Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 05 november 2022, 19:49:20 PM

meeus

En een stukje sculptamold is geverfd met en basis kleur en een 6 tal zakjes Sculptamold zijn besteld.

Hier is een stukje uit de foam om een kleine pier te zetten.


Er komen nog wat stenen en rotsen in de branding om alles wat af te lijnen.
Ook stukjes muur, rotsen etc.



Meer later als er meer pur is en sculptamold.  :D

meeus

En een nieuwe dag en een paar nieuwe PUR bussen en wat PUR platen die ik nog had liggen in een geheel gezet.  :)

Het stukje waar de trein van de andere plaat komt een extra laag gegeven. Hier komen bomen op het verhoog.
De pur gaat bijgesneden worden zodat er een bakstenen muur voor komt  die een 5cm hoog is ongeveer.


De achterste kleine heuvel heeft nog een beetje meer pur gekregen.
Hier is het idee om er dennenbomen op te zetten om de scenery af te lijnen.
Bovenop de heuvel misschien een vuurtoren aangezien er een haven ligt in de baai.


En de berg in de hoek is de basis gemaakt, nog wel een hoop snijwerk aan her en der.


In de baai komt er een wandelpad aan de zee/meer met booglapjes boven die de schepen duiden waar de kustlijn is.
Dit wandelpad komt heel de baai rond en zal steunen op bamboo stokjes met balsa balkjes erop gelijmd.. meer daar later over.


Volgende werk is wachten op de sculptamold en ondertussen kan ik de nodige stukken gips rotsen her en der vastzetten met Trans Tec7.
Handige aan deze tec7 is dat die overschilderbaar is en elastisch blijft, dus geen loskomende rotsen als ik zaken verplaats.

Cheers,

Yoni


meeus

Thanks Mahtoska1 !

Een dagje meer tijd en een dagje vooruitgang.. Het begin van het wandelpad en de verdere vooruitgang.
Het beginsel, Bamboo stokjes in de Pur vastgezet met TEC7 en daar dan balsa 4mm balkjes opgelijmd.
Als wandelplanken, balsa van 3mm dik in strookjes geneden en gelijmd.



En dan een balustrade voorzien



De bovenkant komt in het bruin kleurtje en de onderkant een donkergroen, allebeide acrylspuitbus.

meeus

Een dagje verder.. en de sculptamold is binnen !  ;D

Ondertussen alle gips muren geplaatst en dan weer wat gedachte verandering  ::)

Het begin van de haven is gemaakt, natuurlijk moet er nog véél meer detail bijkomen.




De keermuur waar het spoor van de andere plaat komt ook wat meer flair gegeven


Het wandelpad langs het water heeft de nodige hellingen gekregen om een pad te hebben dat alles verbind.
Richting de boerderij en de warenhuizen aan de haven.


Richting het kasteel


Padje langs het water



Binnen een dagje of 2 is alles droog qua sculmptamold en kan ik dat ook een basis kleur geven.
Het idee van de basislaag is om geen "sleur" te maken van geen vooruitgang te zien en teveel wit.  :o


meeus

Weer een dagje verder en het segment met het meer en de haven staat op de zijkant, de basis geografie met de rotsen, wandelpad zijn klaar.
Gisteren en vandaag nog wat meer PUR schuim gespoten en overschot PUR blokken geplaatst en zodoende is de geografie in zijn ruwe vorm gemaakt.

Een overzicht:


Nu zullen alle scenery elementen naar men werkhuisje (lees tuinberging) gaan om in model gesneden te worden.
Zo zullen stilaan alle "witte" pur vlakken in een bruin veranderen met de nodige laag sculptamold en gipsrotsen.

Vanaf dan is het huisjes bestellen in Japan, bomen maken en de basis grasvelden maken en zo de details opbouwen.

Cheers

Murphy

Aandelen van "SOUDAL" zijn plots met 50% gestegen.
Vraag me af hoe dat komt..... :-\ ;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

meeus

Citaat van: Murphy op 05 februari 2023, 18:22:53 PM
Aandelen van "SOUDAL" zijn plots met 50% gestegen.
Vraag me af hoe dat komt..... :-\ ;)

::) ;D ;D Welja met die hoeveelheid bussen en wat afval PUR platen heb ik alle scenerey basis gemaakt.  :)

meeus

En een weekje later, wat vergeten te posten omdat het allemaal wat "tussendooor" ging  :D
Ineens was alles weg


Nu was het vooral sculptamold leggen en gipsrotsen op hun plek zetten.
Een beetje later waren er al een paar zaken terug op hun plek  :D




De rest zal morgen en komende dagen in de sculptamold komen.
Als het droog is dan begint het leuke werkt, alles in een basiskleur zetten en dan de verf details op de verste stukken.

