Dikte glas legplanken

Gestart door 59erke, 15 april 2024, 18:23:13 PM

59erke

Beste forumgenoten,  even een klein vraagje in de groep gooien.

Ik heb in mijn bureel een boekenrek staan waar ik van plan ben een aantal glazen legplanken te voorzien voor mijn HO collectie 59'ers.

De legplanken rusten langs weerszijden telkens op 2 metalen legplankdragers van 6mm

Afmetingen van de leggers zijn 86 op 22 cm en hier kunnen maximaal 18 loks op staan.

Mijn vraag is nu welke dikte van glas ik dien aan te kopen ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Paulogic

T'is maar een idee. Zou Plexiglas niet veiliger zijn. Breekt althans niet makkelijk en zonder (veel) scherven.
Ik zou dan Plexi 6 mm nemen of hoger. 8 en 10 mm zijn wel prijziger natuurlijk.
mvg,
Paul(ogic)

59erke

Plexiglas is inderdaad een optie Paul
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ACFI

Kijk eens bij Ikea.

Mijn verzameling zit in Besta kasten. Glazen legplaten zijn niet zo duur. Kunnen tot 10 kg dragen (afhankelijk van de grootte).

ACFI

SuSke

Plexiglas gaat sneller doorbuigen dan normaal glas.

Glas voor legplanken is meestal 8mm dik, vierkant geslepen (scherpe randjes weg langs alle kanten) en gehard.
18 loc's a 500g per loc is 9kg.
Een glasplaat van de afmetingen die je opgeeft kan vlot tot 50kg dragen.

Anders gewoon een beetje links en rechts opzoeken op het www.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: Paulogic op 15 april 2024, 18:48:16 PMT'is maar een idee. Zou Plexiglas niet veiliger zijn. Breekt althans niet makkelijk en zonder (veel) scherven.
Ik zou dan Plexi 6 mm nemen of hoger. 8 en 10 mm zijn wel prijziger natuurlijk.

Plexiglas moet redelijk dik zijn om niet door te buigen in het midden, glas is veel steviger dan plexiglas
 

SuSke

Er is inderdaad een redelijk groot verschil in de Elasticiteit tussen plexiglas en glas.
De grote vervormbaarheid is de reden waarom plexiglas gebruikt wordt om explosie-resitante beglazing te maken in werfketen en niet gehard glas.

Glas kan beter tegen een permanente belasting en minder tegen een schokbelasting terwijl het bij plexiglas net andersom is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

bedankt Frans voor de uitleg, hier kan ik mee verder.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan