Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 73

Gestart door loebaske, 14 augustus 2008, 09:38:15 AM

prulleman

#15
We zullen ook eens aan de stoomloks beginnen. Er staan er genoeg in de wachtrij[:D] Maar dan is de airbrush wel een noodzaak, want er zonder een stoomlok doen, dat zie ik niet zitten[}:)] Daarom begin je beter met een diesel of elok. die zijn ook minder duur trouwens, kwestie van drempelvrees[:o)]

conducteur

#16
ik was op reis naar Itali?,en zag,toen ik gisteren thuiskwam dat mooie nummer liggen. Vooral de baan 'Tansimont' vond ik zeer mooi.het was trouwens mijn eerste msm dat de postbode kwam brengen.

voor mijn goed rapport op school,en mijn verjaardag mocht ik van mam iets kopen met een waarde van ?60. Ik moest niet lag denken[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

#17
Ik wacht vol spanning de komst van de postbode af.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

#18
citaat:
Geplaatst door SuSke

Ik wacht vol spanning de komst van de postbode af.

Nog ??n kleer slapen... als 't goed is.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#19
citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door SuSke

Ik wacht vol spanning de komst van de postbode af.

Nog ??n kleer slapen... als 't goed is.

knikkebollen en terug wakker schieten is dus niet genoeg [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mini-bs

#20
De kritiek op (bijna hetze tegen) LS-Models vind ik nogal unfair, zelfs bij het haar getrokken.
Samengevat komt die kritiek hier op neer:

-   LS werkt met voorintekening en daardoor lage oplages
-   Het duurt langer dan aangekondigd eer een model uitkomt
-   LS maakt geen of te weinig (informele) reclame
-   LS stelt geen demo-exemplaar ter beschikking van MSM/TMM

Het is natuurlijk jammer voor wie naast de eerste oplage van een model grijpt, maar de strategie die ze bij LS volgen is toch gerechtvaardigd: anders dan bij de grote merken moeten hier slechts enkele personen de ontwikkeling en productie van de modelletjes financieren.
Ze vragen geen voorschot (wat andere kleine producenten overigens wel doen), alleen maar een intentieverklaring. Op basis daarvan nemen die mensen het gereduceerde risico, wat toch wel een risisco blijft zolang de modellen niet effectief uitgeleverd worden en er toch al kosten gemaakt worden.
Wie voorintekent weet inderdaad niet wat het uiteindelijke model zal worden, maar diens risico blijft beperkt tot de aankoop van slechts (een) enkel(e) exemplaren die wanneer (het)ze niet voldoe(t)(n) aan de koper z?n verwachting nog altijd (met winst misschien zelfs) verkocht (kan)kunnen worden in het 2e handscircuit. (overigens weet je bij MSM ook niet wat je koopt, en als abo heb je je boekje al vooruit gefinancierd) (en overigens moet je ook voor MaTrix modellen voorintekenen, en dan ben je zeker dat je veel meer zal betalen voor minder)  Wie vindt dat die mensen eerst maar eens een grotere oplage moeten voorfinancieren om een hoop modellen in de winkel te leggen voor het geval hij eventueel daar wel eens eentje van zou kunnen kopen is toch op z?n minst veeleisend.

LS heeft al bewezen zeer mooi werk af te leveren en de lat steeds hoger te leggen. Dat zou toch wel mogen gelden als garantie bij voorintekening.

Dat het langer duurt dan aangekondigd is vervelend, maar liever een goed model wat later in handen, dan een te snelle uitlevering van een gebrekkig model.

De mensen achter LS zijn niet erg communicatief, dat is zeker waar, maar je kan niemand verplichten om reclame te maken, in wat voor vorm dan ook.
Dreigen met een boycot zal er niet aan helpen. Ze hebben sowieso toch genoeg fans.

Ik heb eigenlijk feitelijk totaal geen binding met die firma, maar sinds de 40100 en 18 ben ik er van overtuigd dat ze superb werk leveren. Vandaar dat ik hier toch efkes een andere klok wou laten horen, en uiteraard ben ik een van die fans (allez toch van de modellen [:)] ).




citaat:
Geplaatst door DWL

Heb al een stuk kunnen lezen, was te ongeduldig.
Guy slaat inderdaad nagels met koppen in zijn voorwoord over LS models, zo moet dat zijn,sommige firma's denken echt dat wij aan hun voeten liggen maar vergeten dat de media en hun klanten voor hun ondergang kunnen zorgen.We moesten allemaal wat slimmer zijn en niets meer op voorhand bestellen, want dat wordt een noodzakelijk kwaad, waarop zij hun handeltje kunnen afstellen, niet genoeg bestellingen = geen interesse = niet in productie brengen.
We moeten terug naar de jaren 1950 -1960, toen bestonden er geen pc's, dus kon er enkel reclame gemaakt worden door winkeliers en via hun catalogus (toen was deze dus nog gratis ook, of je kreeg hem gratis als klant), toen moesten de de artikelen eerst in de winkels komen alvorens ze werden gekocht, geen beperkte oplagen of ??nmalige reeksen, geen kunstgrepen.
Ik beklaag de huidige jonge mensen die pas beginnen, zij zien een enorme keuze in de catalogus, maar meer dan de helft is voor hen niet bereikbaar ( qua prijs, op voorhand inschrijven of direkt aankopen of het is te laat, voor sparen is er geen tijd meer)
Jongeren haken dan snel af, en met reden.

