Hoeveel

Gestart door edwintje, 10 januari 2010, 14:34:00 PM

centauri167

citaat:
Geplaatst door edwintje

beste modelspoorders;[;)]

Graag hadden wij eens geweten,hoeveel jullie uitgeven aan euro's voor de bouw van jullie modelspoorbaan,eventueel mogen modelspoorclubs ook zeggen hoeveel hun baan gekost heeft,een kwestie om eens te weten,hoe duur onze hobby wel is.


Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin.[:)]



Een modelbaan zoals in sommige clubs te vinden zijn, kost handen vol geld, dan spreken we niet over enkele duizenden euro's maar een pak meer.

Hoeveel je aan je eigen baan geeft of aan je eigen aankopen, beslis je natuurlijk zelf. ( bij mij gemiddeld 2500/ jaar )

Maar daar jij een een modelspoorclub wil beginnen, denk er eerst nog maar eens rustig over na.

Trouwens, hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag ?

Roderik

Ik vind het zelfs een uitdaging om zo weinig mogelijk uit te geven aan het materiaal voor de bouw van mijn baan. Het leidt tot aangename creativiteit zowel qua materialen als opbouw.

Als je er even over nadenkt, dan vind je overal wel iets bruikbaars. Hout haal ik van wijnkisten, plasticard uit verpakkingsmateriaal, modelleerpasta voor het landschap maak ik uit eierdozen (a la Saroulmapoul), gebouwen zijn opgetrokken uit karton en papier, ...

Al wat zeer specifiek is zoals preiserfiguren en autootjes, rails en motorisaties koop ik.

Voor Ninove Terminus ben ik net over mijn vooropgesteld budget van 600 euro gegaan en dan vooral omdat het eerste aangekochte Z-schaal chassis niet echt soepel reed.
Always be modelling!

conducteur

Zo probeer ik het ook te doen....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

edwintje

Beste collega;[;)]

We zijn een vader en zoon,wij komen uit de gemeente heule dichtbij kortrijk,onze leeftijd is voor de zoon 23 en voor mijzelf 46 jaar

Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin.[:)]

Sicco

Hoeveel ik uitgeef is een beetje afhankelijk van meerdere factoren. Op dit moment is er voor mijn thema erg veel dat uitkomt, tenminste dat voor 2009 is aangekondigd [}:)] Zoals het er nu naaruit ziet komt daar niet veel bij in 2010, al is het bang afwachten of LSM weer meer gaat aankondigen dan dat ze kunnen leveren in een jaar. In elk geval moet ik nu echt nee zeggen tegen dingen die ik anders zeker zou komen, gezien het enorme aanbod. Wat er overblijft is nog een behoorlijke hoeveelheid die normaal gezien zeker mijn budget voor een jaar overschrijft, daarom ben ik op zich niet rouwig om alle vertragingen. Ik kan namelijk niet altijd mijn spaargeld blijven aanboren natuurlijk [:)]

T03

Dat maakt ieder voor zich uit in functie van verschillende factoren.
Wat wil je maken en hoeveel wil/kan je er voor spenderen is al een goed begin. Neem daarna is een kijkje in de prijslijsten of 2de handsmarkten en maak je rekening.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

edwintje

Beste collega's;[;)]

Bedankt voor jullie reactie op onze nogal ongewone vraag,wij wilden toch eens weten hoevel de meeste van u spendeerden aan de modelbouwhobby.We zijn zoals jullie wel weten nieuwelingen in onze hobby en willen ook eens het finiancele aspect bloot leggen,want ik denk ook na jaren van aankopen,en verzamelen om een mooie baan te maken en met goed matriaal rond terijden,men toch eens wil weten wat een modelspoorbaan kost.

Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

centauri167

citaat:
Geplaatst door edwintje

Beste collega's;[;)]

Bedankt voor jullie reactie op onze nogal ongewone vraag,wij wilden toch eens weten hoevel de meeste van u spendeerden aan de modelbouwhobby.We zijn zoals jullie wel weten nieuwelingen in onze hobby en willen ook eens het finiancele aspect bloot leggen,want ik denk ook na jaren van aankopen,en verzamelen om een mooie baan te maken en met goed matriaal rond terijden,men toch eens wil weten wat een modelspoorbaan kost.
Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]



De prijs van een modelbaan hangt van bijna een eindeloos aantal aspecten af, maar enkele zullen de prijs toch wel serieus bepalen:
1- de grootte van de baan
2- alles digitaal besturen, analoog of een combinatie ( bv. wissels en seinen nog analoog )
3- zelfbouw of modeldozen
4- hoge afwerkingsgraad of gewoon/ lage afwerkingsgraad
5- vaste baan of modulebaan
6-speciale zaken, zoals een draaischijf of een containerterminal
7- ...

