Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Analoog of Digitaal?

Gestart door Eres, 08 februari 2010, 08:16:30 AM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door T03
Bijgevolg rijden deze twee locs op dezelfde baan onafhankelijk van elkaar aan de gevraagde snelheid en richting.
... en moet je ze dus goed in gaten kunnen houden. Bij nog meer locs kan "in je eentje" de locs besturen een serieus probleem worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

wim,
ik zie dat je nog met veel vragen zit (begrijpelijk)
kan je mij een mailtje sturen zodat ik je misschien wat verder kan helpen?(je e-mail adres staat niet vermeld in je profiel)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Eres

Goed ik zie dus dat ik mijz elf weer wat op de hals heb gehaald Om heel eerlijk te zijn  ik weet niet meer hoe ik dat vroeger deed Had 4 locs van Marklin en herinner me dat ik verschillende trafo's had en ze reden allemaal

Maar ja ik wordt (helaas) een dagje ouder en kan mij dergelijke dingen niet goed meer herinneren

Maar als ik het dus goed begrijpt kan je treinen digitaal en de wissels en seinen analoog laten werken?? Als je zelf nog niet zo handig bent en eerst wil thuiskomen in deze wereld denk ik dat misschien een beginners setje geen kwaad kan De loc kan je dan laten aanpassen of zelf doen als ik die handigheid ga krijgen

Heb ook al in de gaten dat ik moet oppassen met aanschaf van dergelijke zaken Ik ga dus verzoeken wat leeswerk te krijgen In deze koude maanden is dat geen onnodige tijd verlies en een goed investering in de toekomst anders zal ik mijzelf gaan tegenkomen en denk dat ik de eerste en laatste niet zal zijn waarbij dit zal overkomen


Maar met welke materiaal rijden jullie zoal?? Fleischmann/Marklin etc etc Wat is jullie inspiratie bron en waar je alle informatie vandaan?? Ik merk ook dat er veel verschil is de een is volop digitaal de ander ziet er weinig heil in en de ander twijfelt

Wim

T03

Zeg Wim, je bent een dagje ouder schrijf je, volgens jouw gegevens ben je 12 jaar [:)], zeker iets misgelopen[;)]
Een Mailadres vermelden zou kunnen nuttig zijn als iemand je wil info sturen.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Eres

Dank voor de tip Ik heb het dus aangepast en nu ook mijn email adres erbij laten vermelden

Wim

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door T03
Bijgevolg rijden deze twee locs op dezelfde baan onafhankelijk van elkaar aan de gevraagde snelheid en richting.
... en moet je ze dus goed in gaten kunnen houden. Bij nog meer locs kan "in je eentje" de locs besturen een serieus probleem worden.



Al is daar dan het assymmetrische dcc toch wel handig bij, je kan daarbij de loks op een emplacement vrij bedienen zoals gebruikelijk bij digitale systemen, maar eens de baan opgestuurd met een bepaalde snelheid en rijzin kan je de loks ook op een meer conventionele wijze benaderen zonder de precieze adressen te kennen en ze bvb helemaal onbewaakt in een bloksysteem zenden waar ze braaf naar elk sein luisteren dat ze tegenkomen (dankzij een handvol goedkope onderdeeltjes). Bij normale dcc, selectrix, mfx of motorola moet jij of een computer via allerlei (dure) elektronica bijhouden waar alles aan het rondtoeren is en dan op de juiste ogenblikken commando's sturen om ongelukken en andere chaos te vermijden.
 

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf

... Betamax, video2000 en VHS. DCC kan je in deze zin vergelijken met VHS


Deze analogie klopt, inderdaad. VHS heeft het gehaald, dan kwam de DVD en nu blue-ray.
Dus als je de analogie doortrekt en voor een systeem kiest, blijft het verder ontwikkelen doorgaan. DCC blijkt het te halen, maar wordt dus door-ontwikkeld en het protocol zal aangepast worden, da's de gang van zaken.
Ik vrees dus dat, als je een digitale keuze maakt, je na X jaren met een verouderd systeem zit, dat niet meer compatibel is met de nieuw uitkomende decoders en centrales. Zolang de centrale van je keuze nu blijft werken ben je voor jaren safe. Maar als die pakweg binnen 10-15 jaar de geest geeft. Kan je dan nog een centrale van hetzelfde protocol kopen? Zo nee, moeten dan alle decoders opnieuw vervangen worden? Zijn de nu standaarden, dan ook nog diezelfde?
Om de analogie van Gerolf verder te zetten. We hebben zo'n kleine 10 jaar geleden 'allemaal' een VHS-videorecorder gekocht met tapes. Probeer nu nog maar eens een nieuw toestel te vinden om uw tapes op af te spelen. Nu zijn de toestellen op de markt die zowel DVD als blue-ray afspelen, is dat binnen pakweg 10 jaar nog zo?
De ontwikkeling gaat verder (beter?), is digitaal dan inderdaad wel een goede keuze, vermits er een weg in wordt geslagen die je verder MOET volgen. Ik vrees dat digitaal inderdaad de toekomst wordt en dat we om de gezette tijden MOETEN upgraden, of je nu wil of niet. En dat dit dus een soort lopende rekening wordt [:(].
Paul

