Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Beginnen?

Gestart door n/a, 07 januari 2007, 21:53:28 PM

n/a

Hallo allemaal,
Even voorstellen, ik ben Henk uit Nederland, beoefen al zo'n 35 jaar modelbouw en ben nu noodgedwongen naar een heel klein stukje van het huis verbannen( voor een baantje).Wat ik mij afvraag: is het verstandig om met Z-spoor te beginnen of zal ik het Faller Car-System nemen? De baan die ik op z'n grootst kan maken is 1.30m x 0.84. Zo je ziet is dit niet echt groot, maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan, toch? Nu heb ik alle scenerie van HO al in bezit, dus je zou zeggen, dat ik dan met Faller moet doorgaan, maar dat is geen treinntje, he? Wie oh wie kan er suggesties aandragen, om me te overtuigen. Alvast bedankt, Henk

Roderik

Waarom geen piepklein Ho-baantje?

Kijk hier maar even. http://www.carendt.com


Als bekijkt wat ze hier allemaal aan mogelijkheden bieden, dan heb je nog een heel groot stuk van je plaats over. [;)]
Always be modelling!

Gerolf

Alles hangt ervan af wat je onder een "baantje" verstaat, h?
Rijden met internationale hogesnelheidstreinen of rangeren aan industrie-aansluitingen? Beiden zijn leuk, je voorkeur bepaal je zelf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Het voordeel van een klein baantje,of nog mooier gewoon een klein station is dat je het tot in de kleinste details kunt bouwen.
Bij een baan van 20 m2 komt dat er niet zo makkelijk van.
Een faller auto bij een klein station kan ook heel goed.

succes

wim ysbeer

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door longtallernie

Hallo allemaal,
Even voorstellen, ik ben Henk uit Nederland, beoefen al zo'n 35 jaar modelbouw en ben nu noodgedwongen naar een heel klein stukje van het huis verbannen( voor een baantje).Wat ik mij afvraag: is het verstandig om met Z-spoor te beginnen of zal ik het Faller Car-System nemen? De baan die ik op z'n grootst kan maken is 1.30m x 0.84. Zo je ziet is dit niet echt groot, maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan, toch? Nu heb ik alle scenerie van HO al in bezit, dus je zou zeggen, dat ik dan met Faller moet doorgaan, maar dat is geen treinntje, he? Wie oh wie kan er suggesties aandragen, om me te overtuigen. Alvast bedankt, Henk




>>> Begin dan toch gewoon in HOe,op die oppervlakte die je opgeeft kan je toch wel al iets maken.Of bouw desnoods modulair en gebruik die beschikbare plaats alleen als opslag.

Gerrit

Havoc

Wel een eigenaardige keuze tussen Z (treinen op 1:220) en het car system (auto's op 1:87).

Veel hangt er inderdaad van af wat je juist wil bereiken. Om te enkel te rijden is Z wel te doen, maar als je wil rangeren dan weer niet (of toch niet echt). Spoor N is een tussenoplossing misschien.

De suggestie van Rochevalien om "dan maar H0e" te nemen zie ik iets minder zitten. Langs de ene kant sluit het wel aan bij de scenery die je al hebt. En als ik tussen de regels lees heb je ook al wat car system, dus dat kan dan ook eventueel ingezet worden. Maar wel niet zo vlot om materiaal te vinden. De treinen zijn wel relatief korter dan "echte" H0.

Zijn suggestie om modulair te gaan en de ruimte als opslag te gebruiken is misschien wel het overwegen waard. Enkele modules (zelfs 2 geven al veel meer mogelijkheden) en enkele schragen en je kan snel rijden als je wil. Wel wat lager dan gebuikelijk maar nood breekt wet.

Als je echt treinen wil, dan zou ik voor treinen kiezen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Het hangt er een beetje van af wat Henk wil doen (graag doet) en wat voor spullen hij al heeft.Als we er van uit gaan dat Henk in Ho wil blijven kan hij ofwel HOe of HOm kiezen of zels een trambaan op normaalspoor(16.5mm) of meterspoor (12mm)nemen.
Ik zou zelf TT niet uitsluiten vermits  veel bouwkits toch al te klein zijn voor Ho en beter bij TT passen.
Veel rollend materieel zal hij in elk geval niet moeten aanschaffen (als hij voor HOe kiest) niet dat er zo weinig is maar omdat je voor smalspoor niet zoveel "nodig " hebt.

Gerrit


n/a

Bedankt?!

