na het stoomtijdperk werd er nog volop met gewone treincombinaties gereden met een trekkende diesel- of elektrischelocomotief ter vervanging van de afgeschreven stoomlocs. De locomotieven kunnen omlopen via de wissels tussen 2 personsporen. Dat betekend: de locomtief van de aangekomen trein koppelt los, en gaat via de 2 wissels naar de andere kant van de trein rijden, en koppelt er terug aan. De trein kan dan terug vertrekken.


Je kan voor elk tijdperk (modern of oud) een paar opstelsporen vlakbij plaatsen waar een paar treinen staan te wachten op hun uur van dienst.


En dan het stoomtijdperk. Locomotieven konden achteruit niet zo snel rijden als voorruit, en moesten dus gekeerd worden. Ook was het water nogal snel op, en moest er dikwijls water bijgetankt worden. Aan een kopstation lag dan ook dikwijls een depot met draaischijf, kolenbunker, waterkranen, asputten en loods, om de locomotieven te vertroetelen en decenia lang betrouwbaar te kunnen inzetten.


Dit is een kort en schematisch overzicht van kopstations in de verschillende tijdperken. Ik hoop dat het jullie wat wegwijs brengt en dat het mag helpen in de ontwikkeling van jullie eigen baanplan. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

edwintje

Beste Michiel[;)]


Mogen wij u danken voor de schetsen per tijdperk,nu verstaan we er ons aan,zo ziet u maar nooit te oud om bij te leren.


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]