Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 05 november 2022, 19:49:20 PM

meeus

Vandaag is de verlichting afgerond en is de pagode ook verlicht geraakt



Ook nog een overzichtje, wat bomen bij de boerderij gezet


Er is nu vanachter een stuk dat gedaan word as we typen




En wat close ups







meeus

Wanneer je in Luik bent.. moet je zeker eens naar Hobby 2000 gaan.
En dan kom je zeker naar buiten met iets wat je leuk gaat vinden.

In de 2de kans kijkkast dit gevonden, het was zo een hebbedingetje   ::) 




De details zitten nog steeds in het zakje


En wat detail foto's




En nu de vraag van 1 euro: "did the previous owner ride this locomotive hard or was it hardly ever driven?"


meeus

Vandaga wat onderhoud gedaan op de oudste beren (T18 en BR51) eens open gedaan, de prut eruit gehaald (viel goed mee feitelijk)
Dan de tandwieltjes met een baby tandenborstel proper geborsteld, af en toe wat ontsmettings alcohol op het borsteltje en af en toe een paar tufjes perslucht uit een bus.
Drupje op de nodige plaatsen en beide locs rijden weer zachtjes over de sporen van beide banen  :D


Het nieuwe aanwinstje heb ik dan eens open gedaan. Geen plukje stof, vuil of andere aanwezig.
De aandrijfassen en spiraalmechanisme had voldoende vet erop.
Later eens zien om wat figuurtjes in de cabine te zetten en de verlichting aftakken van de koplampen om een klein ledje te zetten in de cabine.

meeus

Voor ik aan een ontspannend weekendje begon was het tijd om een langverwachte set op te halen bij de locale treinboer

Vers van de digitalisatie press, Nummertje 28702 voorzien van nieuwe motor, decoder, geluid en onderhoud



Een filmpje van de eerste rit:

En wat sfeer foto's van de SJ S 938



... en toen deed ik iets wat je niet mag doen... ik ging nog wat aan het rondkijken en zag deze set Nummertje 2870 er ook nog was.
Deze heb ik al reeds de loc (volledig gedigitaliseerd) van en de post wagon, er is wel duidelijk een verschil tussen de locomotief in de set en de losse locomotief.
Na wat pingelen heb ik een leuke korting gekregen en ging deze mee naar huis, wel zonder digitalisatie van de locomotief aangezien ik deze al had rondtuffen.



Natuurlijk alle wagons eens eraan hangen, helaas kwam ik tot de vaststelling dat het zijspoor onder de boerderij te kort was.
Dus dit word de stalplaats voor nummertje 28702.



Enorm overbelicht maar dat is iPhone voor je  :|


Dus met al die leuke locomotieven komt het wel eens voor dat je niet genoeg zijsporen hebt om ze allemaal te stallen.
Dus op de eerste plaat een aanpassing gedaan van een nuttloos stuk naar een nuttig(er) stuk  :)

Het kleine achterste stukje is om de Kittel met filmwagen op te zetten (komt nog een loc hok)



En het overzicht van het nieuwe spoorstukje dat een perfect doorlopend zijspoor maakt voor Nummertje 2870  ;) :



Een enorme ingreep welliswaar maar het is mijn eigen fout dat ik ga rondneuzen en leuk spul zie.

meeus

En nog een kortspeelfilm genaamd, "From Howaitoairando to Hana No Tani and back again"
Performed by a hansome little locomotive and his band of merry little wagons


gardevil

Geen valbeveiliging op het verbindingsstuk? Heb je geen schrik dat je loc de dieperik ingaat na een eventuele ontsporing?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

meeus

Citaat van: gardevil op 06 augustus 2023, 22:37:44 PMGeen valbeveiliging op het verbindingsstuk? Heb je geen schrik dat je loc de dieperik ingaat na een eventuele ontsporing?

Je ziet het niet op het filmpje maar ik sta er al een havik bij plus er is nog wat leuks onderweg voor die balk wat mooier te maken.  ;D

meeus

We zijn al wat verder geraakt en er is een perron bijgekomen (wel op de eerste plaat Hana No Tani).
Er komen nog wat detail elementen zoals kraten en tonnen enzo.. wat kolen ook natuurlijk.
Verlichting zal ook nog een idee zijn maar nog niet zeker van.

