Nieuws:

Nu in MSM 263 TREINSAMENSTELLING: De Autozug autoslaaptrein Berlijn – Bordeaux

Hoofdmenu

Gezocht figuren jaren 70

Gestart door gardevil, 31 mei 2025, 14:26:14 PM

Is het aanleggen van een database van figuren gewenst of niet.

Ja door Ai gegenereerde beelden zijn voldoende
1 (3.8%)
Ja maar liefst de STL files delen
25 (96.2%)
Neen geen behoefte, ik vind alles wat ik nodig heb in de handel.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 26

gardevil

Weet niet, ik heb voor een maand een abo genomen bij Meshy, geeft wat meer mogelijkheden. 
Figuur hieronder is ±18cm hoog schat ik. 

Ik sla wel op met een max aan polygonen en detail en minimaal 20 cm hoogte. Verkleinen lijkt me geen probleem toch?

1 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

loco

Zou je deze stl ook willen delen? Dan kan ik de stl beter beoordelen. Op een foto valt het moeilijk te zien. Of is er een stl beschikbaar die volgends dezelfde procedure is gemaakt.
Met je keuze voor het max aantal polygonen zit je zeker goed. Hoeveel polygonen is het max dat je kunt instellen?
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

Floris

Citaat van: rgp op 26 juni 2025, 10:24:02 AMBestaat de modeltreinwereld enkel uit 1/87 ?
das nou net t mooie aan dat printspul, vergroot of verklein zoveel je wilt...

gardevil

Citaat van: loco op 26 juni 2025, 13:29:52 PMZou je deze stl ook willen delen? Dan kan ik de stl beter beoordelen. Op een foto valt het moeilijk te zien. Of is er een stl beschikbaar die volgends dezelfde procedure is gemaakt.
Met je keuze voor het max aantal polygonen zit je zeker goed. Hoeveel polygonen is het max dat je kunt instellen?

Loco staat bij op de website: stl delen
Dit is een onbewerkte versie zoals deze uit Mesht komt. Hier en daar nog wat aanpassingen nodig.

Arnaudmarklin

Hallo,

ik heb wel enkele uren op mijn postbode gewerkt... Met Chatgpt, dacht ik dat het zou werken maar ik heb alleen een cylinder gekregen. Via Copilot, de pet was zonder een correcte "Post" kenteken zelfs als ik copilot vraag voor zo een kenteken:-((
Ik zal nog pogingen doen... Misschien doe ik iets verkeerds?
HO (NMBS) liefst AC  - HOe - HOm (NMVB) - Intellibox - Ecos

gardevil

Citaat van: Arnaudmarklin op 26 juni 2025, 19:02:50 PMHallo,

ik heb wel enkele uren op mijn postbode gewerkt... Met Chatgpt, dacht ik dat het zou werken maar ik heb alleen een cylinder gekregen. Via Copilot, de pet was zonder een correcte "Post" kenteken zelfs als ik copilot vraag voor zo een kenteken:-((
Ik zal nog pogingen doen... Misschien doe ik iets verkeerds?

Arnaud, 

er is inderdaad soms (veel) werk aan om een juist beeld te krijgen. Duidelijke foto's kunnen ook helpen. Zeker in een programma als Meshy, waar een combinatie van 4 foto's veel meer detail geeft dan 1 foto. 

raf

heb ik soms ook met figuren .die slechter worden naar gelang je ze aan past

je hebt de eerste een vrouw die aan het joggen is en dan vraag je geef haar een pet en dan krijg je de volgende afbeelding
terug gaan naar de vorige lukt dan niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loco

Ik heb de bestuurder van Frank (Gardevil) bijgewerkt met Meshmixer. Hieronder een screenshot.
Het hoofd is behouden, maar het lichaam is nu langer geworden. Hij heeft nu haar, twee ogen, twee neusgaten en een duidelijk zichtbare mond gekregen. Ook de andere contouren zijn geaccentueerd. Ik kan nog veel verder gaan, maar dan heb ik ook meer tijd nodig. Reken maar twee tot drie uur voor een degelijk resultaat. Dan zou ik ook de schoenen vervangen door echte bottinnen en waarschijnlijk ook de handen vervangen ... enz.
De klep van de pet zou nog wel verdikt moeten worden. Nu is ze dun waardoor je ze waarschijnlijk moeilijk kunt printen waardoor ze heel breekbaar is (ik heb het niet geprobeerd). Verdikken is mogelijk, en je zou ook een andere pet kunnen geven.
Er is echter één groot probleem. Ondanks dat Frank gewerkt heeft met een licentie en daardoor het aantal polygonen kon maximaliseren is het aantal polygonen nog veel te beperkt. Hierdoor heb ik met veel moeite een paar ogen kunnen tekenen. Eigenlijk zijn de ogen nu veel te groot. Om werkbaar te zijn en meer detaillering te kunnen aanbrengen, zou het aantal polygonen meer dan 2.000.000 moeten zijn. Ik weet niet wat Frank bij de instellingen heeft ingesteld.

Loco

gardevil

De max in Meshy met de licentie die ik heb is 15.000. Hoe hoger hoe groter het bestand ook natuurlijk. Zal een beetje afwegen worden.

Is dat nodig voor zeg maar h0 waar denk ik de meesten hier toch mee bezig zijn, of voor 1/35? 

Wel mooi werk van Peter.

raf

meshmixer ik vind het een shit programma om mee te werken
blender is nog zo een programma wat een moeilijke is om mee te werken

gr raf

loco

Citaat van: gardevil op 27 juni 2025, 22:35:32 PMIs dat nodig voor zeg maar h0 waar denk ik de meesten hier toch mee bezig zijn, of voor 1/35? 

Zoals rgp eerder reeds de vraag stelde, er is inderdaad meer dan HO alleen. Jammer dat zo velen HO-liefhebbers dit lijken te vergeten.
Ik bewerk mijn bestanden steeds in de hoogst mogelijke kwaliteit. Wanneer alles klaar is en niet meer hoeft bewerkt te worden, kan je het reduceren en bewaren op je laptop of PC. De beste kwaliteit en de originelen bewaar je dan ergens anders op een andere drager. Vroeg of laat komt dit toch nog eens van pas als je er toch nog iets aan wilt toevoegen of wijzigen. Dat doe ik niet alleen met mijn foto's maar ook met andere bestanden zoals 3D-bestanden.
Loco

gardevil

Ik begrijp dat niet h0'rs wat op hun honger blijven zitten, maar het is nooit mijn bedoeling geweest om beelden te gaan maken voor iemand anders, maar wel voor mezelf.

Omdat er blijkbaar nood is aan originele figuren, is het idee gegroeid om deze op een of andere manier te delen. Kon ze ook gewoon op thingiverse gooien, maar hoopte eigenlijk dat er nog meer spoorders door de microbe zouden worden aangestoken en er een (kleine) community zou ontstaan.

Zelf maak ik mijn werk nooit in h0, maar groter, zodat, wanneer ik bv. besluit om iets in 1/35 te doen, dit met dezelfde figuren kan. Ik weet dat mijn figuren basic zijn en fel kunnen verbeteren, maar heb er nu al enkele geprint en geschilderd en in h0 valt de print zeker niet tegen.

Wie zich geroepen voelt (zoals Loco ;) ) kan en mag ze verder bewerken ,aanpassen enz. Maar als je dat doet, deel ze dan opnieuw met de groep.

loco

Ik deel volledig je mening. En indien je gefocust bent op HO of een andere schaal voor je persoonlijke hobby, dan is dat volledig begrijpbaar.

Ik hoor dezelfde ervaring bij 3D-Studio.be waarvan de website momenteel plat ligt.
Ze zijn gestopt met HO figuurtjes aan te beiden omdat er gewoon geen vraag naar is. Zeker niet vanuit belgenland. Preiser is goedkoper en ze zijn bovendien geschilderd. Idem voor de figuurtjes van Artitec en eventueel andere merken. Maar als je op zoek bent naar iets heel specifiek om een bepaalde scène te kunnen uitweerken dat je niet vindt bij de bekende merken, dan moet je wel zelf aan de slag gaan. En daarvoor is de aangeboden procedure met AI een ideale oplossing.
Loco

raf

ik maak net zoals frank figuren voor mezelf en deel ze dan hier op het forum
ik maak ze in schaal 1/10 met AI
groter en kleiner kan men ze maken in de slicer .
ik zet heel de plaat vol met figuren die ik reeds gemaakt heb want soms sneuvelt er eentje bij het verwijderen van supports
de nieuwe zet ik er dan gewoon tussen ;meestal een stuk of 4 omdat je dan kunt zien hoe je de ondersteuning moet verwijderen .
ik krijg vragen kun je dit kun je dat en ja dat kan ik maar dat kunnen de vraag stellers ook .
start chatgpt en begin te ontwerpen .maar een stl file en stuur die door ik zal ze wel printen (voor club leden)
met een volle plaat spaar ik stroom wat nu de hoogste kost blijkt te zijn bij het printen .

volledig ontworpen met chatgpt want je kunt ook afbeeldingen invoegen .ik pas nu het figuurtje nog aan in chatgpt zelf want ik wil de broek langer hebben .eens de dame klaar is maak ik er ook een zittend figuurtje van .dat is sneller dan opnieuw een zittende fioguur te mlaken

gr raf

raf

aan het proberen voor op de camping mannen met een short te maken
het wil niet echt lukken .
als ik hen een tshirt aan geef wel maar liggen te zonnen in een short laat staan speedo zwembroek lukt niet
terwijl het bij vrouwen in bikini wel lukt

discriminatie vind ik het LOL

gr raf