Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Faillissement Roco

Gestart door Guy Van Meroye, 15 juli 2005, 13:23:46 PM

Guy Van Meroye

Roco heeft nu op de eigen website (www.Roco.co.at) een persbericht gezet n.a.v. de financi?le moeilijkheden Het komt er op neer dat vandaag vrijdag 15 juli het faillissement wordt aangevraagd van de belangrijkste ondernemingen van de Roco Holding, met name Roco Modellspielwaren (met fabrieken van rollend materieel en toebehoren te Hallein, Glognitz en Banska-Bystrica) en van Roco Werkzeugbau, de onderneming verantwoordelijk voor het vervaardigen van de mallen. Er wordt nog druk onderhandeld met de banken om het bedrijf toch nog verder te kunnen zetten.

Hoe het nu verder moet is voorlopig koffiedik kijken. De Belgische invoerder is wegens vakantie niet voor commentaar te bereiken.

Maar Roco is blijkbaar niet de enige Europese fabrikant die een moeilijke periode doormaakt. Ook Fleischmann zou financi?le moeilijkheden kennen, en volgens welingelichte bronnen heeft M?rklin zijn (moderne) fabriek nummer 3 in G?ppingen verkocht. In deze fabriek was ook het museum ondergebracht, museum waarin nog maar net was ge?nvesteerd in nieuwe beveiligingsapparatuur.  Het museum zou worden overgebracht naar de oude M?rklin fabriek (fabriek nummer 1). Het zwaartepunt van de productie wordt verlegd naar de fabrieken in Th?ringen en Hongarije, en naar de productie-eenheid van Trix in N?rnberg.

Wordt ongetwijfeld vervolgd (hopelijk met happy end?)
Guy

 

Peter

Hallo Guy,

Een van de hoofdoorzaken, en volgens mij de belangrijkste, is dat de grote merken verzuimd hebben zich meer naar de jeugd te richten.
De voorbije 20 jaren hebben we steeds perfekter modellen gekregen met een enorme detaillering. Een gevolg hiervan was dat de prijzen mee de hoogte in gingen. Met een "Platinium" model en een duurdere prijs ga je geen jongeren aantrekken. Ik weet, ook wij, de ervaren modelspoorders hebben mee schuld aan deze zaken. Wij hebben de jongeren te weinig aangemoedigd, en sommigen onder ons deden smalend over iemand die op een beurs een Lima lok kocht.Voor veel jongeren was dat zelfs al een hele investering. Maar toch is er licht aan het einde van de tunnel. Sommige merken, Piko bijvoorbeeld, brengt goedkope modellen (van goede kwaliteit) en hun A-spoor mag zeker gezien worden. Dus het kan wel. Hopelijk zien andere grote merken ook in dat de jongeren van vandaag de modelpoorders zijn van morgen.In alle beroepen, sport of business. Investeren in de jeugd is zorgen voor de toekomst.
Peter

PS: MSM doet het op dit punt zeker niet slecht.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steven86

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Guy,

Een van de hoofdoorzaken, en volgens mij de belangrijkste, is dat de grote merken verzuimd hebben zich meer naar de jeugd te richten.
De voorbije 20 jaren hebben we steeds perfekter modellen gekregen met een enorme detaillering. Een gevolg hiervan was dat de prijzen mee de hoogte in gingen. Met een "Platinium" model en een duurdere prijs ga je geen jongeren aantrekken. Ik weet, ook wij, de ervaren modelspoorders hebben mee schuld aan deze zaken. Wij hebben de jongeren te weinig aangemoedigd, en sommigen onder ons deden smalend over iemand die op een beurs een Lima lok kocht.Voor veel jongeren was dat zelfs al een hele investering. Maar toch is er licht aan het einde van de tunnel. Sommige merken, Piko bijvoorbeeld, brengt goedkope modellen (van goede kwaliteit) en hun A-spoor mag zeker gezien worden. Dus het kan wel. Hopelijk zien andere grote merken ook in dat de jongeren van vandaag de modelpoorders zijn van morgen.In alle beroepen, sport of business. Investeren in de jeugd is zorgen voor de toekomst.
Peter

PS: MSM doet het op dit punt zeker niet slecht.



Peter, volledig mee eens.

Een bijkomende gedachte hierbij misschien: als ik naar mijn kinderen kijk, die zijn zeker in de modeltrein ge?nteresseerd, maar het is maar een fractie van hun interesse vergeleken met toen ik kind was. Ze hebben gewoon meer keuze: PC spelletjes, andere modelbouw...
Het traditionele speelgoed heeft het dus moeilijk door een verschuiving in de interesses van de kinderen.

Dat er in onze hobby ook een tendens is naar meer detaillering, meer complexe functies etc. heeft ook meegespeeld.

Modelspoorders hebben wat betreft ongegeneerd aan nestbevuiling gedaan. De fabrikanten zijn deze trend van veeleisende consument maar al te graag gevolgd...

svvander

Ik denk dat het logisch is, dat de modelspoor-merken (M?rklin, Roco, Fleischman, Lima, Rivarossi, Mehano en de zovele anderen), zich niet op de jeugd richtte, maar eerder op modelbouwspoorders... Wie betaalt er meer dan ?100 voor een loc? Niet die jonge gasten. Wanneer kopen ouders speelgoed dat iets duurder is? Sinterklaas, Pasen, kerstmis en de verjaardagen... Wanneer koopt een modelbouw-enthousiast? Heel het jaar door...
Komt er nog eens bij, da die kleine gasten (en ook de groteren), met een trein een uurke spelen en veel plaats nodig hebben en met een Playstation, Nintendo of PC, uren aan een stuk spelen en geen plaats nodig hebben. (Zo is het toch he!)

Volgens mij ligt het probleem veel dieper. Zowel op macro-economisch als micro-economisch, draait het in de jaren 2000 heel slecht. 't Is te zeggen, de koopkracht is in de jaren lichtjes toegenomen, maar de prijs van elk goed is sterker toegenomen. (o.a. door de Euro). Met andere woorden... alles is merkbaar duurder geworden. Als je dan ziet welke bedragen er gevraagd worden voor onze hobby... dan is het niet meer dan normaal dat er firma's over kop gaan. Komt er nog is bij, dat de kleine zelfstandige (niet allemaal gelukkig), niet veel moeite meer willen doen om hun product te verkopen, het verkoopt toch.

Als ik nu naar mezelf kijk, dan kan ik stellen, dat ik dit jaar een slechte koper was. Ik kocht 2 modellen nieuw (en dan toch wel Roco's zekerst!!! [:)]), de rest kocht ik via e-bay, beurzen etc...
Dat is volkomen normaal denk ik dan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Het is ook zo dat het in de zomermaanden rustiger is qua verkoop: spoormodelbouw is toch nog meer een bezigheid voor de andere seizoenen. Elke fabrikant heeft in deze periode minder inkomsten, denk ik dan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Ook niet vergeten dat er tegenwoordig een aantal lokale "fabrikanten" kleinseries van goeie Belgische modellen aanbieden, wat voor ons modelspoorders een goeie zaak is, maar voor de "massa-producenten" zeker niet in het voordeel speelt. Je hebt immers jaarlijks maar een bepaald budget te besteden.  Misschien kocht je vroeger bv. 3 Roco's reeks 62 wanneer die uitkwam, er ging je zelf aan de slag om de nummering te veranderen ?  De laatste tijd moeten we meer en meer kiezen tussen het rijke aanbod.
Inderdaad de jongeren (of hun ouders haken af), je ziet in grotere speelgoedzaken dan ook nog nauwelijks modeltreinen liggen...

Dieseltje

tonycabus

Wel gek dat, terwijl Roco, Fleischmann en M?rtklin bijna op hun achterste liggen (wat we niet echt leuk vinden!!) PIKO hoog van de toren blaast met toenemende zakencijfers.
En sommige van hun modellen zijn ook niet bepaald goedkoop!!
Waar ligt dat dan aan?????
De "algemene aanpak" van een slimmere manager?

Vaak bleek dat "managers" de boel om zeep hielpen, omdat ze alleen naar cijfers kijken en de realiteit erachter niet eens analyseren.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Vaak bleek dat "managers" de boel om zeep hielpen, omdat ze alleen naar cijfers kijken en de realiteit erachter niet eens analyseren.


Ik moet nog de eerste manager tegenkomen die verder denkt dan het budget van volgend jaar. Laat staan dat hij zou weten wat hij nu eigenlijk managet (vernederlaste-anglicisme). Realiteit is iets dat enkel te maken heeft met zakenlunches.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Bij Roco gaat het helaas van kwaad naar erger. Er zou een tijdelijke onderneming opgericht worden onder toezicht van de banken. De produktie en het gamma zou erg ingekrompen worden en het ergste: 400 mensen verliezen hun baan.
Zie bijgevoegde link (Duitstalig)
Peter

http://www.salzburg.com/sn/archiv_artikel.php?xm=1614025&res=0
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Johan,

Als dat de realiteit is hoe een manger denkt hoe hij aan mangement moet doen. Dan hoe meer, hoe liever. Liefst elk jaar een nieuwe manager (die voorziet altijd voldoende budget om zijn manier van mangement door te voeren).

Erik, verzorger van zakenlunches, liefst duure.

Ps. wel slecht voor de staatskas en de werkende mens die ze moet financieren.

tonycabus

Wie wil nu nog een "MagdeFrau"????
Da's goed voor ene keer...

Wordt het nu "Raico" voor we "RoCoreaantjes" krijgen?
(Met dank aan Alain Lekeux voor die laatste...(RoCor?ens)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Steven86

Allemaal zeer onverkwikkelijk, die ruzie tussen Magdefrau en de bank. Het lijkt wel een echte soap te worden.

Havoc

citaat:
Allemaal zeer onverkwikkelijk, die ruzie tussen Magdefrau en de bank.


Nu ja, veel hiervan is een "rituele dans". Als je meer van die dingen volgt merk je dat er een vast rollenspel in zit. De nieuwe "eigenaar" (bank in dit geval) wil schoon schip maken en breken met het verleden. Alles is de fout van de vorige zaakvoerder(s), dus die koppen moeten rollen. Daarmee laten ze aan de aandeelhouders zien hoe goed ze bezig zijn. Hun rol in het faillissement zien ze graag even over het hoofd. Zoiets van "kijk eens hoe wij de zaken aanpakken, wij hebben geen schrik om er met de grove borstel door te gaan". Voor banken heb ik al lang geen respect meer. Voor managers niet veel meer trouwens. Die doen maar aan, dat er mensen op straat komen te staan kan hun niet veel schelen, het is een hechte kliek en zijn er meestal niet slechter door geworden.

Je kan alleen maar hopen dat diegene die overneemt wat visie heeft en er toch nog iets van maakt zodat binnen x jaar het bedrijf weer ergens staat. En dat diegenen die hun baan verliezen niet de grootste verliezers worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

Mja, maar zowel voor bank, manager als personeel geldt dat als de vuile was wordt buitengehangen dit niet bevorderlijk is voor het bedrijf. Een zorgvuldig merkimago kan zo onherstelbaar gedeukt geraken. Verstandig vind ik dat gekibbel niet.

rgp

Dag,

Juist terug uit vakantie.

Sven, het probleem is niet zozeer de economische toestand van de jaren 2000, maar wel het feit dat diegene die het laagst op de sociale ladder wordt ingepeperd dat hij recht heeft op alles wat hij droomt.

Vroeger had men meestal en de meesten maar ??n hobby.  Nu wil men aan ALLES meedoen.  Men wil treinen, het nieuwste digitale fototoestel, de nieuwste digitale videocamera, de nieuwste DVDspeler, naar het exclusiefste vakantieoord gaan,  want anders is men niet gelukkig.

De meesten die geldproblemen hebben, hebben niet te weinig geld, maar beheren hun geld slecht en willen alles tegelijk.

Roland