Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

gips lijmen?

Gestart door Michiel, 17 november 2007, 17:58:59 PM

Michiel

Hallo medespoorders,

Ik heb een aantal gipsonderdelen gekocht (een een tunnelportaal, tunnelgewelf en muurtjes), maar moet ze nu aan elkaar zetten. Hoe doe ik dit best? Welk lijm kan ik gebruiken, en hoe krijg ik de naad weg? Iemand, enig idee?

groetjeNs,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Michiel,je kan best de verschillende stukken zo goed passend mogelijk maken door ze 100% vlak te schuren op schuurpapier.Je krijgt zo vanzelf een minimum aan naad.Het lijmen kan je doen met houtlijm maar zorg ervoor dat die niet uit de naden komt.Spaarzaam gebruiken maw.Je kan altijd nog aan de achterzijde wat lijm aanbrengen ter versteviging.
Enne ..... je volgende vraag gaat over het schilderen van gips zeker??[8D]

Gerrit

Michiel

Wel eh, Rochevalien, je brengt me in verlegenheid [:I]. Ik was nog niet zover, maar sinds je de vraag zelf hebt aangebracht, hoop ik er misschien ook een antwoord op te mogen verwachten [;)]. Dus, hoe schildert men gips?

Met dank voor de vraag, Rochevalien,
gegroet, Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Gips lijmen, probeer het eens met gips, of met gewone houtlijm.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

citaat:
Geplaatst door Saraan

. Dus, hoe schildert men gips?
gegroet, Michiel



Michiel,

Heb vroeger een gouden tip gekregen van Wim (ijsbeer).
Dompel u gips volledig onder in zwarte verf en laat drogen.
Na enkele weken zul je zien dat de verf volledig in het gips is getrokken , en een zeer natuurlijk grijze kleur heeft gekregen.
Nu kun je gewoon met (water)verf de volledige afwerking doen.
Werkt prima

suc6

Locorail

ysbeer

Wel ayrilverf nemen en een beeje met water verdunnen die verf/
Op plaatsen waar houtlijm op de gips komt werkt het niet meer dus pas lijmen na het verven.

wim ysbeer.

belair

Bedoel je dan in de verf laten liggen tot alles opgedroogd is? Of er terug uitnemen en dan laten drogen?
mvg
Luc

n/a

citaat:
Geplaatst door belair

Bedoel je dan in de verf laten liggen tot alles opgedroogd is? Of er terug uitnemen en dan laten drogen?
mvg
Luc



Luc,
Nee gewoon in de verf, even wachten , laten afdruipen en klaar is kees.
Ik gebruik twee ijzerdraadjes waar de gipsplaten op liggen, zodoende is er overal evenveel verf.

Spoorse

belair

Goeie tip, bedankt.[;)]
mvg
Luc

Gerolf

Ik heb mijn gipsen muren ge-airbrushed. Daarmee verbruik je geen sloten verf.

Je kan - als je zelf gips giet - het ook al wat "in de kern" kleuren, door wat acrylverf bij het water te voegen waarmee je het gips aanmaakt. de droogtijd van het gips wordt er mee verlengd, maar het wordt ook minder bros
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Het regend hier van de tips.[:D][:D]
mvg [;)]
Luc

Rochevalien

Gips is dus geen lijm en kan je alleen gebruiken als "gaten-vuller".
Gips kan je heel gemakkelijk schilderen met waterverf (Talens) of acryl (Tamiya -Vallejo) als je de gipsstukken eerst nat maakt door onderdompeling of door natspuiten met de plantenspuit.
Waarom doen we dit? gips is zeer poreus en zal dus onmiddelijk elke verf op waterbasis opnemen.Als we het gips eerst wat nat maken zal dit effekt v??l minder zijn en kunnen we BIJNA op een normale manier gaan schilderen,w?l altijd met wateroplosbare verf.
Het is ook mogelijk als  de basisverflaag droog is met "whashings" of spoelingen van zeer verdunde verf te gaan werken en op die manier te gaan vervuilen.
Ik zou wel aanraden om dit alles eens te oefenen op wat afval stukken om ??n en ander onder de knie te krijgen.


Gerrit

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Gips is dus geen lijm en kan je alleen gebruiken als "gaten-vuller".

Dat is wel erg absoluut gesteld. Je kunt gips wel degelijk met gips lijmen, maar daar moet je wel de goede techniek voor gebruiken. Je moet eerst de te "lijmen" delen nat maken en het water laten intrekken. Daarna kun je ze met een dun laagje vers gips aan elkaar plakken.
Het is net als met metselen, daar moet je ook de stenen eerst natmaken omdat anders de specie niet goed hecht.

ysbeer

Gips kun je niet lijmen met gips.punt
Gips kun je wel lassen met gips.punt
Houtlijm werkt in bijna alle gevallen beter.punt
Wie schijft nu weer het tegendeel van het tegendeel.

wim ysbeer

Rochevalien

Ik ga op het bovenstaande niet reageren anders krijgen we hier nog BHV toestanden en daar heb ik totaal geen zin in.[|)]

Gerrit