Long shot.. Ombouwen Lima loc naar 3 rail Marklin

Gestart door meeus, 12 februari 2023, 20:14:44 PM

meeus

Hoi allen,

Ik heb nog een "oud" jeugd sentimentje gevonden in mijn kast van toen ik 16 was, nl:
Een Lima NMBS loc met zijnr 1505, ondertussen al 22 jaar oud en al 21 jaar ofzoiets niet meer meegereden.




Ik zou deze graag ombouwen om te zien rondtuffen op men layout (Marklin C rails)
Teveel werk voor wat het waard is? (Olearts heeft er al eentje te koop voor 200€, wel geen idee of die rijd op C rails)

Cheers,

Yoni

raf

#1
Ik heb de 16 rijden en die rijden perfect op K rails
Bij mij zit er een esu V4 decoder in en dus ik kan 6 uitgangen van de verlichting sturen
Loont het de moeite ????
Ik gebruik deze loks als test lok en daaraan voldoen ze prima
Wel tijdens de programmatie de spanning naar de motor aan passen .
https://www.youtube.com/watch?v=XA3n7avaDc0&ab_channel=chikes4862
Hier een lima diesel met een proef opstelling voor sluitlichten
Ik kan hier een sleper onder klikken (marklin fluister sleper)na het weg halen van een ander stukje met contactjes zo kan hij ook op marklin pukko's rijden
Ik vind het wel plezant om deze oude loks om te bouwen en terug te zien rijden
gr raf
https://www.youtube.com/watch?v=k_NCbWW1t30&ab_channel=chikes4862
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

zal een 15 of 18(of 23)zijn want lima heeft niet de reeks 16

Floris

Oh zal wel lukken, ruimte genoeg. Kost je denk ik iets van 50 euro in de vorm van een sleper en een decoder, al kun je beide dr weer uit slopen als je dr spijt van krijgt vanwege uh... redenen?

raf

#4
Inderdaad peter het is een reeks 15 sorryyyyyyyyy

Als je het goed doet zoals ik het gedaan heb alsook roco dan kun je de sleper er onder uit halen en een wiel pickup in de plaats er onder te zetten
Dan hoeft er niet gesoldeerd te worden nadien




Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

#5
Als je er neit te veel geld wil in steken, en tevreden bent met standaard (lees : basic) rijgedrag en verlichting, dan kan je opteren voor een TAMS  LD-G-42  decoder of zo.
Kost ongeveer 20€

https://www.conrad.be/nl/p/tams-elektronik-41-04420-01-ld-g-42-ohne-kabel-locdecoder-zonder-kabel-2280291.html

Deze "spreekt" zowel DCC als MM protocollen en kan dirtect een gelijstroommotor aansturen.
Ik heb er zo enkele in de running (dan wel nog de voorgaande LD-G-32 versie)   en die "voldoen" voor gewoon gebruik wel.

Een slepertje bevestigen is meestal niet zo een probleem  met wat epoxy lijm of secondenlijm.

Succes, ik ben benieuwd naar je ombouw...  POSTEN hee !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: raf op 13 februari 2023, 05:30:16 AM
Ik vind het wel plezant om deze oude loks om te bouwen en terug te zien rijden

ALs "foefelaar en chipoteur eerste klas"  ben ik dezelfde mening toegedaan.
Oud is niet altijd afgeschreven en het is nog zo leuk om die lokjes vol nostalgie dan nadien te zien rondtuffen, en te zeggen "dat heb IK gedaan".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Thommy

Citaat van: dani op 15 februari 2023, 08:56:16 AM
Citaat van: raf op 13 februari 2023, 05:30:16 AM
Ik vind het wel plezant om deze oude loks om te bouwen en terug te zien rijden

ALs "foefelaar en chipoteur eerste klas"  ben ik dezelfde mening toegedaan.
Oud is niet altijd afgeschreven en het is nog zo leuk om die lokjes vol nostalgie dan nadien te zien rondtuffen, en te zeggen "dat heb IK gedaan".

Sentiment speelt idd mee. Recent ook een oude Lima NS1220 Digitaal gemaakt en ledjes ingebouwd enz
Waarom? Mja, m'n 1e loc waarmee alles gestart is
Greetz

Thommy