Nieuws:

Nu in MSM 268 TREINSAMENSTELLING: Single Wagon Load

Hoofdmenu

oude Fleischmann V100 digitaliseren

Gestart door den T, Vandaag om 09:41:38 AM

den T

Beste allemaal
Ik heb nog een oude Fleischmann V100 staan die ik wens te digitaliseren, daarvoor vond ik alvast een artikel van Tony Cabus in MSM 59 waarin hij beschrijft hoe ik het motorschild moet isoleseren.
Bestaat er ook ergens een uitgebreidere beschrijving van het aansluiten den de decoder?
Ik wens ook apparte aangesloten rode achter lampen te voorzien en misschien wel een sounddecoder, als er plaats is voor de luidspreker?
Of heeft er iemand, zelf , deze verbouwing al eens gedaan en kan je dan aangeven waar ik moet op letten?
Groeten Julien

itchy

Julien, ik heb recent twee V100's voorzien van nieuwe electronica, dat waren wel Roco's maar misschien lukt het ook met de Fleischmann? Ik heb gebruik gemaakt van deze vervang platine: https://amw.huebsch.at/Produkte/V100_West.htm
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Ronald

In dit geval appels en peren omdat beide een totaal verschillende aandrijving hebben ;) Gaat de vraagsteller meer om hoe het motorschild te isoleren. Daar zijn mooie vervangingsschilden voor te koop mocht hij niet zelf willen klooien :)

Meester

Dat isoleren van het motorschild is geen hogere wiskunde. Alles verwijderen en de twee koolborstelhouders isoleren van de rest van het schild. Dat is 5 minuutjes werk.
Bij de meeste schilden zie je de banen prima lopen, en even voor een felle lamp houden na doorzagen. Het makkelijkst gaat dit met een dun zaagblad, plat op het motorschip.
Al vele gedaan, nooit sluiting gehad. Even doormeten na het isoleren kan geen kwaad.....

Voor een sounddecoder de
ESU 58410 nemen, is er al voor E 94,-
Laat er door de leverancier gelijk V100 geluid op zetten.
De 8 polige stekker verwijderen en de 4 draden volgens de bijgevoegde beschrijving solderenvoor stroomafname en motor. De verlichting ook volgens gebruiksaanwijzing.
De eventueel overgebleven draden, zo ver nog aanwezig, netjes inkorten en goed isoleren.
De luidspreker opbouwen, zeer goed luchtdicht maken is zeer belangrijk en daar is altijd wel plek voor.

-als het plaatsen van foto's alhier gewoon simpel en intern was, had ik ze kunnen plaatsen....-

Ronald

Sommigen durven dat niet, vandaar mijn tip voor de kant en klare optie ;)

Meester

Als je het simpel isoleren van zo'n Fleischmann motorschild niet aandurft zou je nooit aan het zelf plaatsen van decoders moeten beginnen. Daarbij een fout, en de decoder kan in den vuilnis ton.

stoomlokje

Er zijn ook nog oudere motoren met een metalen motorschild.
Daar kan je zomaar niet banen gaan doorsnijden, en moet je één koolborstelhouder verwijderen, opening uitboren in het plaatje, en er een isolatie inplaatsen en dan koolborstelhouder terug plaatsen ( lijmen ).
dat is wel eventjes méér werk dan 5 minuutjes, en dan begrijp ik dat de vraagsteller daar wel een probleempje mee heeft.

Ronald

Citaat van: den T op Vandaag om 09:41:38 AMIk heb nog een oude Fleischmann V100 staan die ik wens te digitaliseren,

Dus misschien een goed idee als Julien even precies aangeeft welke V100 het is... desnoods even een foto van de binnenkant. Dan kan er gerichter advies gegeven worden :)