Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dubbeldekrijtuigen

Gestart door bumper, 10 augustus 2024, 13:42:49 PM

bumper

Toen Classix als eerste de nmbs dubbeldek rijtuigen uitbracht, wou ik er als de kippen bijzijn om deze aan te kopen. Door omstandigheden zijn die echter, tot nu, niet uit de doos geraakt.
Ik heb deze dus recentelijk op de baan gezet, maar hun rijeigenschappen zijn ondermaats. Om de haveklap ontsporen ze op diverse plaatsen van het traject. Daar waar geen enkele andere samenstelling problemen heeft ontsporen ze op wissels of in bochten. De aanpassing voor krappe bogen heb ik ook uitgevoerd, al was dat helemaal niet nodig.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem ?
Of heeft er iemand een oplossing voor dit probleem.

Groeten.
Ludo.
 

Rangeerduivel

Een vraag die reeds meermaals is gesteld sinds het uitbrengen van de Classix M6 set.

Ik heb alle atributen wat betreft stroomafname verwijderd, een stukje plasticard tussen draaistel en kast geplaatst zodat de kast 1mm hoger staat, en de set rijdt nu zonder problemen, zowel trek als duw.
Feit is dat je dan moet af zien van binnenverlichting, maar met het niet al te fraaie interieur vind ik dat ook geen noodzaak.
Voor de wit/rode verlichting van de stuurstand zal ik nog een oplossing moeten zoeken als het wat minder warm is op de treinzolder....
Alle rijtuigen heb ik gekoppeld met de starre koppeling K101 van Symoba
Ook haal je best de twee richtpennen waar de koppelingsschacht tussen zit op het draaistel, weg, of je draait de boogie 180'.


 ;)

bumper

Rudy,

Bedankt voor uw reactie. Ik ga hiermee aan de slag.

Ludo.
 

bumper

Hallo Rudy,

Ik heb al enkele rijtuigen aangepast. Maar wat doe je met het stuurstandrijtuig ? Laat je dat zoals het is of is de elektronica voor de koplampen ook aan te passen ?

Groeten.
Ludo.
 

Rangeerduivel

#4
Citaat van: bumper op 11 augustus 2024, 19:21:24 PMHallo Rudy,

Ik heb al enkele rijtuigen aangepast. Maar wat doe je met het stuurstandrijtuig ? Laat je dat zoals het is of is de elektronica voor de koplampen ook aan te passen ?

Groeten.
Ludo.

Zoals ik eerder al schreef, voorlopig nog niets omdat het te warm is op de treinzolder, het is hier (in Italie) ook alle dagen 33/34' hoor!
Ik heb bij de stuurstand ook de stroomafnemers verwijderd, omdat zij m.i. ook het zijdelings bewegen van de boogies licht belemmeren, wat het ontsporen ook in de hand werkt.
De hele trein bolt nu perfect, zowel trek als duw.
Ik heb borsteltjes met een draadje eraan liggen, alleen moet ik een systeem vinden om die op de boogies te bevestigen....
Met deze oplossing zou enkel de rolbeweging een klein beetje weerstand ondervinden, maar de zijdelingse beweging niet.
Maar dus voor later wegens te warm.
Het stoort niet dat de stuurstand geen licht heeft, omdat er nu toch niet mee wordt gereden.
Voor airco op de treinzolder ben ik (nog) niet rijk genoeg! ;D
Toch zou ik graag eens jouw bevindingen lezen nadat je de ingrepen die ik beschreef hebt toegepast...

