Nieuws:

Nu in MSM 262 PRAKTIJK: Aanvullingen bij de Belgische perronoverkapping van Markenburg | Een functionele schroefkoppeling in H0 | Een Belgische Remms-wagen uit China | Wagens verplaatsen met kaapstanders

Hoofdmenu

L126 - Modave Village - Viaduc van Modave

Gestart door cousin_hub, 27 februari 2021, 18:20:27 PM

cousin_hub

hallo,

Ondertussen staan de modules weer op het baan op zolder.

Dezelfde modules om af te werken, maar gezien vanuit de andere richting.  Er is nogal wat werk aan de vegetatie.  De telegraafpalen terug plaatsen plus kleine accessoires zetten.

Ik moet ook het weathering van de brug bij Modave Village opnieuw doen :

Het huis is gebouwd in 2020.  De pannen waren te groot en de voegen te diep.  Het moest worden gerestaureerd.

Groetjes,

Seb

SuSke

De aanpassingen bij de huisje zijn op zijn minst gelukt te noemen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

cousin_hub

cousin_hub

hallo,

Ik ben nu bezig met de aanpassingen van de module "pont de Vyle".  Het huis is ook aangepast :

Ondertussen heb ik Itrain geïnstalleerd en er aardig wat tijd aan besteed.  Ik los problemen op terwijl ik bezig ben... Gelukkig zijn er deze geweldige video's:
https://www.youtube.com/@bobfuller

Ik ben nu bezig met het testen van Rocrail.

Het mechanische seintje is nu aangesloten :

Groetjes,

Seb

SuSke

En wat zijn je bevindingen over enerzijds iTrain en anderzijds Rocrail?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Boemeltrein

Het mechanisch sein is dat zelfbouw?
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

cousin_hub

Citaat van: Boemeltrein op 12 maart 2025, 19:26:09 PMHet mechanisch sein is dat zelfbouw?

Dag Gunter,

Nee, Staf Demeester heeft het gemaakt.

Seb

cousin_hub

Citaat van: SuSke op 12 maart 2025, 10:16:09 AMEn wat zijn je bevindingen over enerzijds iTrain en anderzijds Rocrail?

Ik zal proberen om een duidelijk verklaring in het nederlands te geven ;-)

Rocrail is gratis.  Itrain niet.  Itrain is ook niet super duur.  https://www.berros.eu/nl/itrain/pricing.php

Het grootste verschil tussen de 2 is het beheer van blokken en melders : 

Itrain : er zijn de uitstekende video's van Bob Fuller (in het engels)

Rocrail : er zijn de uistekende video's van Albert (in het nederlands) :

In rocrail of Itrain, kunt u een of meer melders per blok gebruiken.  Met 2 sensoren is de detectie nauwkeuriger.

Merlders in rocrail :

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-sensor-nl

Als de trein van links komt, is S1 de Enter melder, S2 is de IN melder.
enter melder : de trein komt een blok binnen. Snelheid gaat naar V_mid in het geval er geen vrije bestemming wordt gevonden of de trein moet wachten.
in melder : als de trein moet stoppen wordt de snelheid naar nul gebracht. Deze gebeurtenis maakt tevens het voorgaande blok vrij van deze trein.

In Itrain moet de lengte van het blok nauwkeurig gedefinieerd worden.   De snelheid van de locomotief moet ook nauwkeurig worden gekalibreerd.  Itrain stopt de trein aan het einde van het blok.  Als de snelheid van de locomotief niet juist is ingesteld, zal de trein het einde van het blok voorbijrijden.  Ik heb dit probleem met sommige locomotieven gehad.

Met rocrail kan de kalibratie minder nauwkeurig zijn.  Zodra de trein de IN-zone binnenrijdt, gaat de snelheid naar 0.  De stopsnelheid hangt af van de CV 4.

In rocrail kun je echter nog steeds op dezelfde manier werken als in Itrain.  Dat is BBT (block brake timer : Blok Rem Tijd). 

Ik hope dat het duidelijk is ;-)

Ik zal waarschijnlijk rocrail kiezen. 

Groetjes,

Seb

cousin_hub

Hallo,

Volgende week gaat een deel van de baan naar de tentoonstelling die MTD volgende week organiseert.

Er is de afgelopen twee weken hard gewerkt.  Alles is bijna klaar  ;D

Tot volgende week te Edegem.

Seb