Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mallen gieten.

Gestart door Stefan Appelmans, 20 februari 2010, 11:12:46 AM

ToThePoint

Hoi allen

Met veel belangstelling las ik wat hier werd uitgelegt.
Chapeau aan Stefan et merci pour mille fois pour ca.
Mijn werkwijze zal een combinatie zijn van wat Stefan hier te berde brengt en dat wat terug te vinden is op Gerolf's webstek.
Want ik weet ondertussen waarom Stefan vermeld om werkkledij aan te trekken. Het omdraaien van een helft gevuld met resin geeft voor mij nare gevolgen. De " chef " gaat daar niet mee kunnen lachen als hare zolder vol hangt met spul dat niet meer te verwijderen is. Daarom is een vulkanaal een mogelijke oplossing om echtelijke problemen te vermijden.
Het is zoals Stefan vermeld, ieder zijn werkwijze.

Mijn brein is traag en heel veel verward en daarom blijf ik met hamvragen zitten.


1: Stefan, u schrijft dat plasticard ( polystyreen )naden gelijmt worden met synthetische thinner. Gebruikt u het pure spul of lost u eerst polystyreen erin op zodat het wat dikker wordt ?
Ikzelf gebruik de dikkere om te lijmen, maar dat heeft iets langer nodig om terug verharden.

2: De vaseline die u gebruikt, hoeveel ? Een dikke laag kan ik me niet voorstellen. Met de vinger of borstel ? Dient men af te vegen? want vaseline is toch een dikke vettige brij.

3: Vaseline gebruikt u in de plaats van de " trennspray " ( lossingsmiddel ) omdat het de plasticard ( polystyreen ) op termijn aantast, of heb ik dat weer verkeert begrepen ?

4: Ik begrijp niet wat u bedoelt met " resin ". Resin is in mijn verward brein een verzamelnaam voor hars. Dat kan allerlei zijn, PU, polyester, epoxy enz...
Dus de hamvraag. Wat gebruikt u als gietmassa, is dat polyester ?
Uit ervaring weet ik dat polyester de siliconen mal op termijn aantast, ik gebruik daarom ook de lossingsspray in de mal ondanks dat ze heel flexibel en bijgevolg zelflossend is.

Gegroet, nederig buig ik het hoofd voor zoveel vakmanschap.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Hoi allen

Met veel belangstelling las ik wat hier werd uitgelegt.
Chapeau aan Stefan et merci pour mille fois pour ca.
Mijn werkwijze zal een combinatie zijn van wat Stefan hier te berde brengt en dat wat terug te vinden is op Gerolf's webstek.
Want ik weet ondertussen waarom Stefan vermeld om werkkledij aan te trekken. Het omdraaien van een helft gevuld met resin geeft voor mij nare gevolgen. De " chef " gaat daar niet mee kunnen lachen als hare zolder vol hangt met spul dat niet meer te verwijderen is. Daarom is een vulkanaal een mogelijke oplossing om echtelijke problemen te vermijden.
Het is zoals Stefan vermeld, ieder zijn werkwijze.

Mijn brein is traag en heel veel verward en daarom blijf ik met hamvragen zitten.


1: Stefan, u schrijft dat plasticard ( polystyreen )naden gelijmt worden met synthetische thinner. Gebruikt u het pure spul of lost u eerst polystyreen erin op zodat het wat dikker wordt ?
Ikzelf gebruik de dikkere om te lijmen, maar dat heeft iets langer nodig om terug verharden.

----Ik gebruik het puur, en na de twee stukken met een beetje thinner op de goede plaats heb bevestigd, laat ik er een druppel langs de buiten "joint" lopen.

2: De vaseline die u gebruikt, hoeveel ? Een dikke laag kan ik me niet voorstellen. Met de vinger of borstel ? Dient men af te vegen? want vaseline is toch een dikke vettige brij.

----Met een soepele borstel, er overal doorvrijven, en daarna het teveel met de gekuiste borstel afnemen, dat het juist vettig blijft.

3: Vaseline gebruikt u in de plaats van de " trennspray " ( lossingsmiddel ) omdat het de plasticard ( polystyreen ) op termijn aantast, of heb ik dat weer verkeert begrepen ?

---Bijna goed begrepen...Vaseline is op de silicone (dubbele mallen), dat anders op zichzelf kleeft als je het tweede gedeelte silicone op de eerste giet. Maar de trennspray tast wel de polystyreen aan, en daarom gebruik ik PVC plastiek om over de hars te dekken, in simpele "open" mallen.

4: Ik begrijp niet wat u bedoelt met " resin ". Resin is in mijn verward brein een verzamelnaam voor hars. Dat kan allerlei zijn, PU, polyester, epoxy enz...
Dus de hamvraag. Wat gebruikt u als gietmassa, is dat polyester ?
Uit ervaring weet ik dat polyester de siliconen mal op termijn aantast, ik gebruik daarom ook de lossingsspray in de mal ondanks dat ze heel flexibel en bijgevolg zelflossend is.

---Ik gebruik PU resin (hars) of soms voor sommige dingen (zeldsaam) EPOXY. Dat zijn "giet" hars. Polyester moet gebruikt worden met fiberglass of carbon fibre. Polyester is geen giethars, maar "lamineer" hars. Alleen gebruikt is polyester heel breekbaar, en trekt veel in. Epoxy minder, PU trekt bijna niet in.

Maar alle harsen betasten de silicone. Met PU is 30 exemplaren een goed resultaat, ik ga soms tot 40/50 exmplaren [:I], maar de laatste zijn dan ferm te herwerken...De trennspray op de silicone doet hem zwellen, en de getrokken onderdelen hebben dan de goede afmeting niet meer.

Gegroet, nederig buig ik het hoofd voor zoveel vakmanschap.



Dank U wel, ToThePoint!
stefan.

ToThePoint

Hoi Stefan

AHA dat verhelderd al veel. [:)]
Uw omschrijving van de harsen klopt als een zwerende vinger.
Soms gebruik ik polyester met kleine glasvezels in (+/- 3mm) als ik iets maak dat absoluut niet mag buigen. Die vezels zijn in bulk te koop en speciaal bedoelt om in mallen te gebruiken. Polyester is niet zo flexibel als alle anderen in pakweg 1mm dikte.

Hartelijk dank voor alle info en het super snelle antwoord.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Zouden die glasvezeltjes ook combineerbaar zijn met PU-hars? Dat opent perspectieven ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Ja, in principe moet dat gaan, maar PU resin is nogal "snel"...
En je moet toch de tijd hebben om het goed in de glasvezel te duwen.
Eens proberen met hele fijne glas-mat.
stefan.

ToThePoint

Hoi

Gisteren naar Lier geweest en heb PU aangeschaft. De nr 12 of zoiets.
Potlife 14 tot 17 min en Beetje flexibel. DE nr 5 had een potlife van 3a4 min geloof ik. En de nr 1 is niet echt flexibel en kan scheuren bij het ontmallen.
Soit ik heb reeds enkele gietingen gedaan.
Inderdaad na +- 15 min begint de PU te gelleren. Na 3 uur kan men ontmallen, maar dan is het afgietsel nog heel flexibel. Na 24 uur is de PU mooi wit geworden een beetje flexibel. Dus ontmallen kan na 3u maar men dient wel rekening te houden dat uw afgietsel nog kan vervormen.

Gerolf ik heb veel ervaring met polyester en de verwerking is vergelijkbaar met deze PU. De geur en uitharding is totaal verschillend.
Ik heb nog een grote emmer staan van die glasvezeltjes, als je eens wenst te experimenteren kan ik u een hoeveelheid bezorgen. Een beetje toevoegen is meer dan genoeg en steeds goed roeren want ze bezinken als je ze mee mengt in de mengbeker. Een andere optie is ze reeds aanbrengen in de mal maar dan loop je het risico dat niet overal hars komt indien niet goed vermengt. Het zal even expirementeren zijn wat voor u het beste werkt.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ik heb nog een grote emmer staan van die glasvezeltjes, als je eens wenst te experimenteren kan ik u een hoeveelheid bezorgen.
Bij gelegenheid misschien. 't Is absoluut niet dringend. Woon je in het Antwerpse?

Ik zou ze waarschijnlijk als volgt "mengen": hars -> vezeltjes -> verharder -> roeren -> in de mal. Op die manier wordt de uithardtijd niet benadeeld, en zijn ze volop vermengd bij het ingieten.
Ik voorzie wel een probleempje dat die vezeltjes gaan "dwarsliggen" bij fijnere details, en dat je dus iets meer werk/tijd nodig hebt om het mengsel overal goed te verdelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Hoi Gerolf

Yep woon momenteel nog in Kapellen. Binnen enkele maanden in Zwijndrecht. Dinsdagovond geregeld in de PIVA voor avondschool kok.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Hoi Allen

Zolas reeds vermeld was ik zaterdag LL te lier voor inkopen te doen ivm giethars voor de mallen.
De eerste tests zijn reeds achter de rug met andere types van silicone rubber en PU hars.
De silicone giethars die ik nu gebruik verwerkt als volgt.
Mengverhouding 1 op 1, ik werk steeds met het gewicht. Omrekening ivm inhoud ( benodigd volume ) tov het soortelijk gewicht kan men terug vinden in de technische fiche.
De blauwe 2 komponenten silicone massa is VEEL vloeibaarder. Wat betekend dat luchtbellen groot en klein er na wat trillen op het trilapparaat eruit zijn.
Bij 20* gelleert de silicone na 30 min, in de fiche staat 14 a 17 min bij 23*.
Maar belangrijkste is dat na 2 uur bij 20* u reeds verder kan werken. De trekbelasting is dan reeds vergelijkbaar met de 24 uur versie.
In de fiche staat dat bij 23* het reeds is uitgehard na 1u.
Om zeker te zijn van een goede mal wacht ik 3 uur alvorens te starten met PU gieten.
Buiten de kleur, veel vloeibaarder en het veel sneller uitharden van de silicone is dit type 2 komponenten silicone misschien het overwegen waard. Voor de prijs hoeft u het alvast niet te laten.
Ze kosten beide evenveel.

Mvg
TTP
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Was weer veel te snel en weer vol fouten geslopen.

De silicone giethars ( RUBBER ) die ik nu gebruik verwerkt als volgt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

Jean-Paul, wat de PU betreft, laat het in de mal tot dat het ECHT verhard is! Het voornaamste is niet niet SNEL te werken[:)]
stefan.

ToThePoint

@ Stefan

Inderdaad het is wel klaar na 3u maar is net een flexibele tuinslang. Minstens 12u is toch beter.

12 jaar geleden maakte ik reeds 2 komponenten siliconen rubber mallen. Onlangs haalde ik die terug boven water. En wat blijkt. Indien men ze niet 100 % goed stockeert en met een afgietsel erin zullen de kleinere stukken rubber in de mal definitief vervormen. Zelfs verwarmen in de oven helpt niet de mal te herstellen.
Wat is uw ervaring daarmee Stefan ? Het wegbergen van mallen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

Hahaaa, wegbergen van mallen?[:)]
In praktijk ga ik "tot het einde" en de mal is goed om weg te smijten!
De meeste dat ik over heb zij mallen voor dakpannen, oude brieken enz...dakverluchters, koplampen...en die blijven in goede staat, in "mijn kelder", plat op de planken, of in een ijskreemdoos met een stuk papier tussen de verschillende mallen.
Ik heb opgemerkt dat sommige mallen zonder tussenpapier plakkerig werden.
Mijn kelder is wel droog (mijn Weller-spons is na 48 uur helemaal uitgedroogt) en met relatief regelmatige temperatuur.
Ik heb een heel oude mal (4 jaar?) dat er veel exemplaren uitgetrokken zijn geweest, en die is "dood", maar nog in uiterlijke goede staat.
Ik has een malleke lichtjes geplooit[xx(] op zij gezet, en die blijft nu geplooit, dus altijd goed plat stockeren.

Maar 12 jaren....!!

Nog over de PU. De uwe is wel HEEL langzaam, en je moet dan ook veel langer wachten om te ontmallen. Ik gebruik voor het ogenblik 7/8 minuten PU resin en die kan na 3/4 uur uit de mal.
Als een oderdeel "slap" uit de mal komt, vervormt het, en blijft vervormt! Loc kisten met banane vorm[:D]zegt mijn vriend Fran?ois!
Goede nacht, werk niet te veel![;)]
stefan.

ToThePoint

@ Stefan

U heeft dan ook wel de ervaring dat stockage van mallen een aandachtspunt is.
Ik heb bewust de tragere PU genomen om deze redenen.

Als beginneling in de PU verwerking en de kleine mallen met piepkleine details dien ik nog te leren hoe men de PU in de mallen kan krijgen VOOR de PU begint te gelleren. Als de verwerkingstijd ( potlife ) langer is dan resulteert dat in minder stress en betere resultaten. Dat het uitharden dan ook langer duurt is evident.
Ik heb reeds vele mallen gemaakt voor de hobby en de resultaten zijn heel goed. Maar we dienen nog veel te leren alvorens over te schakelen op een snellere PU.

De mal die 12 jaar oud is werd gebruikt voor chocolade. Het is nooit in aanraking geweest met enige resin.
De mal werd gemaakt uit een polyester negatief
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

Hallo Jean-Paul,
Met snelle PU resin (2/3 min) "moet" je een echte vacuum klok gebruiken, dat gaat veel te vlug, geen tijd om te prutsen!
Met de 7/8 minuten heb ik de tijd (wel zonder tijdverlies...) om de resin in de details te duwen, met de punt van de spuit, anders blijft er altijd lucht in.
Met een loc-kist mal bijvoorbeeld giet ik de eerste keer "zo" zonder niets bijzonder eerst te vullen. Bij het ontmallen zie ik dan waar het niet gaat, en weet dan waar ik eerst moet induwen voor de volgende keren. Meestal de koplampen, de basis van de buffers (de rest van de buffers is altijd in een ander malleke afzonderlijk gegoten), de schouw op stoomlocs enz...
Dit met enkele cm3 resin enkel daarvoor gemengt. De rest wordt daarna pas gemengt en in de mal gegoten.
stefan.