Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Terminus

Gestart door RUNE, 24 juni 2021, 20:10:11 PM

PeterVG

Dankje Rudi, alweer heel wat bijgeleerd

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Citaat van: PeterVG op 19 januari 2024, 22:35:59 PMDankje Rudi, alweer heel wat bijgeleerd
Misschien voor de geïnteresseerden eens een productnaam opgeven van dat 'mat medium'?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RUNE

Mat-medium is te koop in alle kunstenaarsbenodigdheden winkels en de betere hobbyzaak. En dit van de meest courante merken  zoals: Talens, Windsor&Newton, Golden ....Kwaliteit is allemaal vergelijkbaar, verschil zit meestal in de prijs. Ik gebruik Winsor&Newton, al van in mijn tijd op de kunstacademie.

Floris

Citaat van: RUNE op 19 januari 2024, 15:27:50 PMDeze kan de baan op samen met nog een kleine cockerill-wagon. Deze is volledig van plasticard gebouwd op de wielen na, welke dan weer uit de rommelbak komen.

20240119_143755 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Tot de volgende al weer...
gaat ie van alles waar ie zn tijd in had kunnen steken een wagentje maken waarvan ik hier gewoon gietstukken had liggen die je zo had kunnen krijgen als je t gevraagd had  ???  :P
maarre serieus, lekker bezig weer!

RUNE

T'is bezigheidstherapie  :) maar toch bedankt

DFS

Zo'n wagentje staat hier ook nog op de planning, om samen met mijn 4 assige erstwagen te bollen

Michael

Citaat van: RUNE op 19 januari 2024, 19:46:53 PMMat medium gebruik ik veelal om zaken te lijmen die meestal al in de verf staan. Plasticard ongeverfd lijm ik meestal met tamya lijm met groene dop. Soms 50/50 mat-medium/water ( als het goed moet vloeien zoals bij dat schroot, dat echter nog ongeverfd was) zo kon de lijm overal tussen lopen en er 1 pakketje van te maken. Soms ook puur als het 2 delen zijn die aan elkaar gelijmd dienen te worden. En soms ook als tussenlaag, geeft extra hechting zeker tussen 2 soorten verf. Werkt als een soort matte vernis.
Ik ga er altijd van uit dat de beste verbinding een las is, je maakt dan van 2 delen 1 deel. Is het stevigst. Plasticard verbinden doe je best met een lijm die de 2 delen in elkaar laat smelten en dan is het resultaat 1 deel. Wanneer geverfd gaat dat niet dus daarom mat-medium, je kapselt de 2 delen dan in en je krijgt dan weer 1 deel dat bovendien nog flexibel is en bestand is tegen stoten e.d. wat niet het geval zou zijn als je dat verlijmd met secondelijm. Deze is een soort glaslaag tussen de 2 delen en dus breekbaar bij een tik.
Verdund mat-medium gebruik ik ook om bladloof aan boompjes te lijmen. Deze verliezen dan zo goed als geen bladeren bij aanraking en mat-medium vergaat niet na jaren en behoud zijn hechtkracht, dit terwijl spuitlijm na verloop van tijd begint te vergaan.
Zoveel toepassingen met mat-medium, een aanrader voor iedereen.

Rudi hoe breng je dat mat medium aan op de boompjes om het bladloof te plakken, spray je dat over de kruin van de boom???
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RUNE

Om het bladloof aan te brengen op de bomen ga ik als volgt te werk. Mat-medium verdund 50/50 breng ik aan met een penseel door de takjes aan te toetsen waar het loof moet komen en daarna te bestrooien met het bladloof, maar werk in delen en niet de ganse boom opeens vanwege de droogtijd.
Mocht je het spuiten zou er ook loof op de zijkanten van de takken en stam komen te kleven. In werkelijkheid zit het ook alleen maar op de uiteinden van takken. Het neemt wat tijd in beslag maar het resultaat is  :)
Meestal doe je dat voor enkele solitaire bomen, voor een bos kan ook maar dan ben je effe bezig.

Floris

Citaat van: DFS op 20 januari 2024, 14:33:26 PMZo'n wagentje staat hier ook nog op de planning, om samen met mijn 4 assige erstwagen te bollen
volgens mij reden die drieassers altijd in volledige treinen, wat voor vierasser heb je? die charleroi-wagen van PB? die kan wel samen met zelflossers van vbv, marklin of ls models.

DFS

Citaat van: Floris op 21 januari 2024, 00:32:37 AM
Citaat van: DFS op 20 januari 2024, 14:33:26 PMZo'n wagentje staat hier ook nog op de planning, om samen met mijn 4 assige erstwagen te bollen
volgens mij reden die drieassers altijd in volledige treinen, wat voor vierasser heb je? die charleroi-wagen van PB? die kan wel samen met zelflossers van vbv, marklin of ls models.

Hi Floris,
Inderdaad die van PB, ik dacht, waarschijnlijk verkeerdelijk, dat bij de erts treinen er nogal door elkaar gereden werd, beetje naar wat voorhanden was?

Groeten

Floris

#566
ja en nee, sommige treinen waren een allegaartje met 4 of 5 types, andere treinen waren weer keurig 1 type. Kan dr weleens een draadje over beginnen met wat ik ervan weet (das niet zo heel veel, trouwens. In elk geval nogal onvolledig.) zodat we niet rudi zn draadje dr mee volmodderen.

EDIT: hier gaan we: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34885.0.html

RUNE

Omdat Terminus de regio Charleroi, La Louviere betreft en er ertswagens van de firma Usines Boël passeren, moeten er ook nog enkele locs van Boël op dit baantje nodig zijn.
Dus zullen we daar maar aan beginnen te werken. Had ik natuurlijk ook documentatie nodig, hiervoor nog dank aan Floris die mij het een en ander bezorgde.
Voor de eerste loc een grote Whitcomd locomotief heb ik enkele bogies van een oude roco reeks 59 gebruikt, had ik nog liggen maar as-afstand was te groot. Dus deze doormidden gesneden, enkele tandwielen van tussen genomen en dan zit ik in de buurt van de goede afstand.
Mijn voorraad plasticard er bij genomen en beginnen bouwen.

20240124_162936 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20240125_145523 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20240126_165928 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20240126_165953 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Chassis deels klaar, nu verder met de kast en deze op mekaar afstemmen.

20240129_195815 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20240131_105821 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20240131_105913 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20240131_113630 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20240131_114423 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Nu alles terug uit elkaar halen,schuren en fijn afwerken. Dan verder prullen aan de binnenkant (motor,decoder,powerpack,leds...)
Dus zullen nog wel een tijdjes bezig zijn :)

mahtoska1

Knap gemaakt! Ik kijk uit naar het vervolg.

Floris

ja hoor, je laat dr gen gras over groeien zeg! 8)