Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Roderik

Vind ik ook Glamo.
Als je soms een kijkje neemt op het franstalige forum, dan zie je daar veel meer werk. Zo is er iemand die in aluminium een brug heeft nagebouwd en iemand (een zekere Moustique) die locs bouwt. Alles uitgelegd en gedocumenteerd met foto's.[:0]
Always be modelling!

ANDY

De iets rijkere mensen onder ons kunnen ook een reeks 18 aankopen in schaal N, helaas zal het bij mij bij dromen blijven

http://www.aim-trains.com/c18.html


n/a


Wegens het gebrek aan vele Belgische modellen in N ben je algauw genoodzaakt tot zelf- of ombouw.

Je begint het best klein, met bijvoorbeeld een bestaand model in Belgische kleuren te stoppen (met airbrush, maar dat kan ook met penselen), zoals het volgende T2-slaaprijtuig, dat ooit door Fleischmann werd geproduceerd. Het model werd volledig gedemonteerd, waarna het met een penseel van een donkerblauw kleurtje met rode band werd voorzien. De deuren werden wit geschilderd. Tevens werd het model van Fleischmann kortkoppelingen voorzien. Het witte B-logo is een transfer van KleiNSpoor (te vinden op de beursen van Utrecht en Houten)



Nog voordat Minitrix een model van de reeks 80 had uitgebracht, had ik al een poging gewaagd om een DB V60 om te schilderen naar een NMBS versie. Na de aanschaf van de 8057 van Minitrix werd ook die onder handen genomen, door de opstaptreden een likje gele verf te geven, en het model te voorzien van niet-werkende dubbele koplampen.



De eerste stap is steeds het moeilijkste: een bestaand model slopen. Maar als je dan na diverse pogingen er toch bent in geslaagd om een model naar Belgisch voorbeeld te verkrijgen, geeft dit je meer voldoening dan een kant-en-klaar model te kopen.

Hopelijk is dit een aanzet om het ook eens zelf te proberen

Roderik

Wel 3S,
Dit is N-modelspoor naar mijn hart.

Ik heb zelf ook al een paar modellen herschilderd.
Hieronder staat m'n type201. Gestart van een Roco type 59 maar de middenste koplampen zijn verwijderd. De schildering van het groen en de gele lijn gebeurt met airbrush. Alle andere "details" doe ik met een ouderwetse ballon-pen. Zoals je misschien kan zien op de foto's is de afwerking niet al te fijn maar op schaal N valt dit niet echt op.


Dit is een Minitrix V60 die "genaturaliseerd" is tot Belg. [;)]

Achter- en voorkant

De volgende stap is zelfbouw want wat niet is, kan gemaakt worden...[;)]
Always be modelling!

Gerolf

H??l mooi, 3S! [:0]
Zoals Roderik al zei: dit zou ik ook wel willen kunnen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nmbs

En hier zijn dan mijn modelletjes
een type M

EEN I10 RESTO (met een raampje minder dan int echt :-) )

Andere kant

en een i6 couchette met bleke banden

Roderik

All?, zoals het er naar uit ziet, is er wel wat Belgisch om- en zelfbouw N-materiaal. Blijven sturen mannen, dit belooft heel interessant te worden.
Always be modelling!

Havoc

Zeg wat is dat hier? Eerst krijgen we opmerkingen omdat hier niets zelf gebouwd wordt (in vergelijking met het franstalig gedeelte). En nu ineens hebben er hier een paar hun schuiven eens omgedraaid... Wat gaan we nog te zien krijgen? Laat maar komen! Ik zou er de bibber van krijgen alleen om te denken van met een ballonpen lijnen te gaan trekken op schaal N.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Johan... daar heb je wel een serieus punt... [B)][;)]
Misschien is hier de gevleugelde uitspraak van mijn collega van toepassing: "Eerst gedaan en dan gedacht, heeft menig vrouw een kind gebracht."[:D]
Always be modelling!

n/a


Amai, inderdaad mooi materiaal.
Als N-spoorders zijn we wel genoodzaakt om ons plan te trekken.

Wat de detailering betreft: ik vind dat het model optisch de juiste indruk moet weergeven. Zelfs al is de maatvoering en detailering niet helemaal correct.





Deze I11-rijtuigen moeten wel nog voorzien worden van opschriften (steeds de grootste uitdaging in 1:160e) en schortplaten.

Kedeng Kedeng

Schoon modellen mannen[:0].

Tom

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Schoon modellen mannen[:0].


Idem.
Je zou gaan denken dat somigen hier kunnen toveren. [:D][:D]
Tom

Roderik

Ik had zelf al eens de vraag gesteld of er ooit een type 51 is uitgebracht in N. Spijtig genoeg was dit niet het geval.

Het is hier op het forum de laatste tijd al type 51 wat de klok staat.
Daarom ben ik zelf ook aan de slag gegaan. En voila!
Na 6 mislukkingen heb ik eindelijk een N-schaalmodel dat genoeg lijkt op een type 51 om het een type 51 te gaan noemen.[:D]



Het onderstel is van Atlas (een SD-35 net als de H0-versie van Jocadis). De kast is gemaakt uit plasticard, Darwi-klei, zeer fijne roosters uit stoffilters en het dak is een blikje Fanta-Light [;)]
Ik moet hier en daar nog kieren opvullen en roosters uitgraveren, maar dat doe ik na het zetten van de grondlaag zodat de fouten duidelijker zichtbaar zijn.
Always be modelling!

ERVIN

Ja watte,je moet het maar doen!![:0]
Prachtig!!![:p][;)]

Havoc

citaat:
De kast is gemaakt uit plasticard, Darwi-klei, zeer fijne roosters uit stoffilters en het dak is een blikje Fanta-Light


Dat had je pas mogen zeggen als hij geschilderd was! Ongeloofelijk. Ik zie de volgende prijsvraag in MSM al: "hoeveel 51-ers krijg je uit een blikje Fanta light in schaal N?"
Met vakantie voor onbepaalde duur.