Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Knarsende Reeks 13 LS Models

Gestart door ERVIN, 02 januari 2023, 22:11:42 PM

ERVIN

Mijn 1306 van LS Models is sinds vandaag beginnen piepen en knarsen , ik heb de tandwielen van de wielen al eens bekeken maar daar zie ik niets vreemd aan , ze hebben nog genoeg vet.
Het fenomeen doet zich voor als de loc een redelijke snelheid heeft of als hij met een sleep bergaf rijdt , als ik de loc de andere richting laat uit gaan ( achteruit rijden) dan heeft hij het constant , ook al bij lage snelheid.

Iemand een idee of iets gelijkaardigs meegemaakt?

Klaas Zondervan


ERVIN


Klaas Zondervan

Aan de motor?
Als je niet weet waar de motorlagers zitten, dan moet je er misschien iemand anders naar laten kijken.

adrievans

Even voor de duidelijkheid,je vind de lagers op je motor waar meestal de wormwielen of cardanassen op gemonteerd zijn,zijn meestal glijlagers ,klein drupje olie buiten de motor erop,capilaire werking doet de rest.
Hier een link waar ze zitten,let op,dit is geen 12 volt motor masr idee is hetzelfde.
https://www.blecher.de/mobile/info/104/allgemein/glossar/Lager.html
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ERVIN

Bedankt , dat is duidelijk , ga ik vandaag eens bekijken en smeren.  ;)

Michael

Citaat van: ERVIN op 03 januari 2023, 18:58:40 PM
Bedankt , dat is duidelijk , ga ik vandaag eens bekijken en smeren.  ;)

En is het hiermee opgelost?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

nmbssncb

Bij mijn LS Models 1330 zit een "Instruction sheet" met veel schetsen, ook van de aandrijving.
Ik zou eerder kijken naar de mechanische overbrenging i.e. cardanas en tandwielen in de draaistellen.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

ERVIN

Oeps , helemaal vergeten mijn bevindingen te melden , nee met dat drupje olie op de lagers is het niet opgelost , hij blijft dus verder knarsen en piepen , ik ga Willy zijn raad eens opvolgen en de instruction sheet er bij halen.

eve

Probeer eerst uit te vinden WAAR het geluid vandaan komt.
Bvb : demonteer de cardanassen, zet spanning op de motor.
Alles in orde ? Hermonteer dan 1 cardan en laat weer draaien.
Niets doe dan de volgende. Niets?
Controleer de tandwielen op breuk of braam.
Enz.

Mvg, Erik.