Piko 8228 Stoomtrein Dendermonde - Puurs

Gestart door vanmiegroet, Gisteren om 20:56:11 PM

vanmiegroet

Hallo iedereen!

In 2026 vieren we niet alleen het 100 jaar NMBS-jublieum maar ook 40 jaar museumuitbating op spoorlijn 52 tussen Dendermonde en Puurs.
Om dit te vieren brengen we bij de Stoomtrein Dendermonde-Puurs, in samenwerking met Piko, de HLR 8228 uit in HO.

Bron foto: Johny Brauns op Flickr

Kleine geschiedenis van de locomotief
De 8228 maakt deel uit van de eerste bestelling van 50 locomotieven van de reeks 82 en kwam in dienst op 8 juni 1966. De locomotief werd al snel toegewezen aan de Borinage en had de stelplaats van Saint-Ghislain (FGH) als thuis. Toen het netwerk in de Borinage begon in te krimpen verhuisde de rangeerdiesel naar Kinkempois. Daar werd die ingezet op o.a. de Vennbahn toen die nog in dienst was. In 2006 ging de locomotief in park om bijna direct terug in dienst te komen. Rond 2009 werd de locomotief verkocht/ingedeeld bij OSR (On Site Rail). Bij OSR kon de 8228 nog bewijzen wat ze in haar mars had want ze was vooral te zien voor de zware treinen van de steengroeves van Marche-les-Dames.

Na een zware carrière werd de locomotief in 2015 verkocht aan de Stoomtrein Dendermonde Puurs en kwam in 2016 volwaardig in dienst op onze museumspoorlijn. In de periode 2021-2023 ondernamen we een restauratie en kwam de 8228 terug in de toestand zoals ze heeft rond gereden in de borinage in de jaren '70.

Model
Het model zal worden uitgebracht in de huidige gerestaureerde versie van de diesel. Er zijn drie versies voorzien:
  • DC
  • DC Sound
  • AC Sound
Een prijs kunnen we nog niet meedelen omdat dit een kleine oplage is, we mikken op een grootte van ongeveer 150 stuks. Afhankelijk van het aantal ingeschrevenen zal een prijs worden gecommuniceerd.
Wil je ook een 8228 in model? Teken je dan hier in!

RoDY

Super leuk initiatief!!!

Deze mag gerust mijn 5 andere komen ondersteunen!

vanmiegroet

Citaat van: RoDY op Gisteren om 21:25:40 PMSuper leuk initiatief!!!

Deze mag gerust mijn 5 andere komen ondersteunen!

Zalig, je kan al beginnen met een eigen depot samen te stellen  ;D

Brossel

Geweldig initiatief!!!
Hele fraaie machine die straalde tijdens onze Fotostop fotofitten

Heb er zojuist ene besteld!  8)

Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn steengroeve in planning!

Sikko

Ik wil heel graag een HLR82 in de collectie, en in combinatie met dit initiatief natuurlijk helemaal mooi. Ingetekend. :)

AFB

Prachtig initiatief!

Mooie herinneringen aan de loc dus ik zal zo intekenen.

Met vriendelijke groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Sicco

Leuk, ik heb er ook pas vijf dus kom maar. En dan kan ik mooi mijn palindroom-droom samenstellen: 7337+8228

En schijnbaar kan een oplage van 150 dus ook bij Piko.... of zouden ze het combineren met andere varianten? ;)

Meester

755philippe

Leuk initiatief. Dit had eventueel ook de aktie van Msm kunnen zijn voor 2027.
Mvg

PeterVG

Super, ik zat al heel lang te wachten op een 82 die ingezet kan worden vanuit Gouvy.
Dankzij jullie komt die er mits voldoende inschrijvingen.
Hartelijk dank hiervoor

vanmiegroet

Leuk om de vele positieve reacties hier te lezen  ;D  Mochten hier mensen anderen kennen die eventueel ook interesse zouden hebben in een model van de 8228, deel met hen gerust maar de post  ;D

Citaat van: Sicco op Vandaag om 09:10:09 AMEn schijnbaar kan een oplage van 150 dus ook bij Piko.... of zouden ze het combineren met andere varianten? ;)

150 Is eigenlijk het minimum om een productie realistisch te maken. Indien er echt voldoende intekeningen zijn kan het een oplage worden tot 350 stuks  :)

SuSke

Het is dan ook een rerun met een ander nummer, verder is deze loc gelijk aan de reeds andere uitgebrachte modellen. Dat scheelt hem ook.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

D_Loc

Citaat van: PeterVG op Vandaag om 11:07:58 AMSuper, ik zat al heel lang te wachten op een 82 die ingezet kan worden vanuit Gouvy.
Dankzij jullie komt die er mits voldoende inschrijvingen.
Hartelijk dank hiervoor
Ik meen hem ook in Gouvy gezien te hebben of ergens tussen Gouvy en Vielsalm, heb me daarom ook ingeschreven voor een exemplaar.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk