Tips voor het (eerste) gebruik van een lok van bijna 20j oud?

Gestart door itchy, 01 maart 2023, 23:29:29 PM

itchy

Recent heb ik een lok overgekocht van iemand die er nooit mee gereden heeft, het gaat om een reeks 77 van Mehano. Uiterlijk ziet de lok er nog perfect uit, op de doos staat een datum uit 2004 dat is bijna 20j geleden. Zouden jullie zo'n lok direkt op de rollentestbank smijten of eerst eens even controleren / onder handen nemen? Alle tips welkom en ondertussen blijft de 77 veilig in de doos ;-)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

dani

persoonlijk zou ik deze even open maken, checken of er geen aangekoekte of verharde olie  aanwezig is en desgevallend, reinigen.
Sowieso kan een heel klein druppeltje olie geen kwaad.

En  in beide gevallen  INRIJDEN, dus de eerste periode heel op het gemak de motor zijn ding laten doen en stilaan opbouwen
Zorg dat je er altijd bij bent, want je weet nooit ...

Succes er mee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Opletten bij het openen van die Mehano reeks 77. De pennetjes waar de afdekplaatjes vast zitten breken zeer gemakkelijk af, en aangezien plastiek brosser wordt bij het ouder worden ...
Dus langzaam aan en heel gelijkmatig die plaatjes oplichten.
Ook het terug monteren van die plaatjes moet je voorzichtig doen. Zorgen dat ze pooi vlak blijven.

Verder, eens gecontroleerd en ingereden een prachtige loc om mee te rijden en rangeren. Zeker digitaal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

itchy

Bedankt heren, ik ga met jullie goede raad aan de slag!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Olivier77

Beste Itchy,
Niet opendoen, een 77 is niet eenvoudig te openen en nog moeilijker zonder schade terug
mooie te monteren.
Gewoon testen, zal volgens mij gewoon mooi rijden.
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Ronald

Citaat van: itchy op 01 maart 2023, 23:29:29 PM
Recent heb ik een lok overgekocht van iemand die er nooit mee gereden heeft, het gaat om een reeks 77 van Mehano. Uiterlijk ziet de lok er nog perfect uit, op de doos staat een datum uit 2004 dat is bijna 20j geleden. Zouden jullie zo'n lok direkt op de rollentestbank smijten of eerst eens even controleren / onder handen nemen? Alle tips welkom en ondertussen blijft de 77 veilig in de doos ;-)

Ik zie niet in waarom niet... Heb wel locs gekocht die feitelijk nieuw waren maar door het liggen aan 1 kant helemaal nat waren van de olie... jaren gelegen dus. Gewoon getest in de winkel waar ik ze kocht en niks aan het handje. Ok, voor permanent in gebruik nemen moeten die natuurlijk een beurtje hebben maar testen kan geen kwaad hoor.
Soms ben je te bang ;) Dus testen? gewoon doen.

Thommy

Citaat van: Olivier77 op 02 maart 2023, 20:48:09 PM
Beste Itchy,
Niet opendoen, een 77 is niet eenvoudig te openen en nog moeilijker zonder schade terug
mooie te monteren.
Gewoon testen, zal volgens mij gewoon mooi rijden.
Mvg
Olivier 77

Een 77 valt goed mee.
Olaerts hle15 al gehad? Dat is pas een ***loc om dicht te doen
Greetz

Thommy

Peter

Mijn oudste model: het Fleischmann model van de O&K.
Heb die begindoos in 1964 voor kerstmis gekregen;  :D  :D  :D
Nog steeds uitstekende rijeigenschappen (analoog) waarvan ik spijt van heb dat ik het niet digitaal
kan ombouwen.

P1000094 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

kun je toch gewoon ombouwen? ongeisoleerde koolborstelhouder uitboren en geisoleerd terugzetten en gaan met die handel. Of t een succes wordt met zo'n star frame en 2 assen is een andere zaak.

Wat de mehanoloc betreft, gewoon op t spoor zetten, als ie goed op snelheid komt en geen rare geluiden maakt of heet wordt zal t wel goed zijn, eventueel nog even wieltjes poetsen als ie hapert. Moeilijk doen kan altijd nog als t echt nodig is... Van mn tijd bij miniworld staat me nog wel bij dat mehanolocs uit die tijd het opvallend lang volhielden (en dat ze vrij drakerig zijn qua in en uit elkaar halen.)

dani

Citaat van: Peter op 12 augustus 2023, 13:56:06 PMMijn oudste model: het Fleischmann model van de O&K.
Heb die begindoos in 1964 voor kerstmis gekregen;  :D  :D  :D
Nog steeds uitstekende rijeigenschappen (analoog) waarvan ik spijt van heb dat ik het niet digitaal
kan ombouwen.


Het zal aan mij liggen, ik snap niet goed hoe dit relevant is met de vraag over een model dat 20 jaaar in de doos gezeten heeft, op welke manier dit bijdraagt tot tips of goede raad.   Of zit die Fleischmann er ook al zo lang in?   
Zoals ik al zei, het zal weer aan mij liggen.


Mijn 2 cents over het in gebruik nemen : ik sluit me aan bij de rest...  even testen kan geen kwaad, maar dan niet direkt volle snelheid en eventueel een klein drupje olie.
Nadien kan je nog beslissen of je gaat open maken en grondig kuisen als dat nodig blijkt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loco

Ik weet niet waarmee de tandwielen van een 77 van Mehano gesmeerd zijn. Met olie of met vet. Stel dat het met vet is, is het dan zinvol om hierbij een druppeltje olie toe te voegen? Stel dat het vet (al een beetje) verhard is. Wat als met siliconevet heeft gebruikt waarvan ik denk dat het niet uithardt? Is silicone te combineren met olie. Hoe zit dit bij een 77 van Mehano? Ik ga er wel van uit dat je olie gebruikt die speciaal voor modeltreinen geschikt is.

Klaas Zondervan

Citaat van: loco op 13 augustus 2023, 08:49:24 AMIk ga er wel van uit dat je olie gebruikt die speciaal voor modeltreinen geschikt is.
Even de knuppel in het hoenderhok gooien. Wat maakt olie geschikt voor modeltreinen? Je kunt om het even welke olie gebruiken, naaimachineolie, huishoudolie of motorolie.
Voor de tandwielen kun je beter vet gebruiken, dat blijft er beter aan kleven. Olie wordt er makkelijk afgeslingerd.

Peter

Ik gebruik al een hele tijd tot volle tevredenheid de Faller 170488.
Dat is special vloeibaar smeermiddel met Teflon
Met vriendelijke groeten
Peter