Gebarsten tandwiel treinstel Jocadis

Gestart door BD1701, 11 maart 2023, 22:50:21 PM

BD1701

Beste forumgenoten, vandaag heb ik na een tijd geleden nog eens mijn Jocadis "Sabena"-treinstel op de sporen gezet. Na een kleine test hoorde ik bij langzaam rijden een ratelend geluid aan het draaistel. Ik dacht hopelijk geen gebarsten tandwiel, dus heb ik het draaistel even opengemaakt om het te bekijken. En jawel, ik zag helaas bij één wielas met tandwiel dat het gebarsten is. Het viel me wel op dat in de ene rijrichting het "kloppen" geluid minder is dan bij de andere richting.

Nu is mijn vraag eerst en vooral, heeft iemand al een dergelijk probleem met dit treinstel gehad? Zijn er ergens eventueel vervang-assen te verkrijgen, of iemand die misschien reserve onderdelen heeft van zo'n treinstel? Hopelijk kan iemand mij hieraan helpen.
Mijn andere vraag is, het treinstel rijdt nog wel vlotjes en verder zie ik geen mankementen dus zou ik kunnen verder rijden, met het gebarsten tandwiel, of is dit niet aan te raden?

Alvast hartelijke dank.
 

Snobby Crash

Beste Bjorn

Ik heb een 10-tal jaren geleden de beide motoren vervangen. Stuur me eens wat foto's door wat er precies defect is!
Ik moet die oude motoren met tandwielen nog ergens liggen hebben...indien deze passen in jou model mag je ze hebben!
Je kan me best mailen op "info apenstaart model-treinen punt be"

Greetz Geert

Zofman

Als er ruimte is, kun je aan de zijkant van het tandwiel over de barst een drupje secondelijm laten vallen en daarover baking soda strooien.
Dan is je tandwiel weer oerstevig.
Groet,
Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

Metpetergaathetbeter

dus ook met keuken truukjes, deze kende ik niet, blijkbaar is baking soda een produkt van vele markten

raf

Een bedenking daarbij heb ik wel als de barst open staat dan klopt de vertanding niet meer en verniel je het andere tandwiel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

klopt, dat gaat niet werken. Als de trein t met een aangedreven as minder ook doet kun je t gebroken tandwiel ook gewoon van de as af slopen, tis toch al kapot en t wordt nooit meer goed. Gewoon kniptang erop en klaar. Ben je in elk geval van t getik af. Meestal is een gebroken tandwiel alleen wel een teken dat t plastic van die tandwielen niet helemaal lekker is en kun je wachten tot de volgende knapt...

raf

Van een goed tandwiel de buiten diameter meten met liefst een digitale schuifmaat
Dan de tanden tellen dan weet je de module en dan kijken of je online een nieuw vind

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.