Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Jocadis trainstel.

Gestart door Peter, 22 augustus 2023, 16:59:40 PM

Peter

Mijn favoriete treinstel, ooit bij André gekocht is
dat in de mooiste kleurstelling (vind ik toch) de 749.
Uitstekende rijeigenschappen.

P2120130 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

N!CK

Peter

Ik had ook de allereerst Jocadis treinstellen, namelijk het groene en het bordeau rode die helaas
niet de beste motorisatie hadden. Helaas geen foto's van die twee
Met vriendelijke groeten
Peter

N!CK

De new look was de eerste van Jocadis samen met lsmodels,
Daarna volgende de nieuwere versies van de Bordeaux, sabena, groene, en als laatste de cityrail
Ik ben de gelukkige eigenaar van het prototype van de new look van lsmodels voor Jocadis, en er zitten ook paar foutjes in, leuk stuk voor mijn collectie
Je kan de vergelijking bekijken op de fb groep

Groeten

Peter

Denk dat je wat verkeerd bent.
Die Jocadis modellen waren er al een hele tijd VOOR er over LS gesproken werd.
Die waren uitgerust met een een Japans motor draaistelletje
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Peter,
Er is minstens een misverstand.
De eerste stellen waren uitgerust met TENSHODO motoren en hadden middelmatige rijeigenschappen. Er is eerst een groene versie uitgekomen, of er een bordeaux is uitgekomen weet ik niet.
Ze zaten in een langwerpige witte doos
Veel later zijn de versies uitgekomen in samenwerking met LSModels: de newlook, de groene, de bordeaux, sabena en als laatste de cityrail.
En nog later zijn er reruns geweest

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Murphy

Citaat van: rgp op 23 augustus 2023, 19:31:40 PMPeter,
Er is minstens een misverstand.
De eerste stellen waren uitgerust met TENSHODO motoren en hadden middelmatige rijeigenschappen. Er is eerst een groene versie uitgekomen, of er een bordeaux is uitgekomen weet ik niet.
Veel later zijn de versies uitgekomen in samenwerking met LSModels: de newlook, de groene, de bordeaux, sabena en als laatste de cityrail.
En nog later zijn er reruns geweest

Roland

Voor zover ik weet is eerst de bordeaux versie uitgekomen (625) welke ik aangeschaft heb in 1996 en daarna pas de groene.

Chris
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

rixke rail

Citaat van: Peter op 23 augustus 2023, 11:07:20 AMIk had ook de allereerst Jocadis treinstellen, namelijk het groene en het bordeau rode die helaas
niet de beste motorisatie hadden. Helaas geen foto's van die twee

Voor foto's verwijzen we door naar ;
traintamarre

klikken op het fototoestel ...
Modelspoorse groeten, Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Herwig

een   -gedeeltelijke-  herhaling  ?

de 749 van Peter V.  in diens openingspost, hierboven:

Jocadis + LS + Gala met cardanaandrijving,  dixit Peter Embrechts = Cooltrain. :          https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=4291&controller=product

kan me niet van de indruk ontdoen dat we dit enige tijd geleden allemaal reeds zagen passeren hier op 't forum, de verwarring tussen de verschillende maar wel enigszins gelijkende
   elektrische stelletjes    ( ? )   

nmbssncb

Citaat van: rgp op 23 augustus 2023, 19:31:40 PMDe eerste stellen waren uitgerust met TENSHODO motoren en hadden middelmatige rijeigenschappen. Er is eerst een groene versie uitgekomen, of er een bordeaux is uitgekomen weet ik niet.

Roland

Eind december 1998 heb ik de groene uitvoering bij Jocadis in Edingen opgehaald (BEF 16.510,00).
Het gaat om 35109, de 3-rail uitvoering met Uhlenbrock decoder DRG 755.
Het treinstel is uitgevoerd met 2 draaistelmotoren Tenshodo WB-28.7 (Hanazono).  Beide motoren zitten in hetzelfde treinstelgedeelte.  In het andere treinstelgedeelte zitten het sleepcontact op het ene draaistel en wielslepers op het andere.

De rijeigenschappen waren niet denderend.  De motortjes maken behoorlijk wat lawaai.

De Uhlenbrock decoder heb ik in 2012 vervangen door een ESU LokPilot V3.0 M4.  Het treinstel rijdt nu beter maar ik nog steeds niet de optimale instellingen gevonden of misschien zijn die er niet.  Het kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door het aansturen van 2 motoren door één decoder, 2 motoren die niet geheel identieke rijeigenschappen hebben.

Willy
Willy

Alan On Track

Ik heb nog de eerste Bordeaux Versie, uitgebracht drie jaar voor mijn geboorte  ;D . Ik vind het nog steeds uiterlijk een geweldig stel.
Zeker sinds Floris en ik het hebben opgeknapt doet dit stel het (met de originele TENSHODO motoren) op zich nog prima, al ben ik mij ervan bewust dat dit geen model is dat ik uren rondjes moet laten rijden.

Laatst was Roel nog eens op bezoek met de zijne, die heeft wel nieuwe motoren gekregen. Wat plaatjes van op Zwanzebeek.

20230820_153829 by Alan Jockmans, on Flickr

20230820_154007 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb lang gedroomd van een Jocadis-LS stel, die qua motorisatie en detaillering beter zijn. Helaas zijn de prijzen daarvan zo hoog als je ze tegenwoordig tweedehands tegenkomt...

Jammer dat de groene TP III versie met enkele koplampen nooit is uitgebracht (AM62), die zou goed in het tijdsbeeld van Zwanzebeek passen. Ik hoop nog eens ergens een goedkope oude Jocadis tegen te komen of om te bouwen, of eventueel zelfs een volledig stel zelf te bouwen. Ik zie nog wel ns.
Modelbouw is een kunst