Tansimont,een modelbaan in de ardennen, subliem, ??nvoudig van sporenplan, maar afwerking en detaillering, perfect, ook mooi in beeld gebracht, chapeau Guy en Nico.

Het artikel over "muurreclames", heb daar enorm bewondering voor, je kan het niet "echter" maken, met engelengeduld, ik heb er geen woorden voor.

Heb nog niet alles gelezen, maar het ziet er weer zeer goed uit.

Lucien

 

Roderik

#21
Ik stoor mij vooral aan de getruceerde foto's bij de baan Tansimont. Over de baan zelf: gen slecht woord maar MSM plakt zelf een achtergrond achter de baan wanneer die er niet is.

Dit geeft een vertekend beeld van de baan.
Mijn oog viel er vooral op omdat ik momenteel zelf aan mijn achtergrond werk. Ik was al van plan om contact op te nemen met deze bouwer om te vragen hoe hij zijn achtergrond maakt... tot ik plots het verschil zag tussen de foto op de voorkaft en de foto binnenin (beiden met de blauwe 62). Ineens zijn de weilanden weg en alle bomen!

Ik geef zeker toe dat die baan er nog beter uit ziet met de toegevoegde achtergrond, maar vermeld dat dan ergens, misschien bij de beschrijving van de foto.
Always be modelling!

janjozef

#22
Roderik is dat de eerste keer dat je dat ziet, dat gebeurd altijd en in elk tijdschrift, gewoon om alle niet terzake doende achtergronden uit de foto te verwijderen, toegegeven het geeft een toegevoegde waarde aan de foto's maar ik vind dat niet negatief,  

Over LSM kan ik maar een zaak zeggen, aangezien ze enkel bouwen voor wie besteld lopen ze een pak productie dus winst mis. en op langere termijn kan dat zich vreken. Hoogstwaarschijnlijk zal ook voor LSM de franse en zelfs de duitse markt een stuk belangrijker zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

#23
Kan enkel maar Guy en Jan gelijk geven.
Ik vind het geen manier van zaken doen, en ben bang dat dit zich in de toekomst gaat wreken, want vandaag of morgen is er een snuggere zakenman die wel winst ziet in grotere oplagen en betere service.
De Chinezen interesseerd het geen bal, wie, wat en hoeveel. Zij maken een basis en een stukprijs, die lager is naarmate men een groter volume afneemt, en als er bij hen vandaag of morgen iemand komt die zegt dat hij meer verkoopt, kan Piron een andere producent zoeken.Nee, ik vind het geen mentaliteit.
Waar gaan we naatoe als je een bedrijf je verplicht dingen te kopen wanneer zij het willen, omdat het anders niet meer te krijgen zal zijn. De opmerking dat zij al genoeg "Fans" hebben, blijft ook niet bestaan. Dat duurt zolang tot die "Fans" er ook eens naast grijpen.  
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#24
Ik heb net even (vlug) door nr 73 gebladerd ?n het voorwoord gelezen en wil dit al even kwijt.
1: ik vindt het niet kunnen dat lS models zo tegen de schenen getrapt wordt (ook hier op het forum) omdat ze later leveren dan was voorzien en omdat er geen ICR wagons werden aangeboden ter recensie.
In de plaats daarvan zouden wij LS models voor EEUWIG EN 3 DAGEN dankbaar moeten zijn voor al de Belgische modellen die ze al hebben laten produceren ,zelfs van voor "de chinees" op het toneel is verschenen Denk maar eens terug aan de "jouef+jocadis" tijd .(=jaren 90)Ik heb daar nog talrijke graanwagons en Rs wagons van bollen.
Ik weet niet hoe men bij LS models geoganiseerd is en hoeveel volk daar werkt maar als je ziet hoveel verschillende modellen er uitkomen en aan welk tempo kan ik daar alleen maar voor in bewondering staan.
Dat ik niet alle modellen kan of wil kopen is natuurlijk een andere zaak.
2.Tansimont :mooie baan maar ze komt mij niet uitgesproken Ardeens over.Het zou evengoed in de vlaamse ardennen kunnen zijn.

de rest heb ik dus nog niet goed bekeken en gelezen.

