Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verkleuring

Gestart door Peter, 05 juni 2008, 20:53:31 PM

Peter

Tot mijn schade heb ik ondervonden dat modellen, ook al staan ze niet in het direkte daglicht, toch kunnen verkleuren.
Zo heb ik een witte Politie kombi met een paar agenten (ik dacht van Preiser). Die hebben altijd in de originele verpakking gezeten, en wat blijkt, de zichtbare (onder het verpakkinsvenster) kant van de kombi is nu meer geel dan wit.
Een Roco Eurofima rijtuig (DB 2e klasse- beige/dk. blauw) is ondanks dat het in originele verpakking zat (met venster) ook langs een zijde  meer donker geel dan beige.
Heeft iemand ander dit ook al ondervonden, of staat jullie baan e.d. in een ruimte zonder daglicht?
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

Peter, en ik dacht dat ik zot werd ! [:I]
Ik heb twee Ford Transits tot Politie-, respectievelijk Rijkswachtcombi omgeschilderd en vernist, en na een tijdje zijn ze idd. "vergeeld". Ook een paar andere aangepaste politiewagens zijn verkleurd ! Ze zitten nochtans allen afgeschermd van de zon !
Ik ben dus niet alleen, en vraag mij ook af wat de oorzaak kan zijn !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

D_Loc

Dit is de reden dat ik mijn modellen niet in een vitrine in de huiskamer heb staan (waar veel zonlicht is). Ik heb al vaker gezien dat wit plastic geel kleurt onder invloed van (zon)licht.
Ik heb het gelukkkig nog niet met mijn trein- en busmodellen ondervonden maar ik heb er wel enkele verdachte modellen tussen zitten waarvan ik het aannemelijk acht dat ze kunnen gaan verkleuren.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

janjozef

Dat is een van de redenen dat ik mijn modellen veilig opberg in houten ladenblokjes, in het donker. Uit de verpakking en dit om plekken van het verpakkings materiaal

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

Dit heb ik op het vorige (Yahoo)forum ook al eens vermeld. Ik heb een Mercedes A-klasse van Busch en deze is ook verkleurd aan 1 kant.

De oplossing hiervoor die men toen gaf was om het autootje te herschilderen zodat het terug wit was. Hier ben ik nog steeds niet mee begonnen. Ik heb de middelen er niet voor en ik heb ze na al die jaren nog steeds niet gekocht. [:D]

Ik heb ook een wagonnetje van Christiaensen, met langs de ene kant een trein en de andere kant de gekende papegaai. Dit is ook geel uitgeslagen wat ik heel spijtig vind. [V] Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een nieuw, niet verkleurd wagentje want om dit te herschilderen heb ik de moed niet. [xx(] Moest iemand er 1 hebben en die wil dit verkopen, mail mij maar.

Eigenlijk is het spijtig dat je mooie spullen op een donkere plaats moet zetten waar niemand het kan zien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

wisselstromer

jurgen
is dat die containerwagong van christiansen??

ik heb die en als je wil kunnen we mss wel iets regelen

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Roderik

Dat vergelen is een gevolg van een chemische reactie tussen de styrenen en de UV-stralen van de zon. Bepaalde vernissoorten hebben hier ook last van.
Bij 'vergeelde' kleding raadt men aan om deze te wassen samen met een kopje citroensap. Misschien eens daarin laten weken. Let wel: als je dit probeert: volledig op je eigen verantwoordelijkheid.
Chloor of een ander blekingsmiddel is volgens mij te aggressief tegenover het plastiek.
Always be modelling!

Jurgen

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

jurgen
is dat die containerwagong van christiansen??

ik heb die en als je wil kunnen we mss wel iets regelen

wim



Je hebt 2 wagentjes van Christiaensen. Een rode koelwagen (basis 4415) en een witte containerwagen (basis 4481). Het is de witte containerwagen die ik bedoel.

Van de witte containerwagen vind ik dus geen enkele foto terug op het net. Die van mij zit ergens verstopt, dus ik kan er ook niet meteen een foto van nemen. Maar ik denk wel dat we het over dezelfde wagen hebben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loebaske

Polystyreen is ZEEEER gevoelig voor zonlicht, als je zelfbouw doet gebruik zoveel mogelijk PVC die kan beter tegen zonlicht, maar natuurlijk zijn industrie?le produkten vervaardigd uit styreen, kwestie van goedkoper en beter voor spuitgieten, een alternatief voor de industrie is ABS maar kost wat meer en dat ziet men niet zitten.....