geen constante snelheid/load control instellen

Gestart door Johan Poelmans, 09 januari 2010, 11:33:05 AM

Johan Poelmans

Hey iedereen,

Ik zit met het volgende probleem: Ik heb een locomotiefje (nieuwe reeks 80 van Roco) dat niet met een constante snelheid rijdt. Het versnelt en vertraagt af en toe. Eerst had ik er een lokpilot inzitten waarmee dat ie ook om de 5 sec ergens stil vil op de sporen. Vervangen door een Zimo MX620 met een condensator van 470uF, en dat stilvallen is alvast opgelost (behalve op plaatsen waar een aanwijsbare en oplosbare reden is). Maar het schokkerige blijft.

Nu had ik al bij een ander locomotiefje gezien (ook eentje met een zelf geplaatste decoder) dat die niet schokkerig rijdt zonder last, maar wanneer je een aantal wagons met weerstanden rond de assen gedraaid (voor stroomdetectie) erachter hangt begint die dat schokkerige ook te doen.

Volgens mij moet ik dus eens naar de load control van de decoder kijken, maar in de handleiding vond ik niet echt een beschrijving van dit gedrag en wat je eraan kan doen.

Vandaar dat ik hier eens kom kijken of er niemand raad weet. Weet er trouwens ook niemand goed leesvoer over het instellen van een load control? Dat is nu redelijk 'zwarte magie' voor mij...

Groeten,
Johan
 

Gerolf

Ik ken vrijwel niks van digitaal rijden, maar als analoge modelspoorder doet dit me eerder denken aan slecht elektrisch contact en stroomverlies.
-> Hoe goed is de elektrische verbinding naar (al) je rails ?
Ook onvoldoende vermogen van je eindtrap is een mogelijke boosdoener.

Maar het kan natuurlijk ook liggen aan decoderinstellingen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Tja, het gaat hier inderdaad niet om het vlotste lokje in mijn bezit. Zonder die condensator slaagde dat ding er zelfs in om op het midden van een nagelnieuwe flexrail stil te vallen (op kruipsnelheid wel te verstaan). De baan in kwestie is redelijk in orde qua electrisch contact, op enkele pijnpunten na (een kapotte wisselpolarisatie en een wisseltong waar ik eens dichter naar moet kijken).

Dusja, een aantal van die schokjes zijn veroorzaakt door slecht contact. Maar anderen lijken mij door een te agressief ingrijpende load control veroorzaakt. Er is duidelijk een verschil tussen de schokjes, vandaar.

Ofwel moet ik eens een zwaardere condensator proberen.
 

INFO

Experimental CV?s in Decoders MX620, MX640, MX69, MX690
from SW-Versions MX620: 9.12, MX640: 4.17, MX69, MX690: 20.17
The CV's # 147 to 149 (not described in the operating manuals) are for experimental purposes to see if some automatic settings (which are currently used in the
decoder) may deteriorate the performance in certain special situations. These automatic settings are set off and replaced by manual Settings. The CV's # 147 to 149
will later be removed from the decoder-SW once it is established that the automatic settings have no negative impact, or as soon as they have been optimized.
CV # 147 Messl?cke (Timeout)
Recommended initial Vlaue: 20
Too smal a value makes the loco jump. When setting is too high, driving slowly worse. 0 = automatic adjustment
CV # 148 D-Wert
Recommended Initial Vlaue: 20
Too small a setting, the operation will be worse (regulates too little / slow, jerky loco (moves rather slowly)); When values is too much ithe locomotive is restless /
shivers. 0 = automatic adjustment
CV # 149 P-Wert
0 = automatisc adjustemtn 1 = P-Wert fixed according to CV# 56 (10 digits)
CV # 150
Normally, the compensation at full speed is always 0 This CV allows the compensation at full speed ito be set.
For exxample: CV # 58 = 200, CV # 10 = 100, CV # 113 = 80, CV # 150 = 40 Result: compensation for running 1 = 200 (of 255), compensation for running 100 (of
252) = 80 (of 255), compensation for running 252 (highest gear) = 200 (of 255).
We ask for your cooperation by please reporting to ZIMO your results of using these experimental CVs!
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

Hmm, daar ga ik eens mee spelen. Waar heb je dit gevonden? Of heb ik daar overgelezen in de manual?
 

INFO

Johan, bij problemen of vragen omtrent een bepaald product ga ik altijd te raden bij de leverancier of de maker van het product. In dit geval dus bij zimo.
www.zimo.at dus.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door INFO

Johan, bij problemen of vragen omtrent een bepaald product ga ik altijd te raden bij de leverancier of de maker van het product. In dit geval dus bij zimo.
www.zimo.at dus.



In de manual dus.. Blijkbaar had ik daar overgelezen.

Tnx toch!