Cheers,

Yoni


meeus

We hebben weer wat vooruitgang  :D

Vandaag alle stukken van de basis scenery kunnen afwerken, het doel was één vloeiend geheel te hebben.

Dus nu is het wachten (zeker een week) voordat alle sculptamold droog is en dan een mooie laag basis verf spuiten.
Natuurlijk eerst muren afplakken met papier zodat er geen overspray is op de muur.

Een overzichtje:


Van links naar rechts
Een stuk scenery kunnen hergebruiken en er is daar ook een happy "little accident" gebeurd.
Normaal was dit een aaneen sluitende tunneltop maar het is nu een kloof geworden.
Een steun tussen de sporen komt er later nog.


Het segment voor de warenhuizen en boerderij zijn ook klaar met bijhorende achtekant (rotsen en muren)

De berg in de hoek er is daar een horizontale spleet in, daar komt een waterval uit, die gaat dan  door het dorpje stromen.
Onder de berg het segment waar het dorp in de bossen komt.


Dan uiterst rechts is nog een segment daar komt een japanse waaktoren op.
Het kasteel zou iets "te" zijn gezien het kleine dorpje en het bvinnenvaart is niet een oceaan havenstad.


Als alles droog is zal het weer zo een massieve browie cake zijn voor even  :P
Dan zijn de sporen ook voor lange tijd weg van de scenery want dan is het grassne, bomen etc....

Cheers,

Yo

meeus

En het is brownie tijd !  :-)

Een weekje tussendoor wat werken en de basis laag is aangebracht.

Nu nog denken op details en dan is het tijd om grassen en rotsen te highlighten.
De sporen liggen wat opeen maar deze zijn verplaatst naar de bureau tot alles droog was.

Op deze manier is er overal een egale kleur en zijn er nergens segmenten dat meer uitsteken (geleerd van de vorige plaat)






Eens het drybrushen gedaan is zal het geheel meer "poppen"
Nu is het plannen met de huizen en warenhuizen te bestellen (volgende maand) in japan  :D

Cheer, Yo

meeus

De vrouw en ik waren wat aan het shoppen voor grassen en co in de lokale treinshop en er sprong iets moois in het oog.
Even als een disclaimer: Het is me namelijk te doen om wat ik mooi vind, niet echt om het perfect acurate historisch gezien.

De locomotief is binnen voor een modernisering (digitale conversie en de nodige extra's)
Tijdens het event heb ik vergeten een foto ervan te nemen, maar is de deze: Litt D 109.


En deze bijhorende wagon:


Verder zijn er ook nog wat lantaarnpalen besteld voor aan het meer.


Dat geeft dan ineens de vraag zweeds of japans blijven... daar ben ik nog niet uit.  :?

ACFI

deze Zweedse modellen zijn (Europees) a-typisch. Ook in Japan zie je gelijkaardige locs met een grote koplamp op de kop. Ook de wagons in hout misstaan niet (op de SJ na).

En het is jouw miniatuurwereld. Wat jij mooi vindt, telt.

ACFI

meeus

Thanks ACFI

Na een dagje sporen kuisen op de eerste baan, de sporen op de 2de baan teruggeplaatst

Het overzicht, nu kan ik segment per segment van de nodige details voorzien


Er is al blijkbaar een trein overgekomen  :D


Cheers  Yo

DFS

Citaat van: ACFI op 18 februari 2023, 17:44:49 PM
deze Zweedse modellen zijn (Europees) a-typisch. Ook in Japan zie je gelijkaardige locs met een grote koplamp op de kop. Ook de wagons in hout misstaan niet (op de SJ na).

En het is jouw miniatuurwereld. Wat jij mooi vindt, telt.

ACFI

Inderdaad, ik denk dat het niet zal "vloeken" op jouw baan.

Ik ben benieuwd hoe die grote rots zal overgaan in het geheel

Groeten