Gerrit

doomslu

#25
Toen ik een paar weken geleden het voorwoord voor het eerst las heb ik spontaan een mailtje naar Guy gestuurd om hem te feliciteren.
LS-models maakt fantastische modellen en we hopen allemaal dat ze er nog lang mee zullen doorgaan.
Maar een firma die lacht met de klanten en de vakpers mag gerust even met de voetjes op de grond worden gezet.
Pas op ! Dit is geen hetze tegen LS-Models. Vele andere bedrijven zijn in hetzelfde bedje ziek (ik weet waarover ik het heb). En het is absoluut niet zo dat dit de eerste keer is dat de vakpers wordt genegeerd. Neen, dit was de spreekwoordelijke druppel... [:(]

We kunnen alleen maar hopen dat onze fabrikanten eindelijk eens de ogen  gaan openen. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik50

#26
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Ik heb net even (vlug) door nr 73 gebladerd ?n het voorwoord gelezen en wil dit al even kwijt.
1: ik vindt het niet kunnen dat lS models zo tegen de schenen getrapt wordt (ook hier op het forum) omdat ze later leveren dan was voorzien en omdat er geen ICR wagons werden aangeboden ter recensie.
In de plaats daarvan zouden wij LS models voor EEUWIG EN 3 DAGEN dankbaar moeten zijn voor al de Belgische modellen die ze al hebben laten produceren ,zelfs van voor "de chinees" op het toneel is verschenen Denk maar eens terug aan de "jouef+jocadis" tijd .(=jaren 90)Ik heb daar nog talrijke graanwagons en Rs wagons van bollen.
Ik weet niet hoe men bij LS models geoganiseerd is en hoeveel volk daar werkt maar als je ziet hoveel verschillende modellen er uitkomen en aan welk tempo kan ik daar alleen maar voor in bewondering staan.
Dat ik niet alle modellen kan of wil kopen is natuurlijk een andere zaak.

Gerrit



Dus kort samengevat Gerrit als iemand in het verleden zijn best heeft gedaan dan mogen ze volgens jou nu eens duchtig met onze voeten rammelen ??[:(]
Ik denk van niet h?
Erik
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Rochevalien

#27
Eric,, de reeks 15 laat lang op zich wachten ,dat is waar en de ICR's zijn wellicht al uitverkocht maar om daar nu moord en brand voor te gaan schreeuwen? Het zou inderdaad gemakkelijk zijn moesten de modellen die uitgebracht worden 25 jaar-onveranderd-in de catalogus blijven staan(zoals bij Fleischmann en Marklin vroeger ) maar dat is dus niet meer h?.Als je maar 5 modellen in je gamma hebt kan dat,als je er 150 hebt niet.Trouwens is het zo onlogisch om datgene wat geproduceerd wordt ook daadwerkelijk verkocht te krijgen? Ik denk als LSM een andere startegie zo volgen en met "overstocks" zou blijven zitten ze al lang bankroet zouden gegaan zijn,zou het dan beter zijn voor de Belgische modelspoorder?
Ik denk dat men hier ook t? gemakkelijk voorbijgaat aan wat er allemaal komt kijken bij het totstandkomen van een model.Je moet daar in China w?l met een kompleet dossier afkomen h?:foto,s ,tekeneningen enz,en dat voor zovele modellen.Je moet het maar doen.
Tussen haakjes,wat mij ook opvalt dat niemand het hier heeft over de eerste 2 paragrafen in het voorwoord van Guy en men alleen Lsm op de korrel neemt,vreemd.[:(]

Gerrit

tufken

#28
De ICR's kunnen nog worden besteld bij uw handelaar, voor een laatste productie.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


SuSke

#29
Eigenlijk geeft Guy in zijn voorwoord inderdaad aan hoe we onze hobby kunnen uitdiepen. Een prachtige repliek op de "dalende" koopkracht die in alle toonaarden wordt tegengesproken door hen die er minder last van hebben.

Toch ook even mijn mening over het stukje over LSModels:
Wie denkt dat het systeem van voorintekening alleen bij de modellen van LSM bestaat, die heeft het toch mis.

Zowat alles wordt vandaag "op bestelling" gefabriceerd. Denk maar aan het hele "just in time delivery" systeem dat zich overal opdringt omdat niemand nog stock houdt. Zelfs wanneer je gewone standaard dingen besteld, moet je vooruitbestellen en meestal zelfs nog een dik voorschot betalen.

Bedenk dat het houden van stock een gigantische belasting is op het kapitaal van een onderneming en geen enkele ondernemer kan zich dat heden veroorloven. Hij heeft te kiezen: een degelijke cash-flow draaien of z'n boeltje de fles op. Keuze snel gemaakt denkt ik dan zo

Schiet dus niet op een fabrikant die hetzelfde gezonde marketing principe er op na houdt.

By the way: voor hen die het nog niet moesten weten - ook ik ben een zelfstandig ondernemer en weet dus wel wat het is om te zorgen dat je bedrijf gezond blijft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.