Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Einde HLE 13

Gestart door factageklerk, Vandaag om 07:28:56 AM

factageklerk

Ik had ergens opgevangen dat er een einde zou komen dit jaar nog aan de inzet van de reeks 13 hier. Klopt dat gerucht dan is die carriere ook niet erg lang geweest? Indien van wel zou me dan ook een afscheidsrit doen?

vanmiegroet

Hey Joris,

ik heb geen idee waar je dat vandaag zou kunnen hebben gehaald.
Met inzet van de HLE 13, heb je het dan over de inzet voor reizigers of goederen?
Indien het goederen is, dan hebben ze nog een redelijk lange carrière voor de boeg aangezien de ruggengraat vormen van de Lineas-Vloot.

Heb je het over reizigersverkeer, dan hangt het af van de goedkeuring van de M7/HLE18 in Luxemburg. De HLE 13 is het enigste krachtvoertuig van de NMBS dat Luxemburg binnen mag op dit moment. Als de M7 BMX een goedkeuring krijgt voor Luxemburg (de M7-rijtuigen mogen Lux al binnen) dan kan het misschien snel gaan.

Maar wederom: van waar heb je de informatie en wie verkondigt het?

guyedgard

misschien verwarring met "zuster"-loc's 3000 van CFL  ::)

JerryCrazy

Er is nog geen definitieve datum bekend voor het einde van de HLE 13, maar je voelt dat het einde in zicht is, net als bij de CFL 3000.

Hun loopbaan was niet erg lang, maar dat geldt eigenlijk voor veel locomotieven van die generatie.
Kijk maar naar de BR 101's van de DBAG, die zijn ook al aan het einde van hun loopbaan.
Dankzij deze series konden veel betrouwbaardere series worden ontworpen.

Lineas zal zich er op een gegeven moment bij neer moeten leggen: er zullen TRAXX 186's of 188's of Vectrons moeten worden gehuurd.

Wat de SNCB betreft, is het duidelijk de bedoeling dat ze verdwijnen zodra duidelijk is welk materieel geschikt is om in Luxemburg te rijden.
Ik ben al eens een HLE 18 tegengekomen in Luxemburg, maar ik denk dat de uiteindelijke keuze zal vallen op een HLE 17 of HLE M7 Bmx-modellen.
Zodra er voldoende HLE 17's beschikbaar zijn (en in serie, vanaf nummer 1705), zal het tijd zijn om snel foto's te maken van de NMBS HLE 13's.

T13 rules

Citaat van: JerryCrazy op Vandaag om 13:34:32 PMEr is nog geen definitieve datum bekend voor het einde van de HLE 13, maar je voelt dat het einde in zicht is, net als bij de CFL 3000.

Hun loopbaan was niet erg lang, maar dat geldt eigenlijk voor veel locomotieven van die generatie.
Kijk maar naar de BR 101's van de DBAG, die zijn ook al aan het einde van hun loopbaan.
Dankzij deze series konden veel betrouwbaardere series worden ontworpen.

Lineas zal zich er op een gegeven moment bij neer moeten leggen: er zullen TRAXX 186's of 188's of Vectrons moeten worden gehuurd.

Wat de SNCB betreft, is het duidelijk de bedoeling dat ze verdwijnen zodra duidelijk is welk materieel geschikt is om in Luxemburg te rijden.
Ik ben al eens een HLE 18 tegengekomen in Luxemburg, maar ik denk dat de uiteindelijke keuze zal vallen op een HLE 17 of HLE M7 Bmx-modellen.
Zodra er voldoende HLE 17's beschikbaar zijn (en in serie, vanaf nummer 1705), zal het tijd zijn om snel foto's te maken van de NMBS HLE 13's.
Het klopt dat de HLE 13 een niet erg lang leven is beschoren. Doch, net zoals alle loks van deze generatie in Europa, zijn het aantal gereden kilometers niet min... exacte cijfers ken ik niet, maar als je kort even rekent voor de HLE 13, zoals toen in gemengde diensten 3 keer op en af Oostende-Eupen per dag of in dubbel Zeebrugge-Basel(Saint Louis), Antwerpen-Creutzwald, Antwerpen-Thionville met zware goederentreinen...dat kan tellen...ik vrees dat veel vrachtwagens dat niet zouden overleefd hebben, als je deze vergelijking mag maken.