treinenschilder (en meer)

Gestart door rixke rail, 19 juni 2026, 22:13:49 PM

rixke rail

Geef toe ! jullie dachten onmiddellijk aan Paul DELVAUX, niet waar ?
Wel nee dus ;

Henri DETHIER

Een ontdekking voor mij ...
Spoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

stoomlokje

Daar zijn veel schilderijen bij die bijna op een foto gelijken.
Een fantastisch kunstenaar ( schilder )

janieburton

Jaren geleden, ergens in de jaren tachtig, heb ik zijn schilderijen gezien tijdens een weekendexpo in november van de club De Pijl in Muizen. Ik meen me te herinneren dat er toen zeven à tien schilderijen van hem hingen. Eén bepaald schilderij sprak me aan en ik wilde het graag kopen. Het stond geprijsd aan 10.000 Belgische frank.

De zondag ben ik teruggegaan met het benodigde bedrag. Toen ik aan iemand – misschien was het H. Dethier of iemand anders van De Pijl, ik weet het niet meer – die in de buurt van de schilderijen stond, vertelde dat ik dat specifieke schilderij wilde kopen, kreeg ik te horen dat het inmiddels al verkocht was. (Het schilderij dat ik toen wilde kopen, staat ook afgebeeld in de lijst.)

Later heb ik nog verschillende schilderijen van hem gezien in een kleine galerie in Brussel, aan de Magdalenasteenweg, vlak bij het Centraal Station. Die galerie bestaat ondertussen niet meer; tegenwoordig bevindt zich daar een souvenirwinkel voor toeristen.