Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

heb ik kortsluiting ?

Gestart door dani, 31 maart 2023, 15:43:35 PM

dani

Heraanleg van een stuk M-spoor baan...

EN als alles klaar is :  "ergens" een kortsluiting.
Dus stuk je voor stukje weer los maken en meten, want meten is weten.

Om niet constant met de multimeter te moeten gaan werken, een simpel stukje elektronica ingezet.

1. een 555 timer IC  maakt een klok puls van ongeveer 2 sekonden
2. een gele LED laat zien dat het systeem "aan" staat
3. om de 2 sekonden gaat deze uit en knippert een groene LED   (activiteit, meetpunt)
4. als tussen de 2 klemmetjes (groene krokodil klemmen)  een sluiting zit, biept het schakelingtje anders blijft het stil.

Dus  geen geluid = alles OK,   wel geluid  =  verder afbreken.


Voordelen :
* permanente controle ipv elke keer te moeten stoppen en meten
* zowel visueel (LED) als hoorbaar (beep)  signaal

Schema :


Printje op "perfboard" :



Filmpje :

https://www.youtube.com/watch?v=kfltVLAJgzI
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

opmerking : in hget schema staat de groene LED   ACHTER  de  "probe" aansluitingen, maar op het printje er voor.
Dus dat wil zeggen dat de LED ook flikkert als er GEEN kortsluiting is en bij kortsluiting zowel LED als Buzzer actief worden.


Ook zitten op het printje 2 gele LEDs, dat is omdat de eerste kapot ging en ik er gewoon een 2de parallel over gesoldeerd heb...  (prototype :)  )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

patrick smout

Dani,

leuke schakeling maar ik zou de BC557 (PNP) toch wel vervangen door een BC547 (NPN).
De reden dat de buzzer nu werkt is vermoedelijk omdat je de basis-collector diode van de transistor gewoon als diode gebruikt. De BC557 kan wel enkele 10-tallen mA hebben als basisstroom dus zal niet stuk gaan. De buzzer wordt rechtstreeks aangestuurd door de NE555 i.p.v. de transistor als versterker te gebruiken en dat was m.i. niet jouw bedoeling (de basis-emitter diode is overigens altijd in sper).
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

dani

Patrick,.
Normaal zou ik je gelijk geven maar de transistor mag slechts inschakelen als pin 3 van de 555 naar massa ligt.  Daarom een 557 pnp en geen npn 547.
Anders gaat de buzzer aan in de "lange" periode dar de 555 naar + schakelt.  Nu heb ik elke 2 sekonden een korte biep
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

patrick smout

Dag Danny,

In dat geval moet je nog altijd de emitter en de collector van de transistor onderling omwisselen. Zoals het nu getekend is kan je de transistor er net zo goed uit laten.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

patrick smout

Dag Danny,

nog 3 bedenkingen:

1) De buzzer moet je uiteraard ook mee verplaatsen en tussen collector en GND zetten (transistor is dan een zogenaamde high side switch).
2) Na het omwisselen van E/C zal je ook nog 2 diodes en een weerstand in serie met de basis moeten plaatsen. De diodes links van het knooppunt met de 10K pullup, de basisweerstand rechts van het knooppunt. De maximale uitgangsspanning voor een "high" van de NE555 is nml. te laag om de transistor te laten sperren en de diodes compenseren dat. De basisstroom wil je ook beperken tot wat de BC557 max. mag hebben. Hoe kleiner hoe gevoeliger je schakeling.
3) Mocht je twijfelen waarom E/C echt wel omgewisseld moeten worden kijk dan eens naar de BE overgang in jouw schema. Deze staat altijd invers gepolariseerd en zal nooit in geleiding kunnen komen. Je schakeling werkt wel door de CB diodeovergang maar de transistor versterkt niet.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

dani

Je hebt inderdaad helemaal gelijk Patrick, in mijn"jeugdig entjousiasme" en  gewoonte om met NPN te schakelen heb ik E/C en pijltje in het schema omgewisseld !   I stand corrected (met rode kaakjes ...)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

intussen heb ik het er toch maar op gewaagd, de uitgang van de 555 kan tot 200 mA schakelen dus dat buzzertje en een enkele LED lukt wel.
Maar toch wel BEDANKT voor de input en de correctie Patrick !!!

De kortsluiting is opgespoord, gecorrigeerd (bij het leggen van de rails vaw 1 van de massa aansluitingen die ik had gesoldeerd aan de onderkant, los gekomen (niet genoeg opgeruwd en te weinig flux)  en lag tegen de middenrail.   Dus nu is alles "storingsvrij".

Het tooltje heeft zijn nut bewezen en voor degenen die zich afvragen of het echt 2 uur waard is om zo iets te maken  (inclusief tekenen van 3D behuizing)  om dan in een 20-tal minuutjes de sluiting te vinden...  JA voor mij dus wel.  Het heeft me heel veel meten en "prikken" bespaard en ik kan het de volgende keer gewoon weer uit het schuifje halen en zo gebruiken (al hoop ik stilletjes dat ik het nooit meer nodig heb) .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.