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door just4fun

DCC blijkt het te halen, maar wordt dus door-ontwikkeld en het protocol zal aangepast worden,
Wat zou er aangepast moeten worden? Het DCC protocol is dermate flexibel dat we daar nog jaren mee vooruit kunnen. Zo heeft DCC al vanaf de start de mogelijkheid in zich om het aantal functies onbeperkt uit te breiden.

T03

Dat is juist Gerolf, enkel zal het volgens mij trager gaan. Er is in modeltreinen niet zo een grote afzetmarkt als in de mediasector.
Ook de prijzen spelen een belangrijke rol in de mediasector, als er geen inovatie is, is de winstmarge kleiner.Te hoge prijzen, dan gaat de concurent met de verkoop lopen. Wat betaal je vandaag een DVD player, een TV, een camera,een lege CD...peanuts in vergelijking met 20,30 jaar geleden.
(Dat is ook de reden dat ik na 28 jaar te hebben gewerkt in de sector mijn ontslag heb gekregen).
Zulke prijsdalingen heb ik niet gezien bij de "grote" merken van modeltreinen.

SpGr
Marc

citaat:
Geplaatst door Gerolf
Vergelijk het met de videobanden destijds: we zitten nog met Betamax, video2000 en VHS. DCC kan je in deze zin vergelijken met VHS - die lijkt het te gaan halen.
Maar ook de videobanden zijn intussen zowat geschiedenis [;)]

"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Valt volgens mij er mee,zeker bij DCC
Ik rij analoog,maar heb toch een digitaal set staan van lenz,al 4 keer aangepast (beter geworden) maar toch rijdt een lok met een decoder uit 1995 nog altijd op dit systeem.
Ik denk dat men wel zal upgrade maar dan toch altijd met behoudt van.
Geen enkele firma wil op een kleine markt zoveel ellende aanrichten.
En ja over 30 jaar zal dat wel niet meer op gaan ,maar ja wij mms ook niet meer.
wim

Eres

Als ik het dus goed begrijpt kan je enerzijds maar beter wachten met digitaal omdat je anders keer na keer een inhaalslag moet gaan doen terwijl de analoog gewoon op zijn eigen houtje doorgaat

Een beetje achteraan lopend zou je denken Ik denk dat de heren fabrikanten wel achter de oren zullen krabbelen wanneer men maar blijft veranderen en daarmee het vertrouwen in de klanten begint te verliezen

Immers een fabrikant die altijd maar gaat wijzigen zonder goede updates te geven en een uitzichtloos gebed gaat worden hoef ik niet en denk jullie ook niet terwijl je als je analoog blijft gaan voorlopig kan doorgaan en je straks wel kan aanpassen

Of heb ik het dan nu fout?

Wim

mini-bs

oh, het is een beetje een afweging die je zelf moet maken. Ben zelf aan het overstappen naar assymmetrische dcc nu, maar dat houdt op dit moment in dat slechts een paar loks nog kunnen rijden in afwachting dat ze allemaal een decodertje hebben. Maar de voordelen van natuurgetrouw rijden, constante (sein-)verlichting, railcom-treinherkenning, krois-koppelingen per lok, en de vreemd genoeg simpelere bedrading en besturing van de baan dankzij het ABC remsysteem hebben me van overtuigd analogist naar Lenz doen overstappen. (Vind die centrale zelfs zo mooi dat ze gewoon in de living staat [:D]) Het is de fout van Andre Saenen die met artikels in MSM deed twijfelen.
Met zicht op het einde van de verzamelperiode (in principe heb ik nog dit jaar 95% van de beoogde collectie loks en rijtuigen binnen - hangt wat van LS-Models af ) en een stand van zaken qua technologie ( die voor mij anno nu afdoende is) vond ik het wel de moeite om de overstap te wagen, de kost komt in schijfjes op de budgetten voor de komende jaren. Maar mocht ik nog heel veel treinen moeten financieren dan zou ik nog niet overgestapt zijn...
 

just4fun

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat zou er aangepast moeten worden? Het DCC protocol is dermate flexibel dat we daar nog jaren mee vooruit kunnen. Zo heeft DCC al vanaf de start de mogelijkheid in zich om het aantal functies onbeperkt uit te breiden.


