Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Assym DCC remmodule geheugensteun

Gestart door mini-bs, 28 februari 2010, 01:59:03 AM

mini-bs

Sinds enkele jaren wordt door fabrikanten als Lenz en Zimo wat van de klassieke DCC afgeweken door de invoering van assymmetrische dcc. Normaliter is een DCC signaal een pulsentrein waarvan de amplitudes even  groot zijn voor zowel de positieve als de negatieve signaalhelft.

Om lokaal universele commando's te genereren voor elke (soms onbekende) decoder die op een bepaalde plaats passeert heb je een vrij ingewikkelde schakeling nodig, denk maar aan de zogenaamde remgeneratoren die bij veel merken te koop zijn.

Assymmetrische DCC (commercieel ook gekend als ABC) heeft echter een extra parameter tov de standaard DCC, nl de allure van het signaal zelf. Door met een handjevol diodes de ene signaalhelft een kleinere amplitude te geven dan de andere kan men lokaal een stopcommando sturen aan elke decoder die deze functionaliteit heeft en deze spanning toegevoerd krijgt.

imghttp://www.tonystrains.com/technews/img/lenz/lenzgold/lzgold_4_01.gif/img


Lenz verkoopt zo bvb de BM1 (art 22600), maar je kan zelf ook een vier of vijf diodes in serie schakelen en via deze schakeling een stuk spoor voeden. Omdat een diode maar in 1 richting stroom doorlaat zou deze schakeling slechts 1 signaalhelft doorlaten, om de andere signaalhelft toch bij de decoder te krijgen (en deze zo gemiddeld genomen van voldoende stroom te kunnen voorzien om deftig te blijven werken) wordt over de serie diodes 1 diode antiparallel geschakeld.

imghttp://3.bp.blogspot.com/_4r4i2CCFgqo/SmLaGht8SII/AAAAAAAAANc/DCKDzE7osCc/s400/ABC+stopping+module.jpg/imgimghttp://www.lenz.com/products/modules/bm1_files/image004.gif/img

Dat goedkope schakelingetje laat toe om een locomotief in  rijrichting halt te laten houden en in de andere zin te laten doorrijden. Vraag is alleen in welke richting de trein stopt en in welke hij verder rijdt.
Bij de BM1 wordt uitgegaan van de regel dat wanneer de schakeling zich  aan de rechterrail bevindt tov de rijrichting van de lok, deze lok zal halthouden.

Wanneer je om welke reden dan ook (bvb bij het digitaliseren van een bestaande analoge baan) zo'n schakeling niet rechts van de rijzin kan inbouwen hoeft dat geen probleem te zijn. Onderstaand schema toont wat het resultaat is wanneer je de schakeling zus of zo poolt of ompoolt en ze samen met een stuk spoor tussen de J (+) en de K (-) klemmen van een digitale booster hangt.

imghttp://www.belgie-belgique-belgien.be/mini-bs/adcc-bremsmodule.jpg/img

De tekening is bedoeld als een ezelsbruggetje.

De vrijloopdiode wordt in de benaming met grote letters en de seriediodes met kleine letters aangegeven. De A staat voor anode, de k voor kathode.

Als de stroom die van boosterklem J naar boosterklem K loopt onderweg de Anode van de vrijloop diode en de kathode van de eerste seriediode tegenkomt zal de lok stoppen als hij naar links rijdt, en gewoon doorrijden als hij naar rechts rijdt.
In het frans kan je stellen dat de trein s'Arr?te naar links toe, en Kontinueert naar rechts toe.

Ik hoop dat wie deze schakelingen in z'n elektrische bedrading wil toepassen met dit ezelsbruggetje geholpen is want het kan soms heel verwarrend worden wanneer je dergelijke printjes kriskras door elkaar gebruikt.

 

tonycabus

#1
Randall, Lenz en Zimo wijken niet af van de DCC-standaard met dit systeem. Ze zijn ook niet de enige die het implementeren.
Remmen en stoppen met asym. DCC-signaal is opgenomen in de RP's van het DCC protocol, alleen zijn er stijfkoppen van fabrikanten die precies w?l hun zin doorvoeren (ik zal geen namen noemen...) en alle normen aan hun laars lappen. Ik denk aan een firma uit Ulm bvb.[:(!]
Reeds een paar jaar geleden heb ik truukjes beschreven in MSM om met het ABC-systeem te werken (of lees je ons blad pas recent?)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mini-bs

#2
ha nee he Tony, 't is op basis van jouw en Andr?'s artikels dat ik assym ontdekt heb en ben overgestapt op dcc. Bovenstaand tekstje heb ik hier gezet om aan te geven dat - in tegenstelling tot wat Lenz beweert - de remschakeling niet altijd rechts van de rijrichting moet geplaatst worden. De richting waarin de loc stopt hangt af van de richting waarin het diodeschakelingetje in serie geschakeld wordt met decoder op de rails tussen de J en de K klemmen. Om die schakelrichting makkelijker te kunnen duiden dan hoe lenz het doet (met IN en OUT) zou bovenstaand ezelsbruggetje van pas moeten komen.

En nu hoop ik samen met jou dat ESU en co toch gauw zo slim gaan zijn om ook assymmetrische DCC te erkennen want ABC is verdomd handig.

grtjs,
Randall