Maar wat wil je nu eigenlijk, een club oprichten of thuis een baan maken?

mini-bs

ik denk dat een baan vooral veel tijd en liefde vraagt, maar toch ook wel wat centen. Een grote baan (incl. materieel) moet je denk ik vergelijken met wat in de garage staat. Maar je kan klein beginnen met een beperkt thema en dan kan je voor een goeie 500 tot 1000 euro al iets heel leuks maken.

 

edwintje

Beste centauri167;[;)]

Wij proberen ook zoveel mogelijk informatie te vergaren,in verband met de kostprijs van een modelspoorbaan.Want het is ten slotte een investering en wij moeten volledig starten van bij het begin,wij hebben nog niets,buiten een oude trein met wat sporen van in mijn jeugdjaren.
En in verband van wat willen jullie,een club of een baan maken,men mag zich toch goed informeren,tis ten slotte geen broodje dat je bij de bakker haalt,wij mogen toch eens hardop denken wat nu eigenlijk onze droom zal worden,een eigen baan,of een eigen club met een baan.
Wij zullen zeker als we een beslissing nemen,de voor en nadelen tegen over elkaar plaatsen,en zoals we al een tijdje zeggen 80% van jullie mening op het forum,zal die beslissing helpen te maken,waarvoor we jullie vanharte danken.

Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Detlev.[;)]

janjozef

Ik kan niet vertellen hoeveel, maar 1000? per jaar overschrijd ik zeker.
Ik werk niet echt met budgetten maar koop wat ik tegenkom aan belgische stomers, een eigen baan heb ik niet echt, dus daar steek ik al niet veel geld in, al gaat er wel soms geld naar de afwerking van de clubbaan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Waar hoort dit topic thuis? Alvast niet in "het forum zelf", want dat gaat over ... het forum zelf [;)]
Misschien wordt het tijd om een "spoorse babbelhoek" op te richten [?]
Over de inhoud: nee, ik ga ook niet zeggen hoeveel ik al heb uitgegeven, hoewel ik een vrij preciese boekhoudng bij hou.
Ik stel wel vast dat ik jaar na jaar meer uitgeef [:I]

Toch even opmerken: zelfbouw wil niet zeggen "goedkoop". Om dingen zelf te maken heb je (goed) gereedschap nodig, en dat kost ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

Ik wil hier toch effekes op reageren

Wat een baan kost hangt grotendeels van jezelf af
( hoeveel je er wil aan geven  !!!!)

Bij sommige mensen is een auto van 30000 euro een peulschil , voor andere is dat een fortuin , de eene koopt na 4 jaar een nieuwe , de andere rijdt er 20 jaar mee, zo ziet ge maar , alles hangt van u vooropgesteld budget af , als je jezelf oplegt van daar ga ik niet over , dan werk je daarnaar toe .


maw bezin eer je begint ( en als club , maak zeer goede budgetaire afspraken )

Dit is wat ik ervan denk
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

cyberbeast

Tja, dit jaar gaat dat precies 360 euro worden. (de prijs van de Marklin TGV).
Wij beginnen volgend jaar aan een huis en dan zijn er wel belangrijker dingen dan een (duur) treintje.
Gelukkig wil mijn vriendin absoluut dat er een treinkamer komt. [:D]

Ik had nog graag de Kittel, 55 en nieuwe 18 gekocht, maar daarvoor komt dus die TGV in de plaats. Binnen x aantal jaar komen deze modellen toch opnieuw op de markt, mss in verbeterde versie. Dan kan ik ze wel kopen. Rond de 55 en de 18 is het trouwens al een hele tijd stil, mss worden die wel naar volgend jaar uitgesteld.
 

Sicco

citaat:
Geplaatst door cyberbeast

Tja, dit jaar gaat dat precies 360 euro worden. (de prijs van de Marklin TGV).


Hoe kom je daarbij? De basic versie met twee tussenrijtuigen kost al 469, een hele TGV zelfs 900 euro.... Overigens is de eerste versie de POS en daar hebben 'we' in Belgi? niks aan.

Op 12 januari nu al vermoeden dat iets naar volgend jaar (2011...) wordt uitgesteld vind ik overigens wel h??l pessimistisch en voorbarig [:D]