Slecht nieuws -- is goed nieuws geworden ??

Gestart door Peter, 24 januari 2023, 10:57:15 AM

Peter

Vermits ik mijn modelspoor verzameling aan het afbouwen zijn en bijna alles aan het verkopen, wordt ik dan blijkbaar ook
nog eens gekonfronteerd met waarschijnlijk slecht nieuws
Ik heb op 2 januari 2 modellen verkocht aan Nederlandse modelspoorders van het beneluxspoorforum.
De volgend dag heb ik die verzonden met PostNL
Blijkbaar is er een probleem met de parcelshop waar ik die zendingen heb afgeleverd en dus ook van PostNL
de mail ontvangen dat ik ze afgeleverd heb  en dus ook een zend nummer en trackingnummer ontvangen.
Beide kopers hebben dus ook van PostNL het bericht ontvangen dat ik die zendingen heb afgegeven in die parcelshop en hebben ze dus ook een Track & Trace nummer ontvangen. Nu zijn we 24 januari en nog steeds hebben die klanten niet ontvangen, en kreeg ik van PostNL een telefoontje dat ???
?? die zendingen mogelijks verloren geraakt zijn. Wat gebeurt er dan? Moet ik die kopers daarvoor terug betalen of is dat PostNL zelf.
In dat geval ben ik niet alleen die zendingen (1 lok en 1 nieuwe ESU decoder) kwijt maar zou ik ook die kopers moeten terug betalen.
Schandalig nietwaar ?? :'( :'( :'(
Wat is jullie mening
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Heb je dan al een betaling binnengekregen ? 1 dag na de verkoop al iets opsturen is wel heel snel. Daarnaast  zou ik waardevolle items zoals  zo -goed -als nieuwe loks altijd verzekerd opsturen .
Als de koper dat niet ziet zitten gaat de verkoop gewoon niet door ,simpel .

Peter

Stortingen uit Nederland de volgende dag, soms dezelfde dag al,
afhankelijk van wat uur de overschrijving is gebeurt
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Wettelijk gezien is het eenvoudig. Jij hebt een overeenkomst met de kopers. Als de spullen nooit aankomen moet je de kopers terugbetalen, want ze hebben niks gekregen.
Je hebt de spullen ter verzending aangeboden bij postnl. Je hebt dus een overeenkomst met postnl. De kopers hebben daar niks mee te maken, tenzij je van tevoren uitdrukkelijk bent overeengekomen dat het risico bij de kopers ligt.
Misschien kun je bij postnl nog iets claimen als de spullen definitief zoek zijn. Maar stel je daar niet te veel van voor, ze vergoeden volgens mij naar gewicht en dat bedrag zal bij lange na niet voldoende zijn. Tenzij je de zending apart hebt verzekerd.

dani

shit happens..... Je bent niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.

Gewoonbij PostNL een klacht indienen en dan zouden zij normaal alles moeten in orde brengen en vergoeden.
Als je de bevestigingen hebt van hun, dan is het duidelijk dat ZIJ in de fout zijn.

Inderdaad wel rekening houden met veriies zoals Klaas aanhaalt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ronald

Verzender in NL is verantwoordelijk. Locs e.d. verstuur (of laat ik versturen) ik bij PostNL verzekerd tot 500 euro. Kost enkele euro's meer en is het risico niet waard om niet te doen.


Klaas Zondervan

Citaat van: Ronald op 25 januari 2023, 09:05:52 AM
Verzender in NL is verantwoordelijk.
Ronald, het gaat hier om verzending vanuit België naar Nederland. Postnl is ook in BE actief. Ik denk niet dat het veel verschil maakt.

Ronald

Klaas, dat wet ik. Was even om aan te geven dat ik vanuit NL schrijf ;)

@Peter; pas die titel even aan. Nu lijkt het heel dramatisch alsof het persoonlijk is en er iets heel ergs gebeurd is bij jou, misschien beter iets van "probleem PostNL verzending" of "PostNL zending kwijt?" ;)

dani

Citaat van: Ronald op 25 januari 2023, 10:50:28 AM
Nu lijkt het heel dramatisch alsof het persoonlijk is
Het heeft in elk geval de aandacht getrokken, dus  ja.....     de ene is al wat discreter dan de andere :)
(en ik ben zelf ook niet zonder zonde)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ronald

Tis meer dat het dan ook duidelijker is als het in je lijstje nieuwe berichten langskomt.

the_gold

Zelfde verhaal hier via Bpost!

Naar Nederland werkt Bpost ook samen met DHL, melding gekregen dat het pakket in het pick-up point lag omdat er niemand thuis was (via de app)
Na veel zoeken en doen door de koper bleek het niet bij DHL maar in een sorteercentrum van PostNL te liggen. Ze gingen het dezelfde dag nog terugsturen naar mij omdat de ophaaltermijn verlopen was. Bij PostNL was het pakket zelf niet gekend in het systeem! Echt een regelrechte schande hoe onduidelijk men omgaat met onze spullen. Je verwacht toch een correcte service of niet??? De waarde van het pakket was trouwens €500 en verzekerd!

Ronald

1) Als het via Bpost gaat zou het daar verkeerd kunnen gaan 2) Verzekerd is verzekerd, bij kwijtraken dienen zij dan gewoon jou schade te verhalen. Natuurlijk had je netjes foto's gemaakt met wat erin zat zodat verhalen van je kosten iets makkelijker zou gaan? Ik doe het altijd.

Er staan weer genoeg tips in dit draadje hoe het niet en wel moet. Doe er uw voordeel mee ;)

Metpetergaathetbeter

moraal van het verhaal is, als je het te zuinig wilt doen het je vroeg of laat zuur opbreekt.

Anderzijds hadden jullie gedeeld kunnen kiezen/betalen(elk de helft) voor verzekerd te versturen als die enkele euro's teveel zijn......

Ronald

Dat is het..... enkele euro's.

Sicco

Als ik iets verkoop en de ontvanger wil niet betalen voor verzekerde verzending pas ik dat zelf bij als ik dat nodig vind