Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Levenslange garantie van DCC concept motoren

Gestart door Koen, 24 juni 2024, 17:48:12 PM

Koen

Ik ben net achterover gevallen van mijn stoel. De ervaring met de douane, een never ending story!
Begin mei heb ik 30 oude motoren van DCC concept terug gestuurd met de vermelding dat dit een herstelling was.
Van de kant van DCC-concept verliep alles goed. Ik kreeg direct reactie en een RMA nummer. Maar dan begon de miserie. Ik stuur deze motoren op via een transporteur van de firma. Douane kosten in de UK: 150€ ondanks de vermelding dat het om herstellingen ging.
Alles werd bij DCC Concept perfect afgehandeld en bovendien hebben zij ter compensatie van de douane kosten nog extra motoren gegeven. Als dat niet mooi is!
De motoren werden correct terug gestuurd en vandaag, na 36 mails naar de douane en DCC concept, krijg ik vandaag een rekening van 232€ gepresenteerd (ondanks alle formaliteiten, discusies, ...)

Zo zie je maar, levenslange garantie is relatief. Het is een mooi gebaar maar als je de kosten van de douane erbij telt .... >:(  >:(  >:( .

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterVG

Gaat het hier over Cobalt wisselmotoren Koen?
Wat was er mis met de motoren dat je ze massaal terugstuurde?

Koen

Citaat van: PeterVG op 24 juni 2024, 18:31:50 PMGaat het hier over Cobalt wisselmotoren Koen?
Wat was er mis met de motoren dat je ze massaal terugstuurde?

Het zijn nog Cobalt motoren van de oude reeks. Sommigen liepen vast door een constructiefout en de eerste versie was niet compatibel met de Europese standaard die ESU hanteerde.
Ik heb deze nooit weggegooid. Nu werd er door Dcc concept geclaimd dat er levenslang garantie op de motoren zit. Ik heb alles in een doos gestopt en een RMA-aanvraag gedaan. DCC Concept werkt heel correct maar het is de staat die de mensen uitzuigt. Normaal gesproken, mogen er alleen douane kosten aangerekend worden en geen BTW!

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Boeltje aanhangig maken bij de ombuds van de FOD Financiën - zal ook wel de nodige tijd duren eer je daar iets van hoort, maar dan kunnen ze niet zeggen dat ze van niets weten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Citaat van: SuSke op 24 juni 2024, 18:55:21 PMBoeltje aanhangig maken bij de ombuds van de FOD Financiën - zal ook wel de nodige tijd duren eer je daar iets van hoort, maar dan kunnen ze niet zeggen dat ze van niets weten.
Ben ik ook van plan. De eerste stappen zijn al gezet.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

janieburton

#5
Koen,

Sorry, je kan iets niet zomaar ter herstelling terug sturen buiten de EU. Men moet deze namelijk tijdelijk uitvoeren uit de EU.

Er zijn procedures te volgen.

Men zou dat zelf kunnen doen bij de douane maar de reglementering is Chinees in het kwadraat.

Men moet een "vergunning passieve veredeling" hebben om goederen die in de EU aanwezig zijn te laten herstellen in een land buiten de EU   

Kortom het komt er op neer dat men dat best via een douane declarant/expediteur moet gaan daar deze de nodige know how hebben voor zo'n zaken.

En ik denk ook dat de firma waar je de "items" naar zend ter herstelling ook bepaalde procedures moet volgen en als ze die niet volgen dan is de kans groot dat je toch nog invoerrechten en BTW moet betalen.

Maar ik ben niet zeker dat ze dit gaan doen voor privé personen meestal werken die voor firma's met een BTW nummer.
 

Koen

Dag Janie,

Blijkbaar is dit dan ook niet door DCC-Concept geweten.
Zo te zien, heeft het weinig zin om verder te gaan met een klachtenprocedure via de federale overheid.
Bedankt voor de info.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

Koen, Janie,

Eigenlijk onbegrijpelijk dat men 6 jaar nog niet weet, hie het moet en hoeveel het kost
Men laat ook uitschijnen dat het een probleem UK - EU is. Maar waarom loopt het dan in Frankrijk vlotter, goedkoper en gemakkelijker ?

Roland

Koen

@Roland,

Ik ben een leek op dat gebied. En ik ben ervan overtuigd dat het een probleem is voor zendingen buiten de EU. Dat is de reden waarom een zendingen van en naar Frankrijk vlot verlopen. Voor kleine pakketten heb je daar geen douanekosten.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

Koen,

Ik ben niet duidelijk geweest, sorry.

Ik heb het over zendingen UK  - Frankrijk.

Roland

Klaas Zondervan

Is het een vastgesteld feit dat Frankrijk - UK makkelijker gaat dan België - UK?

In Nederland speelt iets soortgelijks bij deelname aan een show aan de andere kant. Op het forum van beneluxspoor is daar een topic over geweest. Mensen werden uitgenodigd om deel te nemen aan een modelspoorshow in Engeland maar zagen daarvan af wegens de kosten voor de administratieve onzin. Ging om een paar honderd euro waarvan maar de vraag was of ze die terugzagen.
Om de zelfde reden zien Engelsen af van deelname aan een show op het continent.

rgp

Klaas,

Bestellen uk zonder VAT. 20% franse btw en 6 euro douanekost en de kous is af.
Engelsen kwamen voor de brexit al niet te graag naar het continent als ze geen id of pasport hadden. Teveel rondslomp.

Roland

Klaas Zondervan

Zijn er dan Engelsen zonder ID of paspoort? Ik dacht dat dat in de EU voor iedereen verplicht was.
Voor wie het vergeten was: ze hebben ooit in de EU gezeten. :)

rgp

Klaas,

Toen ze in de EU zaten dienden ze alleen een ID of pasport te hebben indien ze van hun eiland kwamen. Daarom is de UK zo geliefd bij immigranten !
Toen ze in de EU zaten MOEST je in ponden betalen, sinds ze eruit zijn kun je er met euro s betalen 🙃

Roland

SuSke


En dat wordt dan door een rasechte Engelsman gezegd
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.