Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

bediening baan verlichting

Gestart door dirkkerckhofs, 11 oktober 2008, 22:27:07 PM

dirkkerckhofs

Hoi,

ik ben mijn kazerne aan het afwerken.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/DSC00418.jpg/IMG

Ik bracht verschillende lichtpunten aan: binnenverlichting (die zie je niet), straatverlichting aan de ingang en boven de deuren van het kazernegebouw, in de garage en een pyloon met spot om het plein te verlichten.

Liefst zou ik het nu zo organiseren dat ik alles apart kan aan- of uitzetten. Hoe doen jullie dat? Een hoop tuimelschakelaartjes op een rij? Verschillende bedieningsblokken van Marklin of Viesmann ofzo? Later volgt dan de rest van de baan met straatverlichting, enz. ... Uiteraard zal ik een paar dingen groeperen, maar ik denk dat het speelelement verhoogt als ik een paar dingen apart kan bedienen.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen electronica-expert :D . Mijn verlichting wil ik analoog houden.

Dirk

Gerolf

Ik heb op mijn minibaantje 3 kringen voor de verlichting en 2 voor "animatie" voorzien, met gewone schakelaars. Op mijn grote baan zijn dat 2 keer 4 kringen.
De massaleiding is gemeenschappelijk, de "plus" wordt door de schakelaars bediend.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

anton

Op de baan van mijn vader heb ik mini wisselschakelaars gebruikt.
E?n groepje voor de straatverlichting en ??n groepje voor de gebouwverlichting. De lampjes heb ik via verdeelblokken aangesloten op het middencontact. Op 1 wisselcontacten heb ik 8V en op het andere contact heb ik 12V aangesloten.
Hiermee kan ik overdag de lampjes wat feller (12V) laten branden en 's avonds wat minder fel (8V)
Op de verdeelblokken heb ik van elke verlichtingsgroep een draad aangebracht, zodat ik op elk deel van de baan de gebouwen op verschillende groepen kan aansluiten.
kortsluiting kan lang duren