Bedankt voor al jullie enthousiaste voorstellen, dat heeft me erg (aan het twijfelen) geholpen.Veel rangeren trekt me niet, dit doe ik de hele dag op mijn werk al met een heftruck. Een ovaaltje met zijspoor in HO heb ik al gelegd, maar was geen succes gezien de te kleine oppervlakte, als er wat sneller gereden werd, kiepte de trein met korte wagons bijna uit de rails en van de baan. Trams hebben ook wel wat, maar stadse bebouwing niet. Dus zal het toch wel N of Z worden. Nietemin erg bedankt, en dit is echt gemeend. Groet Henk.
P.S. Er mogen eventueel nog wel suggesties aangedragen worden, want het blad is nog leeg.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door longtallernie
Trams hebben ook wel wat, maar stadse bebouwing niet.
al gedacht aan buurtspoorwegen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Dat je bij te snel rijden de bocht uitgaat is niet te voorkomen. Zeker met de krappe bochten die je moet gebruiken op de oppervlakte die je hebt.

Ja, als trams je niets zeggen en je rijdt liever dan rangeren, dan is Z en N misschien de betere keuze.

Buurtspoorwegen kan ook, maar die zijn nog trager h? Gerolf! Langs de andere kant gebruiken die wel krappe bogen en korte treinen. Buiten Jocadis ken ik echter geen leveranciers. (doet me eraan denken dat ik in Mechelen zo'n bouwpakket gekocht heb...waar ligt dat ergens?)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

5307

ik zou moest ik u zijn in schaal N gaan...

niet alleen om mijn spoor te promoten, maar modelwinkels waar ik vragen ging stellen zeiden me voor N te gaan. en die mening deelde ik met de winkeliers, want belgisch N zie je meer dan belgisch Z en is ook mooier...

in N heb je verschillende merken, van a (arnold) tot r (roco) en Z heb je enkel marklin(miniclub), corrigeer als ik mis ben

maar wil je niet dwingen voor iets te kiezen, maa rkan je maar aanraden wat ze met mij deden en ik ben zeer tevredenmet die schaal!

depovero

Dag mede-hobbyisten,

Ik ben wel een Z-maker (zmaker, volgen jullie?).

Voordeel van deze schaal, is, dat je op een klein oppervlakte al iets 'groots' kunt uitbeelden; ttz. lange treinen die personen vervoeren of, goederen.
Nadeel, je moet echt secuur tewerkgaan. Een halve mm ernaast, en, het scheelt 11 cm in het echt. Zonder over het rijgedrag - ontsporen - van de treinen te spreken. Deze minimale spoorse afwijking heeft ook op andere schalen zijn invloed!

Ander nadeel is de materiaal keuze. Tenzij je amerkaans, zwitsers of duits wil gaan. Voor dezen, valt het redelijk mee.

Het detailleren, hangt af van je houding hieromtrent; ttz. met durf en doorzettingsvermogen kan je heel mooie zaken doen, zoals figuren schilderen, huizen binnenin decoreren.

Momenteel ben ik een op de kop getikt huisje aan het renoveren. Het was zo'n moddeleke in twee stukken, met een afschuwlijke lijmnaad in het midden van de zijgevels. Actie: de delen uit elkander gedaan, zijgevels eraf 'gedremeld', nieuwe erop en, het interieur aan het opbouwen. Moet nog figuurtjes, bureau's, stoelen, werkbanken zien te bemachtigen. Het zal wel eens lukken.

Z is een kleine schaal, waarmee veel meer aan te vangen is dan dat men wel erover denkt.

Nou, ja, dit is een kleine opsomming van mijn ervaring.

De schaalkeuze, het thema, en diens meer, die zal je zelfs moeten kiezen.

Alvast, Zuccezz,

Denis,

Ne MuZketier
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Nog eens goeienavond,

Hela! Enkel M?rklin dat Z doet! Fout! De meest gekende, akkoord. Maar, deze is niet alleen. Kijk eens bij Microtrains, amerikaans Z-maker. En een tal van andere klein-serie fabrikanten. Kijk eens in de link-pagina over Z-schaal, je zal er versteld van geraken!

Sorry voor dit gejank, ik moest het nog eens zeggen.

Denis, ne MuZketier.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

citaat:
en Z heb je enkel marklin(miniclub), corrigeer als ik mis ben


Dat corrigeren doen we hierbij dan: http://www.zscale.org/links/manufacturers.html

Het zijn niet allemaal fabrikanten van rollend materieel, maar er is meer dan Marklin alleen. (en er zijn er bijgekomen sinds de laatste keer dat ik daar gaan kijken ben. Zie ik daar een V.36?????)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Awel, Johan, ik zen ne kier goan zien. De moeite, er zijn nieuwe links te zien, en, nou, ja, eerst de huisekes bewerken, dan, aankopen plannen.

Deze link is nogal kompleet, en, vooral, geeft ideetjes om uit te proberen!

Doen, mannen!!!!!

Denis

P.S.: ik heb die V36 ook gezien, je droomt niet! Zou je deze als rangeerlok willen aanschaffen [?][xx(][:p][?][?]
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn