Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

stelplaats treinstellen?

Gestart door Michiel, 05 februari 2010, 09:04:08 AM

Michiel

Beste medemodelspoorder,

locomotieven hebben een stelplaats, dat is algemeen geweten. Maar hebben treinstellen ook een stelplaats? Waar worden de herstellingen gedaan van bv vandalisme (afkrabben grafitti, dichtnaaien gescheurde zetels, vervangen ingekraste ruiten) of kleine defecten (frontlicht kapot, ruitenwisser vervangen, ...) of klein onderhoud van sleetgevoelige onderdelen (remblokken, contactstrip van de pantograaf, ...).

Kortom, heeft een treinstel een eigen stelplaats? Indien ja, is deze locatie ergens aangeduid op het treinstel, zoals dat bij locomotieven het geval is?

groetjes,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

patatje70

die hebben inderdaad een stelplaats,in Gent staan ze in een bundel(2 eigenlijk)gerangeerd.. voor onderhoud worden ze naar een werkplaats gereden (vb.Mechelen) maar of hun stelplaats steeds dezelfde is zoals bij loks...?? goede vraag

mvg Wim

kijk hier maar even..
http://www.b-rail.be/corporate/N/activities/ateliers/index.php

chef garde

Goeie vraag!  Loks hebben een witte sticker onderaan de neus met de stelplaats, bij rijtuigen kun je de stelplaats terugvinden bij de litterra op de zijkant.  Bij motorstellen doet het mij niet direct een belleke rinkelen, kzal eens op onderzoek gaan ??n dezer!  Wat we wel kunnen zien is waar de herstellingen en het onderhoud gebeuren.  Als er een mankement is, wordt dit in het boordboek genoteerd.  Op dat blad in het boordboek is plaats voorzien voor de onderhoudsmannen.  Daar vind je meestal een handtekening en een stelplaats terug.  Bijv: Deur 3 herstelt, TW Hasselt, R. Janssen en diens handtekening.

Jurgen

R. Janssen? Die zit vast. [}:)]


De reeks 41 heeft toch stickers op de zijkant zoals bij locs.
Ik veronderstel dat zij dus wel een vaste plaats hebben.

Bij de electrische stellen heb ik dit nog nooit gezien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

trainfreak

VOlgens mij hebben de stellen geen specifieke stelplaats.
Als er een defect is wordt dit gewoon hersteld in de dichtbijzijnde werkplaats. Voor een grote revisie gaan ze wel altijd naar Mechelen, en misschien ook nog naar ergens anders.
Spoorse groeten
Dimitri

factageklerk

en je hebt ook nog de depannage de man die je meestal in grote stations vind en die meestal snel kleine probleempjes oplost waarvoor het stel niet naar een werkplaats moet
revisie en groot nazicht van de stellen gebeurt in de cw van Mechelen
 

trainfreak

citaat:
Geplaatst door factageklerk

en je hebt ook nog de depannage de man die je meestal in grote stations vind en die meestal snel kleine probleempjes oplost waarvoor het stel niet naar een werkplaats moet
revisie en groot nazicht van de stellen gebeurt in de cw van Mechelen



Ok, ik wist niet of men dit ook in Cuesmes deed. Rijtuigen reviseren ze daar wel, net zoals in Mechelen (FM op de rijtuigen).
Spoorse groeten
Dimitri

chef garde

citaat:
Geplaatst door factageklerk

en je hebt ook nog de depannage de man die je meestal in grote stations vind en die meestal snel kleine probleempjes oplost waarvoor het stel niet naar een werkplaats moet
revisie en groot nazicht van de stellen gebeurt in de cw van Mechelen

En onderhoud dan meer in Oostende, Merelbeke en Hasselt.

B-Cargo

stellen worden ook aan een onderhoudsplaats toegewezen, wil niet zeggen dat bv alle stellen van een bepaalde reeks in dezelfde werkplaats worden onderhouden. De AM96 geschikt voor zowel 3 als 25KV worden bv. in Oostende onderhouden.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

stellen worden ook aan een onderhoudsplaats toegewezen, wil niet zeggen dat bv alle stellen van een bepaalde reeks in dezelfde werkplaats worden onderhouden. De AM96 geschikt voor zowel 3 als 25KV worden bv. in Oostende onderhouden.



Maar toch niet allemaal?
Ik heb er ook al in Stockem zien staan, en er zijn ongetwijfeld nog wel meer plaatsen!

Een klein mankement herstellen doet men in de dichtsbijzijnde werkplaats, een grote revisie zou in principe in de eigenaarswerkplaats moeten gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat met de huidige materieelomlopen niet alles 'thuisgeraakt'.
Spoorse groeten
Dimitri

B-Cargo

kleine herstellingen en grondige schouwingen (GS) kunnen in technische onderhoudsposten (TOP) uitgevoerd worden, voor een grote revisie of herziening gaan stellen naar Mechelen. (locs naar Salzinnes) Onderhoud wordt normaal in de eigenaarswerkplaats uitgevoerd.

chef garde

Gisteren dienstje met AM96's gebold, in de littera heb ik FM gelezen (Mechelen), ook vandaag met AM800's gereden, ook daar FM in de littera.  Van die laatste trouwens een afschrift gemaakt om mettertijd in decals te verwerken, zie het draadje ivm mn werkzaamheden aan mn AM800 op schaal ...

trainfreak

Spoorse groeten
Dimitri

chef garde

Littera staat helemaal onderaan de kast op rijtuigen.  Het zijn die meestal witte kaders met witte tekst.  Iets erboven vindt je eerst het rijtuignummer, daaronder in die witte kaders staat de littera.  Uit de littera vindt je oa gegevens zoals stelplaats, maximumsnelheid, toegelaten op welk net, wc met opvangbak of niet, sono, 12- of 18polige verbindingsstekker, omvormer, soort remmen, aantal plaatsen, gewicht, geremde massa, ...

trainfreak

Dat is toch gewoon de plaats en datum dat de laatste (grote?) revisie was?
Spoorse groeten
Dimitri