Hoe werkt een modelspoorclub?

Gestart door cyberbeast, 09 januari 2010, 11:00:03 AM

cyberbeast

Naar aanleiding van de topic waarin Edwintje zijn eigen club wil starten, vroeg ik me af hoe zo'n club eigenlijk werkt?

Nu, vroeg of laat ga ik er wel eens bezoeken maar ik ben toch benieuwd.

-Hoe worden de vaste kosten betaald? Sponsoring? Maandelijks/jaarlijks lidgeld?
-Rond hoeveel euro ligt dat eventuele lidgeld?
-Van wie is de baan eigendom? En het rollendmaterieeel? Seinen en dergelijke...?
-Kun je enkel op de vaste dagen rijden dat de club geopend?

Als er nog meer dingen zijn die iemand kan vertellen, graag.
 

Mattias

Voor zover ik op de hoogte ben van het financiele van MSCP, gaaf het als volgt:

Vaste kosten worden betaald door:
1) "winst" op drank die tijdens de clubavonden worden geconsumeerd
2) Het gevraagd zijn op verschillende beurzen
3) Hetgene er over is van georganiseerde activiteiten zoals BBQ,...
4)...

Het lidgeld bedraagt slechts 40? per jaar.

Bij ons noemen we de modelbaan een clubbaan. Weliswaar wordt deze niet door de club zelf betaald, maar door z'n leden. Het is zeker geen verplichting er aan mee te betalen. Iedereen die mee betaald, heeft meer inspraak op het uiteindelijke resultaat, wat logisch is, lijkt me. Die kosten worden na een bepaalde periode teruggewonnen door het deelnemen aan beurzen/tentoonstellingen. Enkel de vervoerskosten van en naar deze beurzen worden door de clubkas betaald.

Wij hebben geen modelbaan opgesteld staan om er op te gaan rijden, om de reden omdat we aan het werk zijn aan 2 modelbanen tegelijk in ons lokaal. De clubavonden zijn iedere vrijdag vanaf 20h tot ... Maar ieder lid bezit (normaalgezien) de sleutel van het lokaal, zodat hij ook op andere dagen kan werken aan de modelbaan...

Indien je meer informatie wenst, zend dan gerust een PM...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

trainfreak

Bij ons, AMSAC in Gent, gaat het er ongeveer hetzelfde aan toen dan bij Mattias.

Inkomsten zijn het (jaarlijks)lidgeld van ?35, de winst op de drank, het houden van een opendeurdag en deelnenemen aan evenementen.

De baan is van de club, dus alle materialen worden ook door de club aangekocht.
Verder kan iedereen gebruik maken van de clubbaan om zijn loc(s)/wagon(s) te laten rijden. En ook van het materiaal dat aanwezig is. (Soldeerbouten en dergelijke dingen).

Elke maandagavond vanaf 20u beginnen de meeste leden toe te komen.
In afspraak met andere leden kan dit ook op andere dagen, er zijn er maar enkele die de sleutel hebben.
Spoorse groeten
Dimitri

eddy

Wij,en ik denk vele clubs halen onze inkomsten,uit de winst van de drankverkoop tijdens de clubavonden.Het lidgeld(jaarlijks ?40),en wat subidie van de stad Mol.
De twee banen zijn eigendom van de club,het rollend materiaal word zelf meegebracht door de leden.Ook word veel gebruik gemaakt van recyclatie materiaal,en van materiaal dat de leden toch niet gebruiken.
Maar eventueel kan U ook met eigen modules werken,die U dan mee naar de club brengt en dan met elkaar koppelt.Deze modules zijn dan volledig u eigendom.Wel moet dan er een standaard ingevoerd worden ivm met de elektrische aansluiting,de spoorafstand op de kop van de modules.Wel is het dan ook raadzaam om ook dezelfde ballast,roestkleur van de rails enz te gebruiken.Om een homogeen uitzicht te krijgen als al de modules aan elkaar staan.

groeten eddy