Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ontkoppelaar in N

Gestart door br212, 22 november 2007, 10:11:14 AM

br212

Beste lezers,

Al een aantal jaren gebruik ik de elektrische fleischmann N ontkoppelaars (9112) op een modelbaan tot volle ONtevredenheid. :( Ze maken teveel lawaai (wisselspanning), zien er niet mooi uit door de spoel die aan de bovenkant zit en ontkoppelen ook nog eens niet betrouwbaar terwijl ze dat juist zouden moeten doen. (Automatische treinloop met ontkoppelen).

3 vragen:

1: Wie weet een manier om die fleischmann dingen betrouwbaar te laten ontkoppelen.

2: Werkt de fleischmann kortkoppeling beter als de standaard N koppeling?

3: Welk merk ontkoppelaar werkt er in schaal N wel goed en betrouwbaar?

Rikkie

mijn N-baan is in volle ontwikkeling en ik zou de ontkoppelaars willen gebruiken van Uhlenbrock/repa (vroeger Herkat). Deze kan je overal op de baan plaatsen want de spoel zit onder de rail. Naar het schijnt werken deze goed. Met fleischmann heb ik geen ervaring.
Rikkie

Michiel

Ik ben van plan (als uitdaging) om later ook automatische lok-omloop en lokwissel te programmeren en vroeg me ook af welke ontkoppelrail nu best zou zijn. Ik kan zeggen dat, na grondig onderzoek, unaniem de ontkoppelrail van Fleischmann wordt afgezworen als onbetrouwbaar. De steeds terugkerende oplossing was het gebruik van de ontkoppelaars van Herkat/Repa (zie link)

http://www.herkat.de/Entkuppler/entkuppler.html

Ik ga het in ieder geval hiermee proberen...
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Met Flm ontkoppelaars heb ik geen ervaring, met die van Minitrix wel enige.
Probleem was dat het wipje zo snel omhoog schoot dat er wagens uit de rails vlogen [}:)]
Met wat experimenteren met (draadgewonden)serie weerstanden kwam ik erachter dat de Minitrix ontkoppelaars veel beter werkten bij een wat lagere spanning dan de gebruikelijke 14 Volt. Ik kwam op rond de 9 Volt gemiddeld uit, een waarde die voor de 12 gebruikte exemplaren aanvaardbaar bleek. Die dingen zijn nu eenmaal niet allen exact gelijk, vandaar. Ze maken nu ook veel minder lawaai, en de wagens blijven netjes op de rails [^]

Wat betreft die lelijke spoelen heb ik ergens eens gezien dat iemand de aandrijving ondersteboven wist te maken. Als ik de site terugvind, zal ik die posten.
Groet van Frank

Michiel

Even wat stof van dit draadje blazen...
maar, Frans, wat is er geworden van je automatische omloop? Heb je antwoorden/oplossingen op je 3 vragen? Wat is je ervaring?

Ik zou ook graag weten of de Fleischmann-Profi koppelingen op dezelfde manier ontkoppeld dienen te worden als de standaard koppelingen, namelijk ook asymmetrisch 1 koppeling omhoog duwen???

(edit: typvout)

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Met N heb ik geen ervaring maar in HO is de herkat koppeling ideaal.
Het enorme voordeel is dat hij zich achteraf laat inbouwen,en dat je hem niet of nauwelijks ziet.
Op gelijkspanning is hij fluisterstil.
Automatisch omlopen heb ik 3 jaar geleden ook eens geprobeert.
Ontkoppelen gaat perfect,en omdat de ontkoppelaar bijna 3 cm lang is krijg je de lok M.B.V fotocellen en /of rail melders wel aardig boven de ontkoppelaar.
Echt elegant gaat dat niet,op het laatst moet je de lok(en trein)met een schok stil zetten.
Uiteidelijk met de computer, en daarin veel reken werk ,wel kunnen maken dat hij er boven glijdt,maar 2 maal mis op 10 keer vond ik toen niet mooi.
Wissels en omlopen geen probleem.
Waar het uitendelijk op stuk is gelopen (voorlopig) is het weer aan koppelen.
De wagens staan ongeremd op het spoor en vrijwel altijd drukt de lok de wagens vooruit,en koppeld niet.
Ik heb geen enkele koppeling kunnen vinden die dat niet doet.
Ik heb toen op de plaats war de wagens staan,tussen de rails een 1,5 mm stalen pennetje gemonteerd dat d.m.v een magneet (electro)om hoog komt en tegen de onderkant van de wagen(die er boven staat)drukt
Een soort rem dus.
Gaat wel ,koppelen werkt nu,maar de kracht van dat pennetje moet zeer nauwkeurig zijn anders vliegt de wagen er uit.
Kortom niet simpel.
Toen kwam lenz met zijn V36 met afstand ontkoppelaar,en waarachtig dat werkt,deze drukt de wagens niet weg.
Dat ding werkt ook analoog.
Ik heb toen ,hopende om meer loks met deze onkoppelaar mijn eigen ideen maar even stil gezet.
Helaas heeft lenz geen verder HO modelen met deze koppeling uitgebracht.
wim

Michiel

Enorm bedankt, Wim, voor je verslag. Je haalt inderdaad de probleempunten aan, die ik verwacht: ontkoppelen, maar vooral weer aankoppelen. Maar ik heb nog "een kaart in de mouw", "een ei van Columbus", of wordt het de "flop van Bob"... we zien wel. De uitdaging ga ik alvast aan.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Saraan

Enorm bedankt, Wim, voor je verslag. Je haalt inderdaad de probleempunten aan, die ik verwacht: ontkoppelen, maar vooral weer aankoppelen. Maar ik heb nog "een kaart in de mouw", "een ei van Columbus", of wordt het de "flop van Bob"... we zien wel. De uitdaging ga ik alvast aan.

groetjes,


Ik blijf nieuwsgierig.[:0][^]
wim

Frank_N

Na lange tijd toch teruggevonden!

http://home.planet.nl/~bakk2697/Techniek.html#para2

Met geheugendraad, de spoel ontersteboven monteren schijnt ook te werken.
Groet van Frank

Michiel

Hallo Frank,

Een Herkat met geheugendraad is inderdaad een originele oplossing, maar ik vraag me eigenlijk af waarom in dit geval een geheugendraad beter zou zijn? Veel informatie is er niet op de site. Ik vermoed dat het idee niet verder werd uitgewerkt.

Maar, het is een mogelijkheid dat ik in mijn achterhoofd hou.
groetjeNs,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

In gevolge het artikel in MSM 79 betreffende de problematiek rond de inbouw van een Herkat ontkoppelaar in combinatie met de Fleischmann kortkoppelingen in H0, vroeg ik me af of in schaal N dezelfde problematiek geldt, en dezelfde maatregelen getroffen dienen te worden (het aanbreien van verlengstukken)?

Wie heeft ervaring? groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Luister, "in die tijd" heb ik ook N spoor gehad, en ja, het is waar dat de Fleischmann ontkoppelaars een problema waren. Ik had gemerkt dat het feitelijk niet hoog genoeg ging, vooral dat in N materiaal (verschillende merken) het staafje onder de koppelaar niet altijd de zelfde lengte heeft!
Ik had dus geprobeerd het beweegbaar stuk van de ontkoppelaar te verhogen met een laagje plasticard, maar dan kon het te hoog komen en sommige wagons werden "buitengesmeten" (het raakte de assen of het chassis), zoals ModelspoorfaN het zegt.

Ik ben dan gestopt met N en heb dus niet verder gezocht, maar het is mischien een oplossing van de staafjes een beetje te velengen om de goede afmeting te verkrijgen... Probeer dat eens op een wagon dat niet goed ontkoppelt.
Er is ook het lawaai...gelijkstroom met minder volt? Maar dan kan de spoel ook gemakkelijker roosteren.
stefan.