Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tunnelportaal 1/35

Gestart door PeterC, 20 januari 2010, 20:40:00 PM

railman56

ik kan enkel beamen wat de andere forum-leden schrijven[:0]
zelfs met de macro-opname is het prachtig[8D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

marc goovaerts

Deze manier om steentjes te fabriceren lijkt wel, hoewel extreem tijdrovend, de ideale oplossing voor ruw gehouwen natuursteen. Zoals die eeuwenlang gebruikt werd. Zeker in Romaanse gebouwen. Benieuwd of het ook in andere schalen kan. Ooit wil ik het wel eens proberen, en dan nog in N ! Bedankt voor je bijdrage. Volgende week naar Schleiper !

glamo

Ik heb het geprobeert in schaal HO en het resultaat was bedroevend. Al zal het wel aan mij gelegen hebben denk ik[:D]
 

mini

Ja, zoals hier gezegd wordt, heel knap resultaat!!
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

PeterC

Het portaal moest na de verschillende washes en drybrushings klaar zijn, maar ik miste wat.  De kleur was veel te eentonig.  Ondertussen was ik ook reeds begonnen met de (kleine) bovenkant van het portaal:



Ik miste kleurverschillen in het geheel en ben dan begonnen met opnieuw washes op individuele stenen aan te brengen.  Verschillende washes (eenmaal donkerder, andermaal lichter) werden over individuele steentjes aangebracht.  Na de washes werden de stenen opnieuw gedrybrushed met warm grijs gemengd met de washkleur.

De onderkant van het portaal werd voorzien van groene washes om mosvorming te laten zien en doorsijpeling van grondwater werd met witte verf aangebracht:



De doorsijpeling en kalkaanslag kwam veel te wit over en werd nadien bijgewerkt met een witte-oker mengeling.

Aan de bovenkant werd toen ook verder gewerkt met wat gras en begroening:




Wordt vervolgd?
Commentaar?  Graag?

Groetjes, Peter


railman56

kalkaanslag, inderdaad te wit
maar voor de rest niets dan positief
mooi
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

PeterC

Tijd voor een update:

Het wit van de kalksporen werd wat getemperd met oker en wat meer verdeeld in de voegen. Zwart pastelkrijt werd fijn geschuurd en het poeder aangebracht in het midden van de tunnelingang (roetsporen).



Het geheel van de begroening leek mij nog niet 'af'. Er ontbrak nog wat. Wat er ontbrak wist ik maar pas toen ik aan mijn verslaving ging toegeven en eventjes in de tuin ging wandelen om te roken. Mijn grasperkje lag vol met dorre bladeren en dat breekt de eentonigheid van het groene gras.

Mijn blaadjes (gedroogd berkenzaad) heb ik ingekleurd met gebrande sienna, gebrande umber en oker.



Ondertussen had ik ook wat ge?xperimenteerd met bloemen, maar het rood kwam veel te fel over en was een aandachtstrekker.  De bloemen dan maar terug verwijderd.



Na het aanbrengen van de blaadjes was het project afgewerkt.







Commentaar?  Graag?
Groetjes, Peter


Gerolf

Mij lijkt de roetaanslag nogal smal. Maar voor de rest: [:p] [:p]  [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

veeeeeeeeeeeerryyyyyyyyyyy nice.

Ge moogt mijn landschappen ook doen... ik zal wel kijken [:D][:D]

Alles ziet er zo echt uit. Die finishing touch met die blaadjes en
die watersijpelsporen... Je moet er maar aan denken...
En dan nog uitvoeren ook.

Ik hoop ooit zo realistische weergaves te kunnen in elkaar
te kunsten.

U niet inhouden om nog meer te tonen he.[:p][:p]
mvg,
Paul(ogic)

PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Mij lijkt de roetaanslag nogal smal...



Gerolf, ik heb wat foto's bekeken van (oudere) tunnelportalen en inderdaad er moet nog wat roet bijkomen.  Ik werk verder...
Groetjes, Peter


railman56

gewoon prachtig, nog enkele details en het is super [8D]
berkenzaad, daar had ik nog nooit van gehoord maar het resultaat is verbluffend. goede tip [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

C-rail

Die blaadjes zijn geweldig gevonden!![:D]

Gerolf

Peter, ik hoop dat ik duidelijk gemaakt heb dat die roetbreedte maar een detail is. Je portaal (en zijn aankleding) vind ik subliem [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

wanneer kan je best die zaadjes verzamelen?
ik heb eigenlijk geen idee in welke maand je dit moet vinden
het ziet er mooi uit maar voor HO waarschijnlijk wat te groot
ik ga het in ieder geval eens proberen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ERVIN

WOW Peter ,prachtig man , die blaadjes is idd h??l origineel.