Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Analoog of Digitaal?

Gestart door Eres, 08 februari 2010, 08:16:30 AM

Eres

Weet niet of ik dit bericht op het juiste forum zet maar heb een vraag

Ik kreeg de vraag of ik analoog of digitaal wilde gaan rijden Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan Ik heb van Erwin al vele positieve berichten gekregen Denk dat digitaal de toekomst zal hebben en misschien daarom beter om daar meteen mee te starten. Kan je later ook nog overschakelen?? Zijn de aanloop kosten van digitaal ook hoger dan analoog??

Digitaal heb ik totaal geen ervaring mee dus iedere reactie is zeer welkom

Wim

janjozef

rij je 2 of 3 rail, bij 3 rail kun je niet meer anders als digitaal rijden. Het altijd mogelijk om van analoog, wat het goedkoopst is, om te schakelen digitaal,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

trainfreak

Waarom kun je bij 3-rail enkel digitaal rijden?
De meeste modellen hebben wel een decoder, maar hoef je daarom digitaal te rijden???
Spoorse groeten
Dimitri

Greg

Strikt gezien kan je bij 3-rail natuurlijk ook analoog rijden, maar er is denk ik geen enkel merk dat nog locs verkoopt zonder decoder.
Dat is natuurlijk geen probleem op zich, maar de meerprijs van digitaal heb je wel aan je been ondertussen, en dit is dan weer een voordeel van het analoog rijden tov het digitaal dat weg is.

Wat is het beste, moet je persoonlijk kiezen denk ik. Elk heeft zo zijn voordelen. Ikzelf heb digitaal, en ben er erg tevreden over. Is eigenlijk niet zo moeilijk en eenvoudig op te zetten.
Persoonlijk zou ik dus voor digitaal kiezen. Maar er zijn hier mensen die er anders over denken [;)] En zoals ik al zei alles heeft zijn voordelen, en zijn nadelen. Digitaal is zeker niet het summum[;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

janjozef

Ik rij analoog, maar moet bekennen dat het digitaal rijden veel voordelen heeft, Maar als de rest mag gerust analoog blijven voor mij.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

Nieuwe start, kies voor digitaal[;)]

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Eres

Jullie zeggen 2 of 3 spoor Wat is dit dan precies Ik dacht dat Marklin 3 sporig was en de overige 2 of heb ik het dan fout?

Wim

erik50

Marklin is inderdaad 3 rail.
Alle andere zijn 2 rail.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door erik50
Marklin is inderdaad 3 rail.
Alle andere zijn 2 rail.
Om de verwarring wat groter te maken:
Bijna alle "2rail-merken" verkopen ook 3-rail materieel,
en Marklin heeft via Trix ook een 2rail-gamma
In de andere schalen dan H0 bestaat er (vrijwel) alleen 2-rail.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Eres

Goed er begint dus een klein lampje te branden Maar wat is nu precies digitaal rijden en heb helaas nog niet kunnen ontdekken wat het verschil is met analoog

Persoonlijk denk ik maar dit is strikt personlijk gezien dat we allemaal naar een digitaal tijdperk aan het gaan zijn Kijk maar in je auto, kijk maar naar je computer wij hebben digitale aansluiting voor alles

Denk en daar ben ik dan een beetje angstig voor dat je nu wat koopt er straks alles over zal gaan in digitaal en beter daarom al nu meteen op digitaal zal gaan Het overstappen zal mogelijk worden maar de heren fabrikanten zullen er wel een bekend euro teken voor gaan schrijven

Maar korrigeer mij wanneer ik een zwartkijker ben en verkeerd zal zien Er gaat nu al zoveel om ons heen veranderen in digitaal

Hoor graag

Wim

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Eres
Maar wat is nu precies digitaal rijden
Eenvoudig gezegd: Vanuit je besturingseenheid stuur je signalen naar een bepaalde loc. In die loc zit een ontvanger, en die decodeert het signaal dat voor hem bestemd is naar stuursignalen voor zijn rijrichting, snelheid, verlichting, eventuele geluiden, ...
Met een analoge rijregelaar stuur je een spanning naar een loc, en zijn motor reageert daar rechtstreeks op.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Eres

Goed er begint dus een klein lampje te branden Maar wat is nu precies digitaal rijden en heb helaas nog niet kunnen ontdekken wat het verschil is met analoog

Persoonlijk denk ik maar dit is strikt personlijk gezien dat we allemaal naar een digitaal tijdperk aan het gaan zijn Kijk maar in je auto, kijk maar naar je computer wij hebben digitale aansluiting voor alles

Denk en daar ben ik dan een beetje angstig voor dat je nu wat koopt er straks alles over zal gaan in digitaal en beter daarom al nu meteen op digitaal zal gaan Het overstappen zal mogelijk worden maar de heren fabrikanten zullen er wel een bekend euro teken voor gaan schrijven

Maar korrigeer mij wanneer ik een zwartkijker ben en verkeerd zal zien Er gaat nu al zoveel om ons heen veranderen in digitaal

Hoor graag

Wim



verkeerd gedacht Wim. Aangezien de meeste loks van tegenwoordig met een stekkertje geleverd worden om een decoder in te pluggen kan je gerust bij de analoge versies blijven en zo een collectie opbouwen tegen een lager tarief dan wanneer je meteen digitale versies koopt;
Dat is niet het enige voordeel, je kan nl daardoor ook verdere evoluties afwachten, en prijsdalingen ook (de tweede generatie dcc-decoders kan je vandaag echt voor een habbekrats kopen, en in de winkels ligt de 4e of 5e generatie, dus...)
Ook kan je dan voor een bepaald merk van decoder kiezen die je in alle tractievoertuigen toepast, wat soms handig kan zijn.

Maar aangezien de startsets van bvb Roco heel schappelijk zijn van prijs hoef je't digitaal rijden niet te laten, maar dan moet je wel met alles mee.

enfin, 't belangrijkste is hoe dan ook dat alle materieel vlotjes bolt en door de wisselstraten en curves geraakt, en dat is al moeilijk genoeg [:)]
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door mini-bs
je kan nl daardoor ook verdere evoluties afwachten, en prijsdalingen ...
Helemaal mee eens.
Er is immers nog geen standaard die door alle fabrikanten wordt gerespecteerd. Vergelijk het met de videobanden destijds: we zitten nog met Betamax, video2000 en VHS. DCC kan je in deze zin vergelijken met VHS - die lijkt het te gaan halen.
Maar ook de videobanden zijn intussen zowat geschiedenis [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

Wim,
ook niet te vergeten, simpel uitgelegd, is dat je bij analoog, als je bev met 2 locs onafhankelijk wil rijden, met sekties werkt die electrisch geisoleerd zijn. Een tweede transfo is dan ook wenselijk zodat je elke loc afzonderlijk per sektie kan besturen. Twee locs op dezelfde sektie rijden in dezelfde richting aan hetzelfde vermogen.
Digitaal hoef je geen electrisch geisoleerde sekties te hebben mits je elke loc via een eigen nummer oproept om het even waar op de baan.
Bijgevolg rijden deze twee locs op dezelfde baan onafhankelijk van elkaar aan de gevraagde snelheid en richting.
Om de decoderkosten te drukken kan je ook digitaal rijden en je wissels analoog bedienen.
Een decoder, Zymo of ESU betaal ik, afhankelijk van het type tussen 30 en 40 euro. Als ik de omvorming niet zelf doe, komt daar nog is zo'n 30/40 euro bij afhankelijk van het werk.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"