Nieuws:

Nu in MSM 264 TREINSAMENSTELLING: De laatste rit van de Vauban

Hoofdmenu

Witte perronranden sinds wanneer ?

Gestart door Boemeltrein, Vandaag om 14:49:31 PM

Boemeltrein

Mijn favoriete periode is einde tijdperk II begin III, de vraag is nu wanneer begon men in Belgiƫ de perronranden wit de verven...
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

vanmiegroet

Er is geen vast moment waarop perronwanden wit zijn beginnen worden. Hoogstwaarschijnlijk is het begonnen als een idee van de bemanning van een station en werd het landelijk overgenomen.

Het witten van een perron kan dus zijn begonnen op het moment dat de perronwanden werden aangelegd. Vroeger was er niet altijd een wand. In het begin was het zelfs aangestampt aarde.

Metpetergaathetbeter

zou zeggen ga eens op oudere foto's kijken wanneer ze verschenen ?

Boemeltrein

Ik heb de vraag eens aan Mr AI van Google gesteld en die zegt:

De NMBS begon in de jaren '70 op grote schaal met de systematische invoering van witte perronranden, vaak in combinatie met een contrasterende gele veiligheidslijn. Hoewel sommige grote stations al eerder markeringen hadden voor de zichtbaarheid, werd het ontwerp pas gestandaardiseerd toen de spoorwegen meer nadruk gingen leggen op de veiligheid van reizigers op stations.

Aangezien mijn favorite tijdperk II-III is hoef ik geen witte perronranden te maken in mijn stationnetje, weeral werk en verf gespaard ;D

vanmiegroet

Ik ga niet zeggen dat AI fout is, maar betreffende het jaartal: hier zijn een paar foto's van het station van Thuillies. Interessant zijn de witte perronranden op de foto met de 46 nog in de 554-nummering en livrei jaren '50/'60  ::)

Metpetergaathetbeter

https://www.facebook.com/photo?fbid=10235011688534113&set=gm.2009136072889761&idorvanity=191145834688803 als je gaat zoeken op het fb etikjhove zijn er verschillende foto's te vinden o.a van in 1937

Boemeltrein

Op de laatste met de 554 is die rand inderdaad wit maar dit is volgens mij een nieuw of hernieuwd aangelegd perron....ik denk dat die foto in de jaren 50 is gemaakt en ik denk ook dat het voor die tijd eerder een unicum was dan regel, misschien dat de nmbs toen bij elke nieuw of vernieuwd perron de witte rand begon te hanteren..

vanmiegroet

Het is moeilijk te zeggen wanneer iets wit werd, het hing volgens mij echt af van installatie tot installatie. In Kortenberg had je bv. witte boorden en die foto is gemaakt voor de jaren '30.