;)


Michael

Rudy, ik volg dit, ook ik heb de classix rijtuigen en hoop dat al heel snel mijn baan rijklaar zal zijn, dan moet ik ook an de slag met de rijtuigen. ik zal mijn bevindingen hier wel delen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

#6
https://www.youtube.com/watch?v=3MTMctvjNuw ik was zelfs aanwezig daar bij het rijden van die wagons. Dit heet tot net op het randje rijden;

Ik hield mijn hart vast in Luc zijn plaats je ziet dat het mogelijk is .
....

bumper

hallo Rudy,

Ik heb al mijn rijtuigen aangepast. De stuurstand heb ik origineel gelaten.
In trek combinatie, tot dusverre, geen enkel probleem meer. Rijdt voortreffelijk op zowat alle trajecten van mijn baan.
In duw combinatie lukt het niet. Ik heb zes rijtuigen en altijd is er wel ergens in een bocht een ontsporing van één of beide middelste rijtuigen.
Maar ik ben super content van het resultaat in trek combinatie. Daar blijft het voorlopig bij.
Bedankt voor de hulp.
Groeten.

Ludo.
 

Rangeerduivel

#8
Citaat van: bumper op 17 augustus 2024, 17:45:20 PMIn duw combinatie lukt het niet. Ik heb zes rijtuigen en altijd is er wel ergens in een bocht een ontsporing van één of beide middelste rijtuigen.
Maar ik ben super content van het resultaat in trek combinatie. Daar blijft het voorlopig bij.
Bedankt voor de hulp.
Groeten.

Ludo.

Het is de weerstand van de stroomafnemers die de stuurstand een zwaardere rolweerstand geeft.
Het was bij mij ook het geval, heb eerst geprobeerd ook het stuurrijtuig te laten zoals het was, omwille van die verlichting, maar het lukt echt niet, ik weet het.
daarom, nogmaals, er moet een minder belastende stroomafname gezocht worden....
Bijkomen is er ook nog een verschil met die van LSmodels, daar zitten de assen in lagers, bij Classix niet.
We doen ons best, maar specialist zoals bvb Erik (Eve) hier op het forum zijn wij nu ook weer niet.,
Toch blij dat ik gedeeltelijk raad heb kunnen geven, niets leuker dan tevreden mensen...

 ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 18 augustus 2024, 12:07:29 PMBijkomen is er ook nog een verschil met die van LSmodels, daar zitten de assen in lagers, bij Classix niet.
Kun je dit verduidelijken? Assen zitten altijd in lagers, anders kunne ze niet draaien.

Rangeerduivel

#10
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 augustus 2024, 13:23:13 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 18 augustus 2024, 12:07:29 PMBijkomend is er ook nog een verschil met die van LSmodels, daar zitten de assen in lagers, bij Classix niet.
Kun je dit verduidelijken? Assen zitten altijd in lagers, anders kunne ze niet draaien.
Dacht het niet hé Klaas,
 de meeste, en vooral de minder dure modellen zit de punt van de as gewoon in een uitsparing in de kunststof van de boogie, bij de meeste modellen van LSmodels zit een Messing lager waar de as soepeler en dus ook slijtvaster in draait. (minder wrijving omwille van harder materiaal)

Je gaat het mij toch niet moeilijker maken dan het al is hé!  ;D  >:(

;)

NB: in het Vlaams noemen wij een lager een "Roulement" al dan niet van kogels "billes" voorzien....
Weeral een bewijs dat Vlamingen veeeel taalvaardiger zijn dan die Nederlanders! ;D ;D

Klaas Zondervan

Rudy, ik maak het niet moeilijker. Maar zo'n kuiltje in het kunststof is ook een lager.
Alles waar een as in draait is een lager. Het was daarom dat ik me afvroeg wat je precies bedoelde.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 augustus 2024, 10:25:44 AMRudy, ik maak het niet moeilijker. Maar zo'n kuiltje in het kunststof is ook een lager.
Alles waar een as in draait is een lager. Het was daarom dat ik me afvroeg wat je precies bedoelde.
Tja, dan is het zo, maar ik meen toch dat je (nu) snapt wat ik bedoel...!

Maar waarom makkelijk als het moeilijk ook gaat, nietwaar? :)

 ;)

Boemeltrein

En in het duits is Lager...en pils ;D

warre.ls.models

Ikzelf heb ook 2 rijtuigen aangekocht. Ook hebben deze nooit soepel gereden bij mij ligt het denk ik aan de koppelingen ik probeer deze te vervangen.