Voor mij hoeft er helemaal niets aangepast te worden en DCC is zeker zeer goed (al rijd ik niet, noch digitaal, noch analoog). En DCC zal (waarschijnlijk) niet aangepast worden.
Maar misschien is er binnen een jaar of 10 de ene of andere ontwikkeling die een ander protocol mogelijk of noodzakelijk maakt om ...
Ik weet het zelf niet, maar op het vlak van soft- en hardware-ontwikkeling is men steeds op zoek om de (zogenaamde!) honger van de verbruiker te stillen. Of beter: om bij de verbruiker een idee van honger op te wekken om dan die te stillen. Da's nu de gang van zaken.

citaat:
Geplaatst door Eres

Als ik het dus goed begrijpt kan je enerzijds maar beter wachten met digitaal omdat je anders keer na keer een inhaalslag moet gaan doen ...


Dat is niet wat ik bedoel, want wachten lost niets op. De ontwikkelaars bijven ontwikkelen.
En, zoals hierboven reeds gezegd, ik heb geen weet van nieuwe, niet compatibele protocols of ... Het loopt gewoon zo. Vroeger dus de VHS, dan de DVD, nu de Blue-ray. En over hoeveel jaar loopt dit korte rijtje? 20 jaar, of zo, voor 3 systemen/protocols. Binnen pakweg 7 jaar is er dus weer iets nieuw.
DCC is inderdaad een 'oud' protocol, en dat zal wel blijven bestaan. Alleen vrees ik dat de centrale die binnen 20 jaar gekocht wordt, misschien (let op dit woord, want ik heb geen glazen bol) uw decoders van vandaag niet meer kan aansturen.
Paul

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door just4fun

Voor mij hoeft er helemaal niets aangepast te worden en DCC is zeker zeer goed (al rijd ik niet, noch digitaal, noch analoog). En DCC zal (waarschijnlijk) niet aangepast worden.
Maar misschien is er binnen een jaar of 10 de ene of andere ontwikkeling die een ander protocol mogelijk of noodzakelijk maakt om ...
Ik denk niet dat DCC aangepast zal worden. Zoals ik al zei heeft DCC alles in zich om nog verder uit te breiden zonder dat dit het aanpassen van bestaande systemen en decoders noodzakelijk maakt.
Er kleeft aan DCC maar ??n schoonheidsfoutje. Vanaf het begin heeft men de mogelijkheid ingebouwd om ook met een analoge loc op een DCC systeem te rijden. Daarvoor was het nodig om alle datapulsen dubbel te maken. Maar er zitten technische nadelen aan het rijden van een analoge loc op DCC, en deze optie wordt dan ook nauwelijks meer gebruikt.
Had men nu vanaf het begin van deze optie afgezien, dan hadden ze kunnen volstaan met enkele pulsen en was het DCC protocol twee keer zo snel geweest.
Door de dubbele pulsen is de "zendtijd" nu twee keer zo lang als strikt noodzakelijk is. Maar in de praktijk levert dat eigenlijk geen problemen op, dus ik verwacht niet dat ze dit zullen gaan aanpassen.

n/a

Geen idee of ik het in dit topic mag posten, maar aangezien het hier over analoog vs digitaal gaat wou ik er nu geen nieuw topic over openen.

Ik heb een hoop treintjes, sporen, toebehoren e.d., maar wegens plaats- en tijdsgebrek ben ik hier nooit verder in kunnen gaan. Nu heb ik de tijd en plaats wel, en wou ik mijn analoge verzameling stilaan omzetten naar digitaal. Ik ben al enkele dagen bezig met info op te zoeken, maar je krijgt gewoon ontzettend veel informatie over hoe je een volledige baan digitaal kan besturen (seinen, wissels, treinen, blokstelsels,...), en dat zoek ik eigenlijk niet omdat ik niet de ambitie heb om een grote baan met alles erop en eraan te bouwen. Wat ik zoek is een oplossing om een loc of 3-5 digitaal te kunnen besturen en enkele wissels bedienen vanop afstand.

Ik begrijp dat elke bouwer zowat zijn eigen digitaal product heeft, en zo ben ik terecht gekomen bij de Fleischmann PROFI-BOSS 686601. Ik weet niet of iemand hiermee vertrouwd is, of er meer over weet dan ik, maar ik heb er enkele vraagjes over:

*) Werkt dit enkel met Fleischmann treinen en rails? Ik hoop van niet want dat zou geen commerci?le zet zijn... Ik heb een hoop rails van Lima en Jouef, en hoop dat ik met die Profi-Boss mijn treintjes hierover kan laten rijden.
*) Is elke locomotief die digitaal aangestuurd kan worden te bedienen met dit ding?
*) Ik heb een paar transfo's liggen die gebruikt worden om de rails van stroom te voorzien (2 rail), kan ik die ook gebruiken in combinatie met de Profi-Boss, of moet ik hier een andere transfo voor kopen?

Khoop dat ik een beetje duidelijkheid krijg, want eerlijk gezegd, op de duur zie ik het bos niet meer door de bomen hoor...