Suggesties voor overstap naar N

Gestart door n/a, 10 december 2007, 15:18:50 PM

n/a

Beste forum,

Graag ontving ik tips en suggesties voor een overstap naar N.

Ik woon al een aantal jaar in York (Engeland) en ben dan maar gemakkelijkshalve begonnen in Brits OO, en vind hier maar hoe langer hoe minder aan.  Ik heb besloten dat ik naar N wil tussen de jaren '30 en '60, maar Brits N staat echt heel ver achter op Europees N en fabrikanten kiezen hier nog steeds voor de budget-aanpak.  Ik wou nog het liefst NMBS in N, maar heb intussen al wel geleerd dat de markt niet echt overspoeld is.

Zodoende de volgende vraagjes:

- Toch maar DB?  Of heb ik wel een alternatief voor zwart-met-rode wielen?  Kan daar wel me leven hoor, maar wou eens horen wat anderen zoal doen.

- Mijn huidige layout is DCC en dat wil ik wel zo houden.  Hoe moeilijk is het om zelf DC locos van Fleischmann, Roco, etc... zelf te chippen?  Solderen, enz... is geen probleem.  Bestaan daar ook goeie web sites voor?

- Echt veel verder dan Fleischmann en Roco heb ik nog niet gekeken voor rollend materiaal.  Zijn er nog andere fabrikanten die ik eens moet uitpluizen?

Dank je wel,

Walter

Michiel

Walter, Belgisch gaan in N kan, maar de keuze in materieel is beperkt: bij de courante merken (Fleischmann, Minitrix, Arnold, wijlen Piko-N en kreupel Roco-N) een 8 tal stoomloks (waarvan maar 4 in de juiste Belgische kleurstelling) en een 4-tal types dieselloks. In de coulissen vind je nog aanvullend materieel (treinstellen, autorails en kappen voor ombouw) maar dikwijls tegen een stevige prijs en moeilijk verkrijgbaar.

Kwa wagons is het nog droeviger: geen personenrijtuigen, behalve in beperkte oplagen of eigen ombouw van duits materieel, en een 4-tal types oude (van jaren '70 en '80) goederenwagons. De tweedehandsmarkt is je thuishaven!

De inbouw van decoders in niet echt moeilijker in N dan in H0. Er bestaan tegenwoording echt kleine decoders, en mits een mondje duits vind je voor de meeste modellen inbouw beschrijvingen.

Als je voor een uitdaging gaat, kies je voor Belgisch in N; de voldoening achteraf is zoveel te groter.

Succes!
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

citaat:
Geplaatst door eaw458


- Mijn huidige layout is DCC en dat wil ik wel zo houden.  Hoe moeilijk is het om zelf DC locos van Fleischmann, Roco, etc... zelf te chippen?  Solderen, enz... is geen probleem.  Bestaan daar ook goeie web sites voor?



Hier staan er al heel wat.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5416
Het model of de fabrikant doet er niet toe zolang je maar op de correcte plaats kan aansluiten.
Always be modelling!