Alleszins de zweedjes staan er prachtig  :)



Een overzicht



Next up? Wel ja.. euhm de plaat mist wat kleur tov de eerste plaat.
Dus er broed een idee om langs de randen die dennenbomen aan te vullen / vervangen door witte regen zoals je hier ziet aan de linkerkant opklimmend aan de rots




meeus

En ja ik voel me happy want op 2 jaar en iets heb ik twee mooie model banen gemaakt en kan ik op beide een trein laten rondtuffen  :D


Verdere planen zijn een take op die "Kochia"


meeus

En ja hoor, er kwam een berichtje binnen dat er nog een leuk wagonnetje stond...

Nummertje 42702


En dus heeft de kleinste een wagonnetje bij en zijn beide houten treinstellen op 4 nu.


De eerste take op de "Kochia", niet volledig van overtuigd.. misschien wat meer brainstormen.

meeus

Met de aankoop van de Marklin 2870 en 28702 kwam ik tot de vaststelling dat "Hana no tani" (eerste baan) qua tunnelhoogte en korte bochten vrij ontoegangklijk was voor de 2870.
Natuurlijk is dit minder leuk aangezien die trein dan alleen op "Howaitoairando" kan rondtuffen.

Met een dagje extra verlof en de eerste baan "Hana no tani" bijgewerkt zodat 2870 met zijn 4 wagons overal door kan, een dagje later..


meeus

We zijn wat gaan kijken want men nieuwe perron ziet er wat leeg  uit zonder bankjes en figuurtjes
Hier hebben we de volgende zaken gevonden:




En Zondag gaan we nog een Marklin 4270 wagonnetje halen
Dan kan ik de loc die in set 2870 zat ook volledig laten digitaliseren en heb ik twee van die houten elektrische locs met bijna alle bijhorende stellen.

Momenteel is er ook een plan om een volgende baan te bouwen met een zweeds thema op 3 verdiepen, maar de ruimtes staan vol.
Als de twee banen af zijn kan het zijn dat ik deze verkoop (scenery en sporen) als men daar uberhaupt interesse in heeft.

meeus

Vandaag is er eentje terug uit herstelling.
Deze loc had zijn loopgerief op een as lostgekregen en stond sindsdien op de zijkant.

Natuurlijk waren er geen wagonnetjes meer over voor hem, dus zijn we even weten shoppen (aan 5€ per wagonnetje)
Na wat weatheren van deze stelletjes, het eindresultaat:




Dus deze tuft ook weer vrolijk rond  :D
Zijn broertje staat aan de haven, kolen te sjouwen


Cheers, Yo

meeus

Ik wou me al eens bezig houden met het digitaliseren van die oudere locs.
Vandaag een setje 60760 gekocht en een oud locje waar niemand nog mee te maken wou hebben.
Het was de goedkoopste in degelijke staat in de "rommeldozen" bij de lokale trein winkel.
Na een analoog testritje dat prachtig ging en visuele keuring ging het dingtje mee met mij naar huis.

De mogelijke uitkomst was ofwel een oud chassis dat in de weg ging staan of een werkend locje.
Buiten een oud loc die toch niet meer mocht rijden en wat kleingeld was er niet veel te verliezen.

Dus we begonnen eraan met setje 60760


Met wat gereedschap en wasknijpers


Het eindresultaat.. een werkend locje erbij.. gaat als een sneltrein (letterlijk)


Dan om 15u nog een afspraak bij een mede hobby-ist op zolder.
De beste man is al 86 en deze baan is gebouwd in de jaren 1970 tot nu.
De techniek dat daarin zat was fenomenaal.. zelfs een sterrehemel met glasvezelkabels gemaakt.
Teveel om foto's van te maken maar een pracht van een baan.



Dus zover de digitalisatie perikkelen.. op naar de ESU met sound decoder, dat zal nog een paar andere mouwen zijn.