Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Beginnen met digitaal

Gestart door eddypol, 23 februari 2010, 09:22:40 AM

eddypol

Hallo,
Wil terug beginnen sporen en nu digitaal. Bezit voornamelijk fleischmann 2-rail en ben er in geslaagd de edits-pro booster en controller te bouwen, samen met wisseldecoders. Heb een testbaantje gelegd en alles schijnt te werken. Met koploper kan ik een loc met een lokpilot V3 laten rijden. Voor ik verder ga heb ik enkele vraagjes. Ik vermoed dat het edits systeem wat achterhaald is, buiten de booster. Is het niet beter dat ik meer de piste van koploper/mrdirect neem ? Kunnen de edits wisseldecoders (heb er een 20-tal) gebruikt worden met mrdirect ? De digitale wereld is nieuw voor mij, heb vroeger enkel analoog gereden doch vermits ik van 0 begin ...:I:I
Ik bezit ook nog enkele edits locdecoders, kan ik die nog gebruiken >?
Heb de handleiding van mrdirect eens doorgenomen, is voor mij momenteel nog latijn. Alle sugesties zijn welkom om een goede start te maken. Wil wel voornamelijk in de 'zelfbouw' wereld blijven.
Thanks.

jelle

Goedenavond,

De Edits decoders kunnen gewoon gebruikt worden met MrDirect. Zie pagina 6 van de handleiding: Voor het digitaal bedienen van wissels kunnen zowel motorola- als dcc protocol decoder worden gebruikt.
Edits decoders zijn Motorola decoders.

Voor de loks raad ik het gerbruik van Edits decoders af, daar zit geen lastregeling (cruise control) op, en dat is toch wel erg praktisch. Alweer een jaar of 5 terug heb ik al mijn Edits decoders vervangen voor Kuehn decoders, dat was toch wel een erg groot verschil. Bijvoorbeeld ook Zimo en ESU zijn goede decoders, en zo zijn er nog meer. Al deze decoders zijn ook stukken kleiner dan een Edits decoder.

Groetjes,

Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

conducteur

Zimo heb ik geen ervaring mee, ESU met loksounds en die doen soms vreemde dingen...
Ik zou viessmann voor marklinrijders aanbevelen en lenz voor dcc-rijders. (ik rij met viessmann en motorola (marklin digitaal dus) op twee-rail om het wat ingewikkelder te maken)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

T03

Loc's uitgerust met Zymo en een paar ESU's.
Geen problemen.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

eric

citaat:
Geplaatst door conducteur

ESU met loksounds en die doen soms vreemde dingen...



En welke vreemde dingen dan[?][?][?]

Ik heb op digitaal gebied 99,9% van Esu en ben 100% tevreden.

Zimo,K?hn en Esu is de top drie momenteel.

Olivier77

Attentie van conducteur,

Viesmann decoders zijn eigenlijk Kuhns of Trahns (ik weet niet meer welke).
Viesmann maakt geen eigen decoders, verkoopt er van een fabrikant.
Goede decoders zijn inderdaad Zimo, Esu, Kuhn

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

eddypol

Bedankt voor de reacties doch de primaire vraag is of ik de edits-pro controller zal gebruiken (ev. met koploper) of liever een ander systeem nemen (bvb.koploper-mrdirect).[?][?]
Ook voor het programmeren van de decoders. Met edits kan dit blijkbaar niet en bvb met mrdirect zou het wel gaan. [xx(]
Het is voor mij belangrijk (met mijn testbaan uit te proberen) om de juiste basis te hebben alvorens over te gaan tot het echte bouwen van een baan.
Voor de lichtseinen heb ik enkele bipolaire relais RALD12W-K besteld om te gebruiken met de edits bezetmelders (zoals vermeld in het edits-pro boek). Is dit een goede oplossing ?
Ook heb ik reeds geheugendraad gekocht om zo een wisselsturing eens uit te proberen (met een Littfinski decoder).
Hoe meer ik erover lees hoe minder zeker ik ben om te beginnen. Zie de bomen ......[V]
Groetjes
Eddy

INFO

Viessman decoders zijn Kuehn decoders, die door Viessmann voor de hoofdprijs worden verkocht.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Loks die op hol slaan als een paard, niet willen stoppen als je de regelaar op 0 wilt zetten (na een meter of 4 krijgt hij goesting, nadat hij nog wat sneller is gaan rijden)...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Rian,

heb je het over K?hn decoders? Want ik heb er niets dan goede ervaringen mee: betrouwbaar, soepel en "vreet" zowat elke type motor. Dit om elk misverstand te vermijden. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Met behulp van CV 29 de mogelijkheid voor het gebruik van een analoge spanning uitzetten. Zal dat probleempje waarschijnlijk gewoon oplossen. En anders het juist instellen van de emk terugkoppeling.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

Een keer posten is genoeg hoor[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

Ik heb de dubbele posting verwijderd. Zoiets is dagelijkse kost, bij verschillende forumleden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Eddy,

Je hebt een EditsPro centrale, en je hebt allerlei ander digital spul en toch schrijf je dat je nieuw bent en alleen maar analoog hebt gehad, ik zie hier toch wel een aantal tegenstrijdigheden die ik eigenlijk niet zo goed kan vereningen.
Die EditsPro kun je toch gewoon via Koploper aansturen, en dan kun je toch beginnen en wat ervaring opdoen, naderhand kun je eventueel verder kijken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.