Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ombouw van duits naar belgisch railbusje

Gestart door b-shunting, 17 februari 2010, 20:27:10 PM

stevend

Dat klopt Gerolf, ik denk dat er in msm nr 56 iets over verteld staat.
Maar ik geloof dat Jocadis er ook een heeft, of toch had.

Sicco

Volgens mij bestaat er maar ??n zo'n stel en die staat bij de CFV3V. Het is in elk geval een overgeschilderde Duitse Railbus die nooit in de normale dienst gereden heeft in Belgi

b-shunting

welke originele duitse railbus zou dat dan geweest zijn
minibaantje tp 4,diesel

Sicco

citaat:
Geplaatst door b-shunting

welke originele duitse railbus zou dat dan geweest zijn



De gewone Duitse Railbus. Ik bedoel dat niet vervelend, maar er is maar ??n standaard Duitse 'schienenbus', heeft daar in vele honderden exemplaren gereden. Ook wel bekend als 'knorpott' of 'Uerdinger schienenbus', genoemd naar de fabrikant die een groot deel ervan gebouwd heeft. Ze zijn nog veel te zien bij museummaatschappijen en vrij recent hebben zij bij enkele private maatschappijen ook nog in de normale dienst gereden (zie ook de foto een paar berichten hiervoor)

Model van de CFV3V-versie is (uiteraard zou ik haast zeggen, want ene 'specialleke') door Marklin gemaakt.

stevend

Dat kan juist zijn Sicco en dit met artiekelnr 3135.
Maar is al een oud beestje.
Heeft keyser models ook een gemaakt? Zit zo nog in m'n geheugen[:D]
Verbeter me indien onjuist!

stevend

Bij nader inzien heeft marklin 2 versies.
Eerst versie: groen met gele zichtbaarheids strepen. 2 wagens gekoppeld, doch een is kleiner.
Tweede versie: zoals de eerste, maar met gele opschrift
(chemin de fer a vapeur des 3 vallees , Marienbourg). artnr 3135s

b-shunting

minibaantje tp 4,diesel

stevend

Dat wordt een marklin aanpassen. Of zoals in het bericht van Gerolf is de KAP verkrijgbaar bij MTE, eronder steek je wat je wil van onderstel( moet wel passen voor de kap ).
In ieder geval het blijft modelbouw[:D]

Sicco

De reeks 46 is inderdaad van MTE (kap, men zou ook met een kant en klaar model komen maar daar naar goed gebruik nooit meer wat van gehoord) en Jocadis (voor die tijd erg fraai, maar die tijd is alweer even voorbij). Wat dat betrft is het ??n van de weinige niches in de NMBS-markt die nog niet gevuld is door de modelspooprfabrikanten. Wie komt er met een goed, betaalbaar model van de reeks 46 (en/of reeks 40 en 42/43, welke er ook nog niet zijn)

Van reeks 46 is bijna tweederde van de oorspronkelijke serie bewaard gebleven!

stevend

Met enig zoekwerk heb het volgende nog gevonden. De foto's zijn enkel bedoelt voor informatie gelinkt aan dit draadje.
Fabrikant Brekina [:I]( of zo?)



En fabrikant kato

Deze laatst staat op ebay voorlopig nog 25? genoteerd
Allen 2 rail

Sicco

De laatste is ene ETA, dat is heel wat anders. Ook de middelste twee zijn niet de bedoelde Duitse 'Uerdinger' railbussen. Kijk maar naar het hele andere front. Overigens als je in google 'DB railbus' intikt is het gewoon de eerste link: http://en.wikipedia.org/wiki/Uerdingen_railbus

stevend

'K heb juist nog een bericht gekregen. Inderdaad,  ik ben fleischmann vergeten! Deze brengt al jaar en dag railbussen uit. Met wat verf en kleine aanpassingen zijn ze zeker te "verbelgischen"
Deze info heb ik, dank zij m'n correspondent[:D][:D]

Sicco

citaat:
Geplaatst door stevend

'K heb juist nog een bericht gekregen. Inderdaad,  ik ben fleischmann vergeten! Deze brengt al jaar en dag railbussen uit. Met wat verf en kleine aanpassingen zijn ze zeker te "verbelgischen"
Deze info heb ik, dank zij m'n correspondent[:D][:D]


Maar dan is ?lles te verbelgischen met groene verf.... immers de Duitse Railbus is dus (heel) wat anders dan de hier ook genoemde reeks 46 en heeft nooit 'normaal' in Belgi? gereden

stevend

Ach zo, dat wist niet[:o)]. Sicco je hebt volkomen gelijk![:D]
Trouwens